Före och efter jobbet

Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

21 inlägg 10834 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

TheJo  
#327989 "Ensamt, stressigt och inte jättebra betalt" är uppfattningen jag har fått av att läsa vad folk skriver om att köra skogsmaskin. Men ändå är folk nöjda med sitt arbete :)

Bland unga tror jag det är andra maskinföraryrken som lockar mer än att jobba i skogen tyvärr.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

jannee  
#327990 Inte speciellt mycket mer ensamt att köra en (skogs)maskin mot motsvarande annan maskin.
Du har idag bättre kontakt med omvärlden än de som står på fabrik, jobbar på kontor.
Problem som dyker upp få du försöka lösa själv annars bara ringa efter hjälp.
Finns en viss kategori folk som trivs med ett självständigt arbete - ett ansvarsfullt arbete.
Ofta slipper du ha en chef som ständigt övervakar vad du gör eller INTE gör.
Timlönen är inte skyhög men ofta inget som hindrar dig från att jobba lite "längre" dagar, du kan på detta sätt ibland bara jobba fyradagars vecka - eller 50 tim/vecka.
Är du ensam på maskinen kan du i princip börja och sluta när du vill - om körning finns.
Stress = upp till dig själv. Vill du jaga på och köra sönder/fast och bli ännu mer stressad - valfritt.
TVÄRTOM Det är ett fritt yrke, du får vara ute i naturen och slippa umgås med en massa idioter, jobba i din egna takt, se årstiderna växla, dess för och nackdelar.

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Danlin  
#330016 Hej igen,
Jag kan inte riktigt släppa detta med skogsmaskinsförare.... känner att jag måste nog prova på detta, vill inte att om 10år så kommer jag fråga mig: varför testade jag inte? :)
Hur ser framtiden ut för jobb i Västernorrand?
Jag känner mig otroligt motiverad och laddad inför en ev utbildning och tänker ge 100% för att bli så duktig som möjligt :)

Min farhåga är dock att jag efter avslutad utbildning inte hittar någon som är villig att ta sig an en helt nyutbildad förare?

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

åberg  
#330124 Det är nog inte så dumt att försöka hitta och bearbeta lämpliga arbetsgivare under tiden man går utbildningen.

Praktik är viktigt både för att öva på själva jobbet och lära känna folk.

Användarvisningsbild

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Pikebuster  
#334006 Har varit in på detta forum flera ggr. men aldrig registrerat mig, tog tag i det och gjorde konto. Detta blir mitt första inlägg.

Har frågor/funderingar kring denna bransch. Har nämligen kommit in på en vuxenutbildning som skogsmaskinsförare här i Finland, och tänker (kanske) börja nu till hösten.

Hur ser jobbläget ut i t.ex. Finland, löner, skift m.m.? När man googlar på yrket så är de många som låter så negativa, är det ett dåligt jobb? Jag är mycket i skogen och trivs i maskiner o.s.v. Tror att det skulle passa mig ganska bra, klarar mig bra ensam å så.

Sitter nu och grubblar om det är nån idé att börja p.g.a en ganska negativ syn på yrket. Vill gärna få positivare input å. :o

Användarvisningsbild

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Fredrik Reuter  
#334008 Hej,
Kul att du reggade dig och klev in i skogsforums gemenskap, välkommen!
Har själv lite dålig koll på utvecklingen i Finland, men vi har ju flera kunniga Finländare på skogsforum så vi får hoppas de ansluter och kommer med sina erfarenheter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).