Jakt och Fiske

Jakt

40 inlägg 19120 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Tornedalen  
#31969 Här uppe i tornedalen kan man nu se priser på 20-40 Kr/ha som mest. Har stigit rejält de senaste åren.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31970
Tornedalen skrev:Här uppe i tornedalen kan man nu se priser på 20-40 Kr/ha som mest. Har stigit rejält de senaste åren.


Är den prisökningen månne influerad av att Sveaskog är länets största enskilda markägare?,,,,
Jämför gärna vad Svea tar ut i fällavgift för "fullvuxen älg" och vad det kostar att jaga på privatmark.

Avatar Fallback
smaland  
#31973
Mangan skrev:
Det är jör jävligt!!! Vi vanliga svenska arbetare har för helvete inte råd att betala. Visst då får vi vara utan jakt.


Jajamän! 8) Vill du ha något som jag har, får du betala. Eller be snällt


Hehe! Då kan jag väl be snällt då 8) När ska vi kika på marken :lol:

Skämt åsido så är det ett större problem faktsikt. Se bara på kampanjerna som jägareförbundet håller på med.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31974
smaland skrev:Skämt åsido så är det ett större problem faktsikt. Se bara på kampanjerna som jägareförbundet håller på med.


Vad är ett problem, och varför skulle jag bry mig om vad en förening av och med jägare tycker om priset på jaktarrende?

Ungefär som att skogsbolagen skulle bestämma priset på mina trän... ;-)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31975
smaland skrev:Se bara på kampanjerna som jägareförbundet håller på med.


Förklara gärna för en "stackars okunnig sate",,,,
Det är nog 10 år sedan jag gick ur Jägareförbundet,,,,minst!

Användarvisningsbild
Tornedalen  
#31976
Skogshuggarn skrev:
Tornedalen skrev:Här uppe i tornedalen kan man nu se priser på 20-40 Kr/ha som mest. Har stigit rejält de senaste åren.


Är den prisökningen månne influerad av att Sveaskog är länets största enskilda markägare?,,,,
Jämför gärna vad Svea tar ut i fällavgift för "fullvuxen älg" och vad det kostar att jaga på privatmark.


Bland annat så har det betalats bra för de delar som Pajala allmänning har på anbud, har nog angett "prisläget" till viss del här uppe. Men jag förvånas verkligen över utvecklingen. Fortfarande kan man nog få tag i billiga arrenden här men det blir allt ovanligare.

Mvh

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32221 Jag ser lite annorlunda på jakten efter väldiga problem med viltbetning i skogen. Jag sade upp jaktavtalet med min svåger för några år sedan och skrev ett nytt avtal som i princip går ut på att jaktarrendatorn är skyldig att se till att mina tallföryngringar kommer upp. Klarar inte jägaren det så får han stå för omplantering och ersätta mig för produktionsförlusten.

Då jag har några bisamhällen, så skrev jag in att jägaren även är skyldig se till att Rallarros, Hallon och Blåbär (som var nästan utrotade av rådjuren) skulle gå i blom.

Efter att ha lämnat avtalet till svågern, tog det några veckor innan han kom tillbaks med underskriften. Då hade han skaffat garantier från jägarna runt min fastighet att de skulle hjälpa till, och det gynnade bara min sak. Nu växer tallplantorna bättre än de gjort på 30 år.

Avgiften är indexskyddad och ligger nu på något över 20 SEK/ha. Till saken hör att jag då var så desperat att jag gladeligen betalt en jägare för att rensa bort ohyran.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32229 Ett intressant upplägg, tål att tänka på. Nu har vi ju fått varg i trakterna, förhoppnigsvis skall det hålla nere viltet lite grand.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32358
Ernst skrev:Jag ser lite annorlunda på jakten efter väldiga problem med viltbetning i skogen. Jag sade upp jaktavtalet med min svåger för några år sedan och skrev ett nytt avtal som i princip går ut på att jaktarrendatorn är skyldig att se till att mina tallföryngringar kommer upp. Klarar inte jägaren det så får han stå för omplantering och ersätta mig för produktionsförlusten.

Då jag har några bisamhällen, så skrev jag in att jägaren även är skyldig se till att Rallarros, Hallon och Blåbär (som var nästan utrotade av rådjuren) skulle gå i blom.

Efter att ha lämnat avtalet till svågern, tog det några veckor innan han kom tillbaks med underskriften. Då hade han skaffat garantier från jägarna runt min fastighet att de skulle hjälpa till, och det gynnade bara min sak. Nu växer tallplantorna bättre än de gjort på 30 år.

Avgiften är indexskyddad och ligger nu på något över 20 SEK/ha. Till saken hör att jag då var så desperat att jag gladeligen betalt en jägare för att rensa bort ohyran.


