Föryngring

Ceder

13 inlägg 8034 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ceder

ilbajten  
#322997 E de nån som provat plantera nån form av Ceder å i så fall vecken sort å var??



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
rokon  
#323016 för flera år sedan köpte jag 2 plantor av Vestern Red ceder(ej äkta ceder), dvs Thuja plicata, på svenska jättethuja. Dessa planterade jag på prov utanför min verkstad i Hälsingland och de har växt bra och är friska och fina. Jag funderar på att ta sticklingar från topparna(i slutet av Juli) av grenar samt plantera dem i särskild jord för sticklingar samt att senare i höst sätta ut dem på min mark i Norrbotten på ett ställe med rörligt grunt grundvatten där det ej blir djup tjäle.
Den sorten jag har växer ohämmat och blir hur höga som helst, finns hybrider som stannar i växten, men såna har jag ej.

Användarvisningsbild

Re: Ceder

rokon  
#323021 Skall väl tillägga att de första 2 plantorna var ca 1meter höga när de planterades. Jag har läst att de är lämpade för att ta toppskott från grenarna och att bästa tiden för det skall vara i slutet av juli. Vill nu testa att plantera ut dem på sin riktiga växtplats redan i höst så snart de fått lite rötter. Då är de nog inte större än vanliga granplant. Men de är ju gratis! Samt blir genetiskt identiska med samma egenskaper som de fina träden jag tar dem från!
Detta träd ger virke som bland annat används som kärnmaterial i sandwichkonstruktioner med glasfiber och epoxi på in och utsidan vid båtbygge.

Användarvisningsbild

Re: Ceder

ilbajten  
#323048 Kul å prova nått annat än bara granar överallt :wink:
Var hittar man vetiga plantor av dessa jättethujor? E dom dyra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ceder

Stensebygaard  
#323051 Hjorthede säljer Thuja - titta här http://www.hjorthede-planteskole.dk/index.php/en/

Användarvisningsbild

Re: Ceder

rokon  
#323054 även http://www.skadom.se/ kan ordna plantor efter beställning, vet ej pris. Men räkna med ett högt pris visavi granplant, därför börja med mindre mängd. Säg att du ej skall göra häck utan vill att de skall bli höga skogsträd så ordnar de nog så att det blir rätt.

Avatar Fallback

Re: Ceder

jannee  
#323081 Ekoparken i Böda hade tidigare en riktig pampig Thujaskog, mycket blåste ned under Gudrun men finns även mycket kvar. Planterades runt 1880 och vissa stammar är mer än 1 meter i dia.

Användarvisningsbild

Re: Ceder

ilbajten  
#324065 Lite spännande... Blir nog nån planta framöver..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ceder

rokon  
#324076 längre ned på denna sida så kan du ladda ned Lövträtidningen från år 2012 http://www.lovtradforeningen.se/Laesvaert-om-loevtraed/
där finnes bland annat även en läsvärd artikel om Thuja Plicata

Avatar Fallback

Re: Ceder

Icegrip  
#324951 Jag satte 15-20 plantor i Västerbottens kustland förra året. Proveniensen är tydligen från ett höjdläge i nordamerika, om jag minns rätt ~ 900 m ö h. Ska bli spännande att se hur de ser ut efter denna sommar.

Rokon - du får gärna uppdatera om du sätter ut något i Norrbotten!

Användarvisningsbild

Re: Ceder

rokon  
#324959 Japp! Fast jag vet ej proviensen, men de jag skall ta skott från funkar bra i Hälsingland iaf.

Användarvisningsbild

Re: Ceder

Skogshenke  
#694550
ilbajten skrev:E de nån som provat plantera nån form av Ceder å i så fall vecken sort å var??


Jag har fått fram deodara ceder från frö som jag tänk plantera ut i skogen för skoj skull. Grobarhten på fröna som jag hade var sådär, av 30 frön har jag fått upp 8 plantor, är ca 10cm efter en sommar.
Håller på att stratifiera sibirisk ceder, ska tydligen ta lång tid och vara ganska svårt. Men detta är mer som en tall.

Användarvisningsbild

Re: Ceder

Älgfoderodlare  
#694564
ilbajten skrev:E de nån som provat plantera nån form av Ceder å i så fall vecken sort å var??


Jag har Thuja Plicata som jag köpte från Inverness i Skottland. De flesta har överlevt här uppe men mest under skärm. Kommer att utöka en del med plantor från Skadom nu i vår. Har även andra Thuja sorter som mer är för buskridå / fågelhabitat som alla har överlevt. Tåliga rackare det där !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).