Skotare

[El-forest]Volvo startar tillverkning av skogsmaskiner igen!

96 inlägg 49572 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33431
SkotarPiloten skrev:
Zixten skrev:
SkotarPiloten skrev:snälla kan dom itne lägga ner den där skiten kommer ju inte finnas nån som vill köra dom där i full produktion


Varför skulle det inte finnas någon som vill köra den i full produktion?


de där må ju va nått av de sämsta skiten som har gjorts var å kollade på en visning dom fick ju fan skruva redan då....


Inte så konstigt kanske, med tanke på att det var en prototyp.... En maskin under utveckling ska krångla, så att man hittar alla fel och kan bygga en bättre maskin!

Rottne skotare
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33466
Zixten skrev:Inte så konstigt kanske, med tanke på att det var en prototyp.... En maskin under utveckling ska krångla, så att man hittar alla fel och kan bygga en bättre maskin!


Det där är väl ett ganska förlegat tänkande. Nuförtiden satsar väl de flesta på att göra rätt från början för att spara pengar och för att få ut sin produkt på marknaden i tid. Får man en massa fel på sin prototyp så har man ju dålig koll på vad man gör.

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33468
th skrev:
Zixten skrev:Inte så konstigt kanske, med tanke på att det var en prototyp.... En maskin under utveckling ska krångla, så att man hittar alla fel och kan bygga en bättre maskin!


Det där är väl ett ganska förlegat tänkande. Nuförtiden satsar väl de flesta på att göra rätt från början för att spara pengar och för att få ut sin produkt på marknaden i tid. Får man en massa fel på sin prototyp så har man ju dålig koll på vad man gör.


Nå du kan inte använda mycket maskiner :roll: alla konstruktioner krånglar i början :!:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33470
Klargplutte skrev:
th skrev:
Zixten skrev:Inte så konstigt kanske, med tanke på att det var en prototyp.... En maskin under utveckling ska krångla, så att man hittar alla fel och kan bygga en bättre maskin!


Det där är väl ett ganska förlegat tänkande. Nuförtiden satsar väl de flesta på att göra rätt från början för att spara pengar och för att få ut sin produkt på marknaden i tid. Får man en massa fel på sin prototyp så har man ju dålig koll på vad man gör.


Nå du kan inte använda mycket maskiner :roll: alla konstruktioner krånglar i början :!:


Jag har väl mer än dussinet förbränningsmotordrivna maskiner så jag vet att det brukar vara så, men modern utvecklingsmetodik satsar ju på motsatsen även om man hittills inte verkar lyckas så bra. Därför satsar jag aldrig på att köpa maskiner eller bilar som är nya på marknaden. Ta t.ex. nya Volvo V50 som väl är utsedd till sämsta nya bilen i värden, står väl i medeltal sex dagar om året på verkstad. Vet i sjutton om man t.ex. skulle våga köpa en HVA såg i nya 400-serien ännu.

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33473
th skrev:
Klargplutte skrev:
th skrev:
Zixten skrev:Inte så konstigt kanske, med tanke på att det var en prototyp.... En maskin under utveckling ska krångla, så att man hittar alla fel och kan bygga en bättre maskin!


Det där är väl ett ganska förlegat tänkande. Nuförtiden satsar väl de flesta på att göra rätt från början för att spara pengar och för att få ut sin produkt på marknaden i tid. Får man en massa fel på sin prototyp så har man ju dålig koll på vad man gör.


Nå du kan inte använda mycket maskiner :roll: alla konstruktioner krånglar i början :!:


Jag har väl mer än dussinet förbränningsmotordrivna maskiner så jag vet att det brukar vara så, men modern utvecklingsmetodik satsar ju på motsatsen även om man hittills inte verkar lyckas så bra. Därför satsar jag aldrig på att köpa maskiner eller bilar som är nya på marknaden. Ta t.ex. nya Volvo V50 som väl är utsedd till sämsta nya bilen i värden, står väl i medeltal sex dagar om året på verkstad. Vet i sjutton om man t.ex. skulle våga köpa en HVA såg i nya 400-serien ännu.