Lite off,men jag har pysslat lite med viltåkrar av olika kvalisort och bl a sått lite honungsört/honungsfacelia. Maken till surr runt dessa rikblommande örter har jag inte sett. Mest humlor,men säkert en del bin också.
Den är billig,lättodlad och tuff mot ogräs, så det borde inte vara omöjligt att få så lite här o där. Även bovete har dessa egenskaper.

På försök har det såtts lupiner på hyggen som kvävesamlare till den växande skogen.Det finns sorter som klövvilt inte gillar.Vill minnas att det föll på kostnaden samt att när skogen behövde kväve som mest var lupinen nästan helt utkonkurrerad.

/Nisse

Avatar Fallback
SAKO75  
#34770 Förening i västerdalarna. Är 20 i laget, betalar 800+fallavgift för älgjakt på ca. 2500ha. Samma förening 700kr fär småvilt på ca. 25000ha.
Annat område 600 för småvilt på 4500ha. Vet ej vad dom tar för älgjakten, nytt i fjol. Jag har jakträtt på båda. Finns några till områden i trakten men jag vet inte så mycket om dom. Men dyrt är det inte.

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34874 Älgjakt 50-60kr /ha är det i allafall inga problem att få. Är med i ett område på cirka 2400Ha . säljer till danskar som är jätteglada för billig jakt och som inte minst viktigt fungerar bra i laget. jag har slutat subventionera (S)venskar som ska ha allt till skänks 😡

avvikelse från ämnet , en som inte gillar danskar.. :lol: 8) :lol:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34881 Jo visst betalar utlänningarna bättre men är det nån här som sett en tysk jägare röja med röjsåg eller spika ihop torn eller bära ut saltstenar? Finns säkert en o annan men många är dom inte.
Ett ex.: 2 tyskar kommer till ett Jaktlag med 7 gubbar o bjuder ett högt pris till markägaren. Visst säger han o så går priset upp för dom andra med. Dom 2 som inte vill betala går ur, dom andra 5 stannar o betalar som tysken.

Summa summarum dyrare jakt OCH mer arbete. Den som tror att det bara är att skjuta älgen har inte hållt i trådarna i ett större Jaktlag. Jag basar i ett lag med 22 man o det är en hel del pyssel runtomkring. Lite synd på nåt vis tycker jag men inte mycket att göra åt.

Dom tyskar som vi haft hos oss har vart advokater o liknande o det enda dom kan förutom att skjuta o betala är att spela trumpet utanför slaktboden. Den ene var t.o.m tysk mästare i detta :shock: .

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#34893 Magnus!

Fråga tyskarna nästa gång hur det är med sportfisket i tyskland.
Du lär baxna över "reglementet" bara för att få blöta reven i en inplanterad "potta", så det är nog inte konstigt att de betalar rundliga summor för att få jaga/fiska här i Sverige.

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34894 I vårt jaktlag tas den symboliska summan av 300 kr :shock: ut av den som inte är med o hjälper till. detta lär säkert öka om det blir mindre med folk som ställer upp, och det tror jag våra utländska vänner begriper att det är en del jobb

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34898
Skogshuggarn skrev:Magnus!

Fråga tyskarna nästa gång hur det är med sportfisket i tyskland.
Du lär baxna över "reglementet" bara för att få blöta reven i en inplanterad "potta", så det är nog inte konstigt att de betalar rundliga summor för att få jaga/fiska här i Sverige.


Jo jag vet att det är så.

För min del blir det lugnare framöver då en större markägare gått ur Jaktlaget och Älgskötselområdet. Det var denne som tog dit tyskar. Vårt område består av många små fastigheter där många markägare jagar själva eller så är det nån bekant som jagar. Vi har ett avtal som varje markägare skrivit på där man överlämnar jakträtten på älg till Jaktlaget. Varje fastighet har sen en andel o beroende på storleken betalas en "utjämningsavgift". Större fastigheter kan ha flera andelar o då har det vart fritt för den markägaren att ta in vem han vill på sina andelar. Det har fungerat bra då tyskarna enbart gjort upp med den markägaren o på det viset drabbar det ingen av oss andra.
Eller ja vi har fått jobba lite extra då men det ska sägas oxå att dom som vart hos oss har vart trevliga o trumpetandet var ett kul inslag.
Vi har en tysk kvar nu men det är en som köpt en egen fastighet o han går svenskakurs o är en trevlig snubbe.

Ska sägas att jag har inget emot utländska jägare. Tycker bara lite synd om en del svenskar som först får höjda arrenden o sen åker på en massa mer arbete oxå.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).