tor 19 nov 2015, 11:52#352199
Hej,
Det blir ett sent svar här @haggloader men jag har kollat lite på detta.
Det borde absolut gå att få fram data om trädvolymer utifrån BHD, brösthöjdsdiameter. Men det är inte lätt och beroende på bonitet och skötsel så får man nog aldrig detta exakt.
Men bilden nedan hittade jag hos Skogsstyrelsen, PDF:en om gallring.
Tror den är framtagen utifrån data i de sk GG-försöken och staplarna visar olika mätmetoder på samma träd.
Viktigt att påpeka i detta är att:
- Vet inte om detta material är symtomatiskt med medelvärden för ståndsortsindex för hela landet.
- Sifforna är i m3sk, skogskubikmeter. Vill man vet m3fub så får man multiplicera med ~0,85.
- Siffrorna speglar inte på något sätt medelstam i uttag vid gallring, det är något helt annat.
Tabellen är väldigt trubbig, jag försökte mäta på bilden och kom fram till att en gran med diameter brösthöjd på 10 cm innehåller ~0,06 m3sk. Tror det stämmer med den erfarenhet jag själv har (det är inte helt åt fanders i alla fall).
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!