Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 81172 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3210 Hur gick den om du jämför med Stihlen??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3211 har inte sågat lika grovt som med stihlen, men det känns som att 353an är bättre får se sen när jag ska knubba hos min morbror igen så får jag jämföra men jag skulle kunna tro att 353an är snäppet vassare

Användarvisningsbild
#3213 Har din morbror mycket skog?

Jag antar att det är där du ska använda sågen.
Ni har ingen skog själva eller??

Fisketorp  
#3217 Jaha fick trevlig nyhet när jag gick till HVA-leverantör och skulle ha kolvring till min 50 Rancher "tyvärr har den utgått ur sortimentet, du blir tvungen att köpa den nya modellens cylinder,kolv+ring för 1500kr"

också kan man köpa helt ny motsvarande såg för 2200kr=(

åka hem och börja leta på nätet efter alternativ kolvring från såg/moped etc.. kom påatt jag har en gammal röjsåg av märket Jonsered liggande,
ner och efter lite skruvande konstaterade jag att det var precis sådan kolvring jag skulle ha tillåmed fans det 2st=P

startade sågen idag och den fungerade fint, behövs bara justera in tomgång mm, funderar dok på att flytta över hela cylindern och kolv från röjsågen då den är i bra skick och den befintliga var nöpen dok fungerar det bra=)

Iallafall tänkte bara nämna att det var kul att det funka men lite besviken att de slutat tillverka reservdelar till "äldre" sågar på HVA hoppas att Jonsered ligger inne med delar till röjsågen annars finns det ju uppsjö av "skänker bort" röjsågar=)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ferguson skrev:Min farfar har gjort likadant med en gammal Partner 500.
Vi har den som reservdelssåg till den något nyare 500 vi också har..

Kul med bilder :)

Off topic, men finns det någon bra sida med bilder och fakta om "lagom" gamla sågar??

Nåt särskilt då tänker på??

Även nyare såg har ett visst intresse för samlare.
Jag har många nyare, eftersom jag satsar på en hel serie av HVA/Jonsered/Partner.
Blir nog aldrig, men det är ju kul o ha nåt o drömma om.

Dra upp en radda så lägger jag upp vad jag har..

I modell bibloteket på www.chainsawcollectors.se finns ett gäng.

Användarvisningsbild
Fisketorp skrev: Jaha fick trevlig nyhet när jag gick till HVA-leverantör och skulle ha kolvring till min 50 Rancher "tyvärr har den utgått ur sortimentet, du blir tvungen att köpa den nya modellens cylinder,kolv+ring för 1500kr"

Snick snack!!!!! Hur många vill du ha??

Fisketorp skrev:
också kan man köpa helt ny motsvarande såg för 2200kr=(

Snick snack!!!!! Då vill jag beställa några stycken!
runt 4 000 för 55 går att hita nån hundring över eller under...

Fisketorp skrev:
åka hem och börja leta på nätet efter alternativ kolvring från såg/moped etc.. kom påatt jag har en gammal röjsåg av märket Jonsered liggande,
ner och efter lite skruvande konstaterade jag att det var precis sådan kolvring jag skulle ha tillåmed fans det 2st=P

startade sågen idag och den fungerade fint, behövs bara justera in tomgång mm, funderar dok på att flytta över hela cylindern och kolv från röjsågen då den är i bra skick och den befintliga var nöpen dok fungerar det bra=)

Inte att rekomendera. Oavsett modell eller märke!
Funkar den så kör på!
Partner 5000/Jonsereds 490 har samma motor....

Fisketorp skrev:
Iallafall tänkte bara nämna att det var kul att det funka men lite besviken att de slutat tillverka reservdelar till "äldre" sågar på HVA hoppas att Jonsered ligger inne med delar till röjsågen annars finns det ju uppsjö av "skänker bort" röjsågar=)

Snick snack igen!!!!!!
De har delar.
De går att beställa om man letar upp nån som har lite ork....
Finns det inte finns det pirat delar så länge man vill o har råd o lägga krut på sågen.

Användarvisningsbild
#3224 vi har ingen egen skog, förutom vid sommarstugan men den skogen är inte våran så vi får inte röra den, vi har dock en hel del som ska kapas upp som ligger där i stugan, men vi har redan massor med huggen ved i stugan så det är ingen ide å kapa upp mer än,
men min morbror har väldigt mycket skog, ett antal hektar kommer inte ihåg hur många dock

så det är mest där den ska köras och i stugan

när jag kolla kostade 55an 4900

Fisketorp  
#3226 Mange..

Vart många "snick-snack" där ;)

vad var det för fel att flytta över cylinder?
visst verkar det funka fint med den som är men jag har då alltid fått höra hur illa det är med minsta lilla repa i cylinder och har den nöpit så är den i stort sett helt slut, därför jag tänkt byta..

tycker iofs jag bevisat att det funkar bra med nöpen cylinder och kolv sålänge kolvringen är bra.. funkat bra som f*n på min Cross och verkar funka bra på Motorsågen.. risk för ny nöpning kanske är stor?

