Skotare

Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

17 inlägg 17336 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Baggböla  
#310779 Trodde att det skulle finnas en tråd om den nya konceptmaskinen. Det är en ny 6-hulig skotare med samtliga hjul på pendelarmar tillverkas av Extractor AB i Bollnäs.

Skogsforsk ska testa maskinen i sommar.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Fredrik Reuter  
#310781 Hej,
Det finns ju en tråd ... nu!
Jag har inte hört av denna nya skotare.
Sökte man på företaget så verkar det ägas av den person som enligt utsago, iaf delvis, köpt rättigheter till soft konceptet.

Var det inte samma person som för några år sedan visade upp ett annat koncept med en svängbar vagn man kunde ha efter Komatsu skördare. Draget var svängbart så vagnen skulle kunna gå parallellt med skördaren och skapa en form av drivare?

Har du mer info eller bilder, eller någon annan? Lägg gärna upp!

Användarvisningsbild

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Baggböla  
#310783 Eller jo fanns ju en tråd innan och den hade jag gjort. :wink:
viewtopic.php?f=11&t=18346#p255029

Dock så står det ingen om hybriddrift i den senaste vision artikeln, varvid jag antagit att det är en vanlig diesel, och blandat ihop dem. Trådarna kan ju i vilket fall sammanfogas till en.

Läste i Skogforsk senaste tidning Vision.
http://www.skogforsk.se/contentassets/c ... lowres.pdf

Står kort om den på sidan 4.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Fredrik Reuter  
#310789 Tackar för detta!
Det var inga dåliga specar de drar upp.

- Dubbel så hög hastighet mot en vanlig skotare, vilket skulle göra en 20% prestationsökning.
- Halverade markskador!
- Helkroppsvibrationer kan minskas med 80%!
- 30% minskad bränsleförbrukning per fub.

Ska bli spännande att följa.
Undrar hur de löst det med drivningen. Det står att den ska vara med hydraulmotorer, men då måste de kommit på en ny teknik som inte lider av de negativa följderna av dagens drivlinesystem med hydraulmotorer.

Avatar Fallback

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Axl  
#310885 Lyfta makin med lass och drift med hydraul låter inte så bränslesnålt i mina öron

Användarvisningsbild

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

molnia  
#331215 det här ska bli spännande att följa, första gången jag läste om skogsjan 2000 soft undrade jag varför det bara blev en prototyp och inte någon serietillverkning av den..
http://www.elmia.se/wood/For-press/Elmia-Classics/

Avatar Fallback

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

torpöbo  
#331224 Jag förstår inte varför man inte sätter en boggi på pendelarmen, sen har mekanisk drift fram. Det vore tekniskt möjligt, samt med färre hydrulkomponenter inblandade. Dock så kan det var svår att få lagringarna att hålla kanske.

Avatar Fallback

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

bgl  
#331227 Hydrauliska hjulmotorer på skotare, tex Norcar, ger ofta efter drygt 10000tim en ekonomisk 'nära döden upplevelse'. Att renovera en allt svagare transmission kostar i det närmaste lika mycket som maskinens kvarvarande marknadsvärde. Dessutom ökar marknadsvärdet ytterst marginellt efter renoveringen. Frågan måste alltid ställas: ska maskinen med förbrukad transmission skrotas?
Egentligen samma fråga finns för nya Volvo XC90 i hybridversion. Garantin ska vara 16000 mil men Volvocar kan inte säga hur mycket ett batteribyte vid 16500 mil kommer att kosta. Kommer bilens kvarvarande marknadsvärde att vara märkbart högre än batteribytespriset?

Användarvisningsbild

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

molnia  
#350787 Hiittade en uppsats eller studie an en elev på KTH om XT28 konseptet.
i förordet står det såhär;


Skotaren har tillsammans med skördaren en central roll i den fullt mekaniserade kortvirkesmetoden för skogsavverkning. Majoriteten av dagens skotare på marknaden har sex eller åtta hjul, som är monterade parvis på boggilådor. Det innebär att de saknar chassidämpning, vilket begränsar operatörens komfort och orsakar även stora markskador på mjuk mark. Skogforsk koordinerar realiseringen av en fullskaleprototyp, som går under arbetsnamnet XT28, med sex hjul monterade på varsin pendelarm. Pendelarmarna har varsin hydraulcylinder som möjliggör aktiv helmaskinsdämpning. Detta examensarbete är inriktat på att skapa, demonstrera och verifiera en heterogen simuleringsmetodik, som integrerar och möjliggör samsimulering av en dynamisk mekanikmodell utvecklad i MSC Adams/View med en reglermodell för aktiv styrning av pendelarmarna. Reglermodellen har utvecklats i MATLAB / Simulink. Simuleringsresultaten, som visualiseras i Adams-miljön, visar att den aktiva pendelarmregleringen skulle kunna förbättra åkkomforten signifikant, och också kraftigt markkontaktkrafterna. Det visas att samsimulering mellan ADAMS och Simulink är en effektiv metod för att verifiera prestandan hos aktiva reglersystem för pendelarmsfjädring på prototypskotaren XT28.

länk till att ta hem hela uppsatsen som var på engelska och hopplöst svårt att få grepp om. en massa former om hydraliken och dess styrning.;
http://kth.diva-portal.org/smash/record ... swid=-2579

Användarvisningsbild

Sv: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Fredrik Reuter  
#351819 Hej,
Spännande, tack för länken Molnia.
I länken fanns även länken (!) till PDF:en runt XT28: http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Om den går från teori till praktik ska det bli spännande att följa. En förutsättning är att de får ordning på drivningen tror jag + då att programmeringen fungerar även i skogen, inte bara i simulering...

Avatar Fallback

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

550  
#351879 Intressant projekt som jag tror mycket på bara de lyckas med att få allt att hålla ihop. Tror att det är det största problemet, särskilt när hydrauliken börjar läcka :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

molnia  
#351939 vad är det som hindrar att man bygger samma konstruktion men har en mekanisk drivlina i pendelarmarna? då får man bara en drivmotor och lättare kan styra drivingen med differentialer så att kraften fördelas rätt? eller är det det som den inte gör?

Användarvisningsbild

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Fredrik Reuter  
#351952 Bra fråga Molnia.
Det borde gå eftersom en skotare med boggilyft är lite åt det hållet.
Vet inte hur de planerat för XT28, men snackar vi pendelarmar historiskt så är det hydraulmotorer oftast.

Avatar Fallback

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Tosca  
#352033 Ösa 670 hade ju den typen på drivlina, så visst går det.

Avatar Fallback

Re: Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft

Hema  
#386961
bgl skrev:Hydrauliska hjulmotorer på skotare, tex Norcar, ger ofta efter drygt 10000tim en ekonomisk 'nära döden upplevelse'. Att renovera en allt svagare transmission kostar i det närmaste lika mycket som maskinens kvarvarande marknadsvärde. Dessutom ökar marknadsvärdet ytterst marginellt efter renoveringen. Frågan måste alltid ställas: ska maskinen med förbrukad transmission skrotas?
Egentligen samma fråga finns för nya Volvo XC90 i hybridversion. Garantin ska vara 16000 mil men Volvocar kan inte säga hur mycket ett batteribyte vid 16500 mil kommer att kosta. Kommer bilens kvarvarande marknadsvärde att vara märkbart högre än batteribytespriset?

Ptja är man väldigt nöjd med maskinen i övrigt så kan det ju vara värt det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).