tis 24 okt 2006, 19:38#3233
Aj aj...
Jag bet nog lite hårt kanske...
Jag vet av erfarenhet att röjar cylindrarna inte är exact samma.
Jag vet dock inte vilken du syftar på och du kan ha rätt, men kolla för säkerhets skull först.
Det finns ett form nummer från tillverkaren. Kolla vad det står på sågens cylinder o sätt dit en likadan om du vill vara säker på att det ska funka.
Det är inte bara cc som ska stämma. Tiderna för portarna brukar inte vara samma eftersom det inte har samma användnings sett.
Det finns a, b, c, d, cylindrar o kolv. dessa kan man inte blanda hur som helst. Du kan ex inte få bra fjong i en D cylinder med en A kolv, men c kan man ha i de andra så vitt jag har märkt.
Någon liten inte kännbar repa i cyl gör inte mycket.
Någon liten på kolven gör heller inte mycket.
Ny kolvring o tuffa på till den skär ordentligt, i mitt tycke....
Grönyte maskiner (?), Oregon och en uppsjö andra har de mesta slitdelar man kan behöva även till lite älder sågar.
Jag beställer genom en annan återförsäljare för att vi gemensamt får bättre rabbatt.
Cylindrar/kolvar brukar finnas på e-bay, annars vet jag de som beställer från Gilardoni direkt.
Partner 5000, 5000plus o 5000H har jag, 5500 har jag nerplockad. Den ser likadan ut fast med en kraftigare vevaxel.
Partner 5000 heter idag 540. 54cc
Större som funnits:
5500, 6000, 7000,
660 66cc, 7700 77cc
Riktigt gamla som R11, R12 är 90cc, R14 76cc, R30 85cc, R40 100cc, P100 100cc.
Fanns flera 65-85cc av dessa gula sockerbits sågarna
55 har varit på annons här för 3700 ink moms.
Med likvärdig såg menar du väl inte att 36cc är likvärdigt med 49cc.
Av HVA är de båda satta till 2,2hp, men när du kör den kommer du att inse att det inte är samma ras på dessa hästar...