Du nämner piratdelar osv.. har ingen sida man kan gå in och spana på?
kikat runt lite men hittade inte mycket mer än Lelles för mopeder =P

på tal om likvärdig såg så var det HVA 137? jag menade den skulle vara likvärdig enligt försäljaren och kostar 2200kr vilket jag inte tycker var dyrt för en duglig såg..
en som sågar mycket och stort håller väl inte med ett dugg=P

Tackar för svar iallafall, ger en ju hopp om att hålla liv i sågen till en vettig kostnad=)

Användarvisningsbild
#3227 Mange:

Jag har ju själv Partners sk farmarsågar så jag skulle gärna vilja se bilder på 5000 och 5500.
Det ska tydligen finnas en 545 också.

Fanns det några större moderna Partner än 5500??

Användarvisningsbild
#3233 Aj aj...

Jag bet nog lite hårt kanske...

Jag vet av erfarenhet att röjar cylindrarna inte är exact samma.
Jag vet dock inte vilken du syftar på och du kan ha rätt, men kolla för säkerhets skull först.
Det finns ett form nummer från tillverkaren. Kolla vad det står på sågens cylinder o sätt dit en likadan om du vill vara säker på att det ska funka.
Det är inte bara cc som ska stämma. Tiderna för portarna brukar inte vara samma eftersom det inte har samma användnings sett.
Det finns a, b, c, d, cylindrar o kolv. dessa kan man inte blanda hur som helst. Du kan ex inte få bra fjong i en D cylinder med en A kolv, men c kan man ha i de andra så vitt jag har märkt.

Någon liten inte kännbar repa i cyl gör inte mycket.
Någon liten på kolven gör heller inte mycket.
Ny kolvring o tuffa på till den skär ordentligt, i mitt tycke....

Grönyte maskiner (?), Oregon och en uppsjö andra har de mesta slitdelar man kan behöva även till lite älder sågar.

Jag beställer genom en annan återförsäljare för att vi gemensamt får bättre rabbatt.

Cylindrar/kolvar brukar finnas på e-bay, annars vet jag de som beställer från Gilardoni direkt.

Partner 5000, 5000plus o 5000H har jag, 5500 har jag nerplockad. Den ser likadan ut fast med en kraftigare vevaxel.

Bild

Partner 5000 heter idag 540. 54cc

Större som funnits:
5500, 6000, 7000,
660 66cc, 7700 77cc

Riktigt gamla som R11, R12 är 90cc, R14 76cc, R30 85cc, R40 100cc, P100 100cc.
Fanns flera 65-85cc av dessa gula sockerbits sågarna

55 har varit på annons här för 3700 ink moms.

Med likvärdig såg menar du väl inte att 36cc är likvärdigt med 49cc.
Av HVA är de båda satta till 2,2hp, men när du kör den kommer du att inse att det inte är samma ras på dessa hästar...

Användarvisningsbild
#3236 Tack för bilden!

Jag trodde 5000 hade ca 50cm3 som 500.
Min 540 ser mycket riktigt ut som 5000.

Är den vänstra också en 5000, ser ut som min skurna 500 med svart nederdel.
Så finns inte "staget" mellan bakre och främre handtaget.

Är 6000 och 7000 från 80 talet eller är det äldre maskiner utan kastskydd?

H står för handtagsvärme, men vad är "Plus"?

Användarvisningsbild
#3237 fin bild! jag fällde trädet helt idag, tog inte lång tid märkte dock att det var längre än man sett tidigare när "kronan" var runt om

så nu är det borta, har ni något billigt och bra förslag på hur vi fårt bort stubben innan vintern??(inte kul å gå och trycka snöskyffeln framför sig som tvärnitar mot stubbe..)

Användarvisningsbild
Ferguson skrev:Tack för bilden!

Jag trodde 5000 hade ca 50cm3 som 500.
Min 540 ser mycket riktigt ut som 5000.

Är den vänstra också en 5000, ser ut som min skurna 500 med svart nederdel.
Så finns inte "staget" mellan bakre och främre handtaget.

Är 6000 och 7000 från 80 talet eller är det äldre maskiner utan kastskydd?

H står för handtagsvärme, men vad är "Plus"?

5000 o 500 har samma cc. Jag har två listor från Partner den ena säger att båda har 49 den andra säger att de båda har 50. Jonsered 490 har 49 o Husqvarna 50Rancher har samma cylinder som 5000 så.... 4:1 till 49 cc.

Den vänstra är 500. Korrect med staget.
Jag vet inte vad dessa beteckningr betyder, men ska gräva lite i arkivet o se vad som ramlar fram...
600 0 700 är fron 80 talet.

Stubbar........ Roten till all onska....
Jag brukar dra upp dem med traktorn eller spara dem lite högre o ha en blomma där...

Användarvisningsbild
#3239 Undrar var man kan hitta en Partner 6000 eller 7000 då.. funderar över en större såg men skulle nöja mig med en beg..

Hyr en stubbfäs och fräs bort skiten!
Jag har ju grävmaskin så jag gräver bort mina stubbar!

Användarvisningsbild
#3241 Dessa har inte sålts i några volymer att tala om.
Chansen att hitta en 372 exempelvis är bra mycket större.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).