Det är ju det jag menar , nog STRÄVAR alla mot att ha så få fel i konstruktionen från början men det blir ju nästan aldrig så.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33474 Jag jobbar inom produktutveckling fast inte skogsprylar men tror nog det finns likheter. Förr utvecklade man o kostnaden blev vad den blev o den kunde läggas på priset på färdig produkt utan några större problem. Konkurrensen har hårdnat o idag måste man i förhand tala om exakt vad utvecklingen och slutprodukten ska kosta o tar man i för mycket är det ingen som vill investera, man räknar i underkant för man vill ju köra projektet o man tror på sin ide men oftast hopar sig problemen lagom till lanseringen eller så har man stora reklamationskostnader med allt vad det innebär i tappat förtroende hos kunder mm. Visst finns det fina hjälpmedel som CAD, 3D printers o annat men maskiner o annat är ju betydligt mer komplicerade idag oxå. Tidspressen för utvecklingsfasen är oxå en faktor som blivit betydligt hårdare dom senast åren.

Magnus M

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33496
Klargplutte skrev:Det är ju det jag menar , nog STRÄVAR alla mot att ha så få fel i konstruktionen från början men det blir ju nästan aldrig så.


Då är vi nog överens, jag misstolkade nog bara att du sa att prototyper ska gå sönder.

Några som ju lyckats lura oss konsumenter de senaste åren är ju mobiltelefontillverkarna. De lanserar ju numera prototyper och har fått kunderna att längta efter programvaruuppdateringar till telefonen för att den skall fungera som den borde göra från början :!: Likadant är det med de som recenserar nya produkter, det är väldigt sällan man hör något om kvalité bara om design och funktionalitet. Tacka vet jag Christer Glenning i gamla Trafikmagasinet. Där vände de på bilarna och konstaterade att "denna konstruktionen är kass och kommer att börja rosta inom några år".

Så för att komma tillbaka till tråden: Vad är chansen att Volvos nya maskiner kommer att hålla om de inte har kvar några erfarna konstruktörer från produktområdet?

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33498 Det är väl ändå som så att det är just Prototypen som ska gå sönder, om det är den färdigutvecklade varan som går sönder pga konstruktionsmissar så är det just en prototyp man har börjat serietillverka.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33580 Vad tycker dom mer erfarna förarna om den "nya" lösningen av hjulen?

Man har ju kört med dubbla boggies eller 6wd länge nu, vad talar för/emot 3 separata axlar?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#33583 Hej,
Lite mer info, bl a lite bättre bilder:

http://www.skogssverige.se/aktuellt/lasmer.cfm?22686

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... i%20skogen

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33588 Hej..
Jag tycker att det här med bränsleförbrukningen borde vara något som intresserar en entreprenör med skotare..Kan dom bara få till tillförlitlighet och kapacitet i maskinen så finns det väl inget som talar emot upp till 50% lägre bränsleförbrukning vid optimala skotning förhållanden..?
Det är väl oxå som det skrevs i ATL:s artikel.."En totalt ny teknik tar tid att accepteras av marknaden"
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33595 Jo,fast man kan ju inte bara stirra sig blind på bränsleförbrukningen. Det intressanta är väl volymen virke man får fram / liter diesel.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33604 Kan bara hålla med dig Engstrand..Därav skrev jag ju oxå om både kapacitet och tillförlitlighet i mitt inlägg..Det är ju ett måste med bra kapacitet..Den lastar ju 14 ton, och det får ju inte ta längre tid att skota, än med en vanlig skotare..Jag kan inget om skotare eller skördare.. :oops: Men hur stor del av driftskostnaden står dieseln för egentligen på en skotare..?
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33614 Fast man måste väl förutsätta att den 50% besparing är med samma utskottad volym, annars jämför man ju äpple och päron.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33653 Det blir Volvos första skotare som lastar mer än sin egen vikt sen dom tillverkade 958:an. Konceptet är intressant och ror Volvo det iland så ligger dom långt för närmaste konkurrent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).