Traktorer och processorer

AlphaVagnen (Anders skördare)

117 inlägg 88343 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Ådii  
#334977 Dags för film


Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

80-90  
#334989 inget dåligt ekipage... :surp:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

loppan  
#334992 Men ärligt talat är detta riktigt vettigt?
Jag tittade noga på detta ekipage på elmia och jag får säga att vagnen var både välbyggd och med en del smarta lösningar.
Traktorn däremot tycker jag inte har i skogen att göra,men jag har den gärna framför en fyr-femskärig växelplog.
Frigångshöjden var relativt låg.
Bukplåten var under hela traktorns längd vilket kommer leda till ständiga fastkörningar.
Tanken satt kvar på orginalplacering men inplåtad vid vänster fotsreg.
Plastskärmar bak samt många andra utsatta smådetaljer.
Skogsboxern var ju ett under i hållfasthet mot denna valtra.
En modern jordbrukstraktor har inte i skogen att göra.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Hema  
#335008 Jag är imponerad över körningen i den branta och hala backen.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Chuck Norris  
#335029 Visst ser ser det ut att vara en fin bonnavagn men om den nu kostar över en mille så är det bara löjligt. Med traktor blir det minst 2 mille. Samma sak med deras små valtraskördare byggda på små vingliga bonnntraktorer, alldeles för dyra för att vara intressanta.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

molnia  
#335072 tycker det känns som kontrollen av ekipaget i backen blir synlig i det filmklippet.
säger inte att jag skulle gjort det bättre själv men det blev påtagligt hur styrningen funkade.
Framänden på traktorn kastade i sidled på de glatta stenarna när ramstyrningen användes.
ett av framhjulen tog då i en av granarna..

anledningen jag ser detta kanske är att jag har snöat in i detta jag skrev tidigare i tråden:
AlphaVagnen (Anders skördare)


edit*
jag kanske ser fel, kanske är det hela traktorn som glider i sidled på underlaget..?

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335078 Man undrar vem som är den tänkta kunden och vart han håller till?
Marknaden för detta ekipaget måste vara rätt liten.
Vad kostar för övrigt bara en sån här Cranab kran? 2-300kkr?

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#335102 Alphavagnen ska ha haft det svårt i surhålet i Målilla idag (inte konstigt kanske), någon som var där?

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Hema  
#335108
Anders_S skrev:Man undrar vem som är den tänkta kunden och vart han håller till?
Marknaden för detta ekipaget måste vara rätt liten.
Vad kostar för övrigt bara en sån här Cranab kran? 2-300kkr?

Stor markägare med spridda skiften?

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335131
Hema skrev:
Anders_S skrev:Man undrar vem som är den tänkta kunden och vart han håller till?
Marknaden för detta ekipaget måste vara rätt liten.
Vad kostar för övrigt bara en sån här Cranab kran? 2-300kkr?

Stor markägare med spridda skiften?


Hur många sådana markägare finns det?

Jag skulle säga att större delen är bönder och om som vissa spekulerar i här att man behöver köra 1000h/år med detta ekipaget för att ekipaget ska gå runt så faller nog bönderna bort också, för dom kan nog inte lägga 1000h/år i skogen bara med skotning.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Ådii  
#335132 Kan ju tänkas också att de siktat in sig på flera länder än just Sverige? Visst det är en smal marknad men är väl tänkt som ett komplement till resten av deras kedja ifall det finns kunder som efterfrågar det. Dom har väl redan sålt nån av dem också så nog tycks det ju finnas nån som vill ha den.
Tror inte heller att t.ex. Kronos skulle tillverka sin 140 - 160 som är i samma klass om det inte skulle sälja och då tror jag inte att det finns riktigt många här i Finland av dem utan är nog neråt i Europa de finns.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335133 Crisse som körde på elmia med sitt ekipage hävdade att för hans del visst gick att räkna hem detta .
Han har även en skotare och de var olika typer av objekt så passade Alphavagnen fint in på mindre objekt med mkt flyttningar
Flyttkostnaden för skotaren hade blivit för hög på dessa objekt
Han körde väl ofta i tätortsnära skogar o mkt riskörning för egen flismaskin.
Han hade en tråd här härom året om Kesla med y drag som han tydligen inte blev så nöjd med

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

TheJo  
#335134
Fredrik Reuter skrev:Alphavagnen ska ha haft det svårt i surhålet i Målilla idag (inte konstigt kanske), någon som var där?


Var inte på plats, men kom upp några korta klipp i flödet på Intagram.
Sök på "TraktorPower" om ni vill se.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Aqualize  
#335289
TheJo skrev:
Fredrik Reuter skrev:Alphavagnen ska ha haft det svårt i surhålet i Målilla idag (inte konstigt kanske), någon som var där?


Var inte på plats, men kom upp några korta klipp i flödet på Intagram.
Sök på "TraktorPower" om ni vill se.

Jag kollade in det nu. De flesta var bara att man såg Valtran ligga fast.
Dessa två klipp visar dock vagnen
https://instagram.com/p/4eUpX7w7AP/
https://instagram.com/p/4emJ7fQ7DD/

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Aqualize  
#335290 Varför stannar ett av hjulen (det som ser ut att bäst grepp) när den backar uppåt? Eller det är rätt naturligt om det är parallellkopplat. Känns ju dumt. Men sen kommer det igång. Är det för att den fick bättre grepp eller någon slags ventil som slår till så båda driver om det är så att all olja sticker till en av motorerna. Tänk som differentialbroms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).