Arbetskläder för skogen

Är Erlings huggarväst bra?

19 inlägg 14307 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är Erlings huggarväst bra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333247 Ja, som rubriken säger så undrar jag om Erlings väst är något att satsa på? https://www.yourvismawebsite.com/throw- ... logging-we
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333261 Det står att den avlastar höfterna! Var hamnar belastningen då? Axlarna förmodligen vilket man brukar försöka flytta bort last ifrån.
Speciellt när man hugger o böjer sig ner mycket så vill man nog inte ha mer tyngd högre upp på kroppen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Krokmark  
#333265 Man kan spänna åt midjebältet så man fördelar lasten mellan höfter och axlar.
Tycker om konceptet dock hugger jag inte i den utsträckningen så den är motiverad.
En fördel är ju att den fungerar om varselplagg, men jag har ingen koll på om den är klassad.
Jag upplever att de är lite stora i storlekarna, provade en M på SkogsElmia men den var för stor, brukar ligga mellan M och L annars.
Ett plus är att det finns möjlighet att göra den större när man har mer kläder under.

Avatar Fallback

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Hema  
#333273 Det står ju "Erlings huggarväst EN471" på hemsidan och på "tvättlappen", samt att Svante själv går runt i sin. Jag har inte hunnit flytta över kilfickorna, men jag tycker den känns bra. Som det nämnts tidigare så är de stora i storlekarna. Jag brukar ha M, men det fick bli en S, men det hade även funkat med en XS. Dock ville jag ha lite utrymme för att ha lite mer under västen.

Finns flera fickor fram, mobilfickan rymmer min Sony Z1 Compact precis lagom tight. Så man slipper ha en massa grejer i byxfickorna och på så sätt bli smidigare i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

anersimyra  
#333306 Västen funkar helt ok, men bältet " korvar ihop sig " i genomföringen till verktygsfickorna som då hamnar för lågt. Gott om rejäla fickor är ett stort plus. Västen går dessutom göra större genom ett enkelt handgrepp.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Är Erlings huggarväst bra?

JPW  
#333322 Vi fick låna västar på naturbruksgymnasiet som höll i C-kursen jag gick. Där hade de bytt ut originalremmen i nylon till läderbälten istället, på alla västar. Jag tyckte västen var så pass bra att jag köpte en egen häromsistens och bytte till läderbälte direkt.

Jag tycker det är lite svårt att fästa grejerna precis där man vill ha dem. Det finns bara vissa fasta "lägen" det går att ha dem på. Och vad är de utfällbara kardborrefästena till för? De kunde gott ha kostat på sig att skicka med ett infoblad och berätta hur västen används....

Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333370
anersimyra skrev:Västen funkar helt ok, men bältet " korvar ihop sig " i genomföringen till verktygsfickorna som då hamnar för lågt. Gott om rejäla fickor är ett stort plus. Västen går dessutom göra större genom ett enkelt handgrepp.. :smile:


Låter som du skulle föredra ett traditionellt bälte till västen istället för det inbyggda bältet?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

anersimyra  
#333422
Niking skrev:
anersimyra skrev:Västen funkar helt ok, men bältet " korvar ihop sig " i genomföringen till verktygsfickorna som då hamnar för lågt. Gott om rejäla fickor är ett stort plus. Västen går dessutom göra större genom ett enkelt handgrepp.. :smile:


Låter som du skulle föredra ett traditionellt bälte till västen istället för det inbyggda bältet?
/Niklas
Jag använder ett traditionellt bälte utanpå västen, västen använder jag enbart när värmen blir påfrestande. Men jag ska prova att montera ett plast / läderbälte på västen. Med bälte utanpå västen är västen tyvärr något för kort i midjan. Västen har tyvärr inget " skörte " likt en huggarblus.

Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333456
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Västen funkar helt ok, men bältet " korvar ihop sig " i genomföringen till verktygsfickorna som då hamnar för lågt. Gott om rejäla fickor är ett stort plus. Västen går dessutom göra större genom ett enkelt handgrepp.. :smile:


Låter som du skulle föredra ett traditionellt bälte till västen istället för det inbyggda bältet?
/Niklas
Jag använder ett traditionellt bälte utanpå västen, västen använder jag enbart när värmen blir påfrestande. Men jag ska prova att montera ett plast / läderbälte på västen. Med bälte utanpå västen är västen tyvärr något för kort i midjan. Västen har tyvärr inget " skörte " likt en huggarblus.


Då får du väl sy dit ett "skörte" då.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337689 Invigde min Erlingsväst XXXL idag medelst 3 timmar gränsröjning. Det var skönt att slippa huggarjackan nu när det är åtminstone lite varmt.

Fickorna var väldigt små, tvingades ha min Oregon 550t i byxorna.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Erlings huggarväst bra?

JPW  
#337715
JPW skrev: Och vad är de utfällbara kardborrefästena till för? De kunde gott ha kostat på sig att skicka med ett infoblad och berätta hur västen används....


Citerar mig själv här - för jag fattar fortfarande inte vad kardborrefästena i bältesdelen är till för. Nån som vet??

Avatar Fallback

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Hema  
#337716 Skulle det kunna tänkas vara till för att hänga upp en bit tyg, som skulle förhindra att man får skit i byxorna och/eller en bit tyg att sitta på, när man tar rast/fila kedjan?

Avatar Fallback

Re: Är Erlings huggarväst bra?

torsten83  
#337727
Niking skrev:Invigde min Erlingsväst XXXL idag medelst 3 timmar gränsröjning. Det var skönt att slippa huggarjackan nu när det är åtminstone lite varmt.

Fickorna var väldigt små, tvingades ha min Oregon 550t i byxorna.
/Niklas


Finns den i 3xl?.
Provade den på elmia å då hade de bara 2xl
Satt bra på mig men värre på min bror :grin:

Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337779
torsten83 skrev:
Niking skrev:Invigde min Erlingsväst XXXL idag medelst 3 timmar gränsröjning. Det var skönt att slippa huggarjackan nu när det är åtminstone lite varmt.

Fickorna var väldigt små, tvingades ha min Oregon 550t i byxorna.
/Niklas


Finns den i 3xl?.
Provade den på elmia å då hade de bara 2xl
Satt bra på mig men värre på min bror :grin:


Japp, den finns i XXXL. I alla fall står det så på den vita lappen där bak. :grin:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Erlings huggarväst bra?

Loggerslife  
#598617 Är lite inne på att skaffa mig en ErlingVäst, Hur dana är dom i storlekarna ? Jag ligger vanligtvis på S och M i storlek. Tanken är väl att ha västen under Sommar och Höst mestadels.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).