mån 16 feb 2015, 21:27#316827
Hej,
Ja, det ska blir spännande att följa detta.
Kunde inte riktigt släppa detta och fördjupade mig lite.
Något som är intressant är vem som avses som "kund" i detta?
Om kundtillfredsställelