Kulltorp/Småland
Föryngring
Ceder
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tis 24 mar 2015, 21:01#322997E de nån som provat plantera nån form av Ceder å i så fall vecken sort å var??
TS
tis 24 mar 2015, 21:50#323016för flera år sedan köpte jag 2 plantor av Vestern Red ceder(ej äkta ceder), dvs Thuja plicata, på svenska jättethuja. Dessa planterade jag på prov utanför min verkstad i Hälsingland och de har växt bra och är friska och fina. Jag funderar på att ta sticklingar från topparna(i slutet av Juli) av grenar samt plantera dem i särskild jord för sticklingar samt att senare i höst sätta ut dem på min mark i Norrbotten på ett ställe med rörligt grunt grundvatten där det ej blir djup tjäle.
Den sorten jag har växer ohämmat och blir hur höga som helst, finns hybrider som stannar i växten, men såna har jag ej.
Den sorten jag har växer ohämmat och blir hur höga som helst, finns hybrider som stannar i växten, men såna har jag ej.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
tis 24 mar 2015, 22:09#323021Skall väl tillägga att de första 2 plantorna var ca 1meter höga när de planterades. Jag har läst att de är lämpade för att ta toppskott från grenarna och att bästa tiden för det skall vara i slutet av juli. Vill nu testa att plantera ut dem på sin riktiga växtplats redan i höst så snart de fått lite rötter. Då är de nog inte större än vanliga granplant. Men de är ju gratis! Samt blir genetiskt identiska med samma egenskaper som de fina träden jag tar dem från!
Detta träd ger virke som bland annat används som kärnmaterial i sandwichkonstruktioner med glasfiber och epoxi på in och utsidan vid båtbygge.
Detta träd ger virke som bland annat används som kärnmaterial i sandwichkonstruktioner med glasfiber och epoxi på in och utsidan vid båtbygge.
ons 25 mar 2015, 07:16#323051Hjorthede säljer Thuja - titta här http://www.hjorthede-planteskole.dk/index.php/en/
Husqvarna 550xpg, 272xpg, Fransgård V5000 Vinsch, Edsbytuggen, Lennartsfors SMB 2155E, Mowi 850/P25, John Deere 6330, MF 175.
ons 25 mar 2015, 07:46#323054även http://www.skadom.se/ kan ordna plantor efter beställning, vet ej pris. Men räkna med ett högt pris visavi granplant, därför börja med mindre mängd. Säg att du ej skall göra häck utan vill att de skall bli höga skogsträd så ordnar de nog så att det blir rätt.
mån 30 mar 2015, 21:46#324076längre ned på denna sida så kan du ladda ned Lövträtidningen från år 2012 http://www.lovtradforeningen.se/Laesvaert-om-loevtraed/
där finnes bland annat även en läsvärd artikel om Thuja Plicata
där finnes bland annat även en läsvärd artikel om Thuja Plicata
mån 06 apr 2015, 12:05#324951Jag satte 15-20 plantor i Västerbottens kustland förra året. Proveniensen är tydligen från ett höjdläge i nordamerika, om jag minns rätt ~ 900 m ö h. Ska bli spännande att se hur de ser ut efter denna sommar.
Rokon - du får gärna uppdatera om du sätter ut något i Norrbotten!
Rokon - du får gärna uppdatera om du sätter ut något i Norrbotten!
lör 16 jan 2021, 19:38#694550
Jag har fått fram deodara ceder från frö som jag tänk plantera ut i skogen för skoj skull. Grobarhten på fröna som jag hade var sådär, av 30 frön har jag fått upp 8 plantor, är ca 10cm efter en sommar.
Håller på att stratifiera sibirisk ceder, ska tydligen ta lång tid och vara ganska svårt. Men detta är mer som en tall.
ilbajten skrev:E de nån som provat plantera nån form av Ceder å i så fall vecken sort å var??
Jag har fått fram deodara ceder från frö som jag tänk plantera ut i skogen för skoj skull. Grobarhten på fröna som jag hade var sådär, av 30 frön har jag fått upp 8 plantor, är ca 10cm efter en sommar.
Håller på att stratifiera sibirisk ceder, ska tydligen ta lång tid och vara ganska svårt. Men detta är mer som en tall.
lör 16 jan 2021, 20:25#694564
Jag har Thuja Plicata som jag köpte från Inverness i Skottland. De flesta har överlevt här uppe men mest under skärm. Kommer att utöka en del med plantor från Skadom nu i vår. Har även andra Thuja sorter som mer är för buskridå / fågelhabitat som alla har överlevt. Tåliga rackare det där !
ilbajten skrev:E de nån som provat plantera nån form av Ceder å i så fall vecken sort å var??
Jag har Thuja Plicata som jag köpte från Inverness i Skottland. De flesta har överlevt här uppe men mest under skärm. Kommer att utöka en del med plantor från Skadom nu i vår. Har även andra Thuja sorter som mer är för buskridå / fågelhabitat som alla har överlevt. Tåliga rackare det där !

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).