Skotare

Skippa banden, kör med BigFoot

20 inlägg 17001 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skippa banden, kör med BigFoot

Fredrik Reuter  
#325491 Är det dags att skotarna skippar hjulband och går över till BigFoot däck?
Universitetet i Freiburg, Tyskland har gjort tester med en 11-tons skotare på ett fält och testat tre olika uppsättningar: Standard 710 däck utan band, Standard 710 däck med EcoTrack band och ett "BigFoot" däck, 940 mm brett (jmf med 710 mm däckbredd ovan med 710).

Minst körskadedjup blev det med just BigFoot däcket i testerna som genomfördes. Störst skada gjorde standard 710 däck utan band och 710 däck med Eco-Track hamnade i mitten.

De tar upp att vikten på banden kan påverka körskadedjupet när band används, Eco-Track banden väger 800kg/st och ökar alltså vikten på skotaren med 3,2 ton och studien tar också upp att tidigare Tyska studie visat på en ökad bränsleförbrukning på 20% när band används.

Samtidigt tar de också upp band ökar dragkraften och att de ger bättre grepp i dålig terräng.
Skotaren som användes i testen (HSM208F) var byggd för att inte bli något bredare trots sk BigFoot däck, slår dessa igenom krävs ändringar för dagens skotare som rullar i Norden (troligtvis finns inte så många HSM208F i Sverige).

Bifogat är en PDF:en som informationen tagits ifrån. Bilderna nedan är också från PDF:en.
Se bildkommentarerna för förklaring.

Så, vad tror ni om detta?
Är det en framtid med BigFoot däck? Och isåfall, hur kommer det se ut i Sverige, kommer banden också bli bredare och sitta på även dessa breda däck?

Eller?

Diskutera gärna vidare detta, och är någon bra på tyska så är det bara att rätta ev fel från mig och även gärna lägga till information på Svenska.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325553 Bigfootdäck med kedjor kanske. Att köra utan slirskydd är för de flesta inget alternativ här i Sverige. Problemet med band är ju att dom snabbt käkar upp det bärande ytskiket av rötter, kedjor är skonsammare.

Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Fredrik Reuter  
#325554 Ja, det ska bli spännande att se hur det kan bli framöver, tack för inputen!
Här är en film på skotaren med BigFoot däck, ser rätt maffiga ut. Kan tänka mig att det blir lite bättre komfort också, men de är nog rätt dyra...


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325563 För vår del gäller det å kunna hålla nere bredden lite också.3m är ett gränsfall flr oss mellan stenmurarna. Min är nu 2,90 och det är precis att jag inte river många stenmurar. Är det lösbart tro med så breda däck?

Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325569 Det såldes väl lite maskiner med 800 hjul här i sverige, blev det ingen hit?

Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Fredrik Reuter  
#325607 Hej,
Johan_84: Någon får rätta mig om jag har fel, men i PDF står det faktiskt att skotaren i studien är specialbyggd för att kunna ha dessa däck OCH vara under 3m bred.
Men det var det jag skrev ovan, en förutsättning är att maskintillverkarna följer med och bygger framtidens maskiner för dessa typer av däck fast med bibehållen maxbredd. Men det borde vara en "smal" sak... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325611 Ok. Låter bra. Läste aldrig pdf...

Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325699 HSM 208f var med på Elmia Wood 13, smal ram, fint bygge med NAFgrejer i.
Jag provkörde maskin, den gick bra.

Dock är 94cm hjulen av Flotationtyp, alltså för få lager för å tåla mkt stryk.

Men visst, på rätt mark så...

Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Fredrik Reuter  
#325790 Ja, den ser inte helt galen ut. Har för mig att jag såg den också på Elmia Wood, men varken provsatt eller provkörde.
Smalare ram är väl det som gäller även om man kolla PDF:en, men helt lätt är det nog inte, det är inte värst mycket space mellan diffklump och ram på en vanlig skotare så det är nog inte bara att smala ramen och korta stickaxel? :shock:

Men det borde gå att tillverka även 940 hjul med lika många lager som ett 710 väl? Är det inte bara att efterfrågan inte funnits? Billiga är de nog däremot inte...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

MaxPax  
#327899
Maldas skrev:Det såldes väl lite maskiner med 800 hjul här i sverige, blev det ingen hit?


:shock: 800 hjul? 400 axlar, måste vart rätt lång...

Avatar Fallback

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Blivande snickare  
#327902
MaxPax skrev:
Maldas skrev:Det såldes väl lite maskiner med 800 hjul här i sverige, blev det ingen hit?


:shock: 800 hjul? 400 axlar, måste vart rätt lång...

Hehe, nä inte riktigt så det menas :grin:
Med 800 hjul åsyftar man hjulens bredd, dvs 800 mm eller 80 cm :smile:
Fast jag håller med, en skotare med 800 stycken hjul skulle nog bli ganska lång! :surp: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Fredrik Reuter  
#327916 Hej,
Jag tror inte 800 kommit igång riktigt än.
Om jag har rätt info så är det först med IT4 serien som JD erbjuder 800 i listan, 750 är nog mer standard idag (på de stora skördarna och skotarna). Förutom Komatsu som jag tror har egen standard på 780x28,5 som standard på de större.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327949 780 har väl även 1910? Vi har 780 på f18 men vi valde till det eftersom däcken ska vara bättre

Avatar Fallback

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

jelu777  
#330497 Rejäla band

Avatar Fallback

Re: Skippa banden, kör med BigFoot

åberg  
#330517 Går det bra att svänga med så breda band?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).