Traktorer och processorer

AlphaVagnen (Anders skördare)

117 inlägg 88495 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

molnia  
#298273 intressant att se detta

om jag någon gång skulle bygga en huggarvagn skulle jag göra det med Y-drag med fångsthakars infästning likt kronos. Leden sitta mitt emellan boggins infästning och bakaxeln på traktorn så vagnen spårar helt. men för att undvika att tvinga traktorn i sidled när man kommer fel, så vill jag ha en led där hitchens led normalt är. fast den ska vara hydrauliskt styrbar där. enklast förklarat blir det om man hade låst hitschen med hydraulik i traktorn och en normal ramstyrning hade varit lös/flytande i sin hydraulkolv . dvs flyttar "ramstyrnings funktionen" till hitschen position

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298387 De hade fått mer vikt på framaxeln om infästningen varit framför bakaxeln som på gamla dumpertraktorer

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

OlaE  
#300139 Jag får hålla med om att man börjar dregla lite när man pratar om Y-drag på skogsvagnar.

Men som även påpekas, så tappar man fördelen med ramstyrning, så man kan "tvinga" över vagnen. T.ex om man kör i sidolut är det bra att kunna "trycka upp" vagnen mot backen för att minska risken för att tippa.

Fördelen är väl att man får en kortare vagn, mer lik en skotare, så vagnen följer automatiskt nog bättre, plus att man får midjelås vilket är guld värt (åtminstone vid avlägg).

Jag tar stora gripar vid avlägg i början, men ju mindre det blir i vagnen ju mindre gripar vågar jag ta med tanke på att vagnen börjar tillbringa mer tid på två hjul än fyra.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

Ådii  
#325685 Monteringen av Alphavagnen har börjat :smile:
Går att följa här på deras Facebooksida. (behöver ej vara medlem)
https://www.facebook.com/AndersSkogsskordareAb

Skall bli intressant att se denna när den är klar :smile:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

Karlsson_98  
#326356
FB_IMG_1429253787112.jpg

FB_IMG_1429253781318.jpg

:-BD

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

jonathanA  
#326624 Den ser ut att bli billig :lol:
Riktigt seriöst byggd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#326630 Hej,
Ja, är det seriöst byggt på detta sätt brukar det inte bli billigt...
Priset kommer ut nästa vecka i en pressrelease, direkt den kommer så uppdaterar vi tråden här.

De skriver att den får en lastarea på 3,4m2.
Beroende lite på så (med siffror från skotarnas verklighet) så kommer den nog då snitta med fullast på 8 ton, kanske 8,5 ton. Så beroende på trädslag så borde den lasta 8-9 fub, ca 15% mindre än de minsta gallringsskotarna idag.

Vagnen är beräknad att ha en egenvikt på 5 ton och de nämner vidare att med de strävar efter lastindex 1:1 med en Valtra N163 Direct.

Bifogar lite fler bilder nedan.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326633 Monterar dom kranar på gamla 940 med? =))

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#326641 Där hänger jag inte riktigt med Gnisten... :oops:

Kan nämna också att denna vagn lastmässigt kommer bli (lilla) snäppet större än Mohedas största vagn, deras sk 15-tonnare.
De flesta vet säkert om detta, men för de som inte visste, vet det nu!

http://www.mohedasystem.se/produkter/va ... da-m1514wd

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326644 Står på en 2pelarlyft i bakgrunden av en av bilderna : :wink:

Ska väl vara för snabba vägtransporter o möjligheten att använda traktorn till andra jobb annars borde en skotare vara ett bättre val då priset för ett helt ekipage rakat iväg ordentligt.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Hema  
#326645 Anledningen till ett sådant här köp istf. att köpa en bättre beg. skotare, kan bara vara att man lättare kan ta sig mellan olika skift, samt högre hastighet vid vägtransport/vägskotning?

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#326647 Ah, ok, då kopplade jag Gnisten! :wink:

Jo, en uppenbar fördel är ju att den går att köra på landsväg i 40km/h (garanterat frikopplade navmotorer).

Men priset blir ju intressant. Ska vi ge oss på en gissningstävling? Vad tror ni den landar på med Cranab FC8 och 700 hjul?
500.000? Över eller under?

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

T Landström  
#326648 Jag skulle gissa på över 500.000 sek...
Vad kostar en ny Moheda eller Kronos?

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326654 Tror med över, kranen kostar en bra slant, hydraliken med styrsystem kostar med mycket

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Ådii  
#326658
T Landström skrev:Jag skulle gissa på över 500.000 sek...
Vad kostar en ny Moheda eller Kronos?


Motsvarande Kronos beroende förstås på kran och styrsystem men runt en 700.000kr.. (79.000€ )
Gissar nog att man inte får Alphavagnen under 600.000kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).