Logistik, Transport

Anlägga skogsvägar ??

43 inlägg 54764 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Anlägga skogsvägar ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191717Det som spelar roll åtm för mig är att en 20-tons kan man traila relativt enkelt, men en
40-tons ska ha förbil och allt måste vara så stort. Inget man hänger bakom lilltraktorn.

Nån som har pris på 5m³ naturgrus?

Användarvisningsbild

#192670Ingen som kan ge ett ungefärligt pris för en kubikmeter naturgrus?

vedförsäljan  
#192676ring och hör med en grustäkt,dom är ju proffs :grin:

Användarvisningsbild

loppan  
#192682Fullnads material klass B som det heter ligger på 80-100 kr m3
Bergkross 0-90 60-70 kr ton fritt hämtat.
Jag kör själv med traktor och räknar att ett 14 tons lass bergkross kostar mig runt tusenlappen.
Detta i västsverige.

Användarvisningsbild

värmSkog  
#192746Åfan då får jag nog se till att ta betalt för mitt naturgrus i framtiden, jag brukar nästan ge bort gruset och ta betalt för arbetstiden.

Användarvisningsbild

#192752Tack för svar, då ska jag inte sälja under 80:- kubiken.

HÅkan N  
Slurfi skrev:Ingen som kan ge ett ungefärligt pris för en kubikmeter naturgrus?

Här bygger vi väg över ett tjärr

Användarvisningsbild

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
roten skrev:65:- per m fick jag som pris utan slitlager och 105:- med. Då harpade dom fram grus på min mark. Det var en 40 tons maskin som bröt min väg. Man vill nog ha lite räckvidd å kraft men har man gott om tid så nog klarar man det med en mindre maskin med.

Hade en 30 tonnare som bröt min väg i våras hade i vartfall inte velat ha nåt mindre :-B
han använde 77 timmar. med en mindre så hade det garanterat inte gått under 100 tim. och då hadde de blitt både dyrare $-) och sämre.. 👎

Användarvisningsbild

traktorz  
HÅkan N skrev:
Här bygger vi väg över ett tjärr

Intressant filmklipp. Hur bred är frontskopan? Ibland lastad med så tungt lass att bakhjulen pekar i vädret - ibland även motorstopp. Vad väger gruslasset i frontskopan ?

Hur är vägkroppen uppbyggd? Fiberduk? Vilka lager grus?
Året runt bärighet hos vägen?

sveakatten  
#197521Lönar det sig att bygga väg över en mosse,det är ca 150meter skulle tro torvlagret är ca 40-60cm.
Eller är det vettigare att trampa väg på vintern för traktorn,(om det nu fryser)
Jag ska enligt planen hugga rätt mycket på det området och jag hugger ju inte så mycket om året.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197524Hur mycket är rätt mycket? 500 m3, 5000 m3, 50 000m3 ? Är det rimligt att ta allt på en gång så är det bättre att trampa väg.

sveakatten  
#197525Ok jag kommer inte att ta allt på en gång, det är nog ca drygt 4000m3.
Vet ni om man får göra vintervägar som dom gjort förr, med diken på vardera sidan och lägga ett lager ovanpå mossen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197528För fyratusen kubik är det nog lönt att bygga över mossen när det inte är längre. Ska det ändå byggas så ska det vara för året runt bruk. Fiberduk och fylla över med material är väl det som rekommenderas. Hänger ju på om det finns material nära att tillgå.

Användarvisningsbild

machonisti  
#197532Jag stöder ett vägbygge i ditt fall. Vägen är ett ingrepp i naturen, visst... men hur ser det ut när stora skotare pressat ut 4000 m3 genom mossen?

stektlök  
#326178Vårbruk på g hemma på gårn. Plockar sten och lägger i skogen. Ingen lång sträcka men de blir fint å köra på några ggr till vintern.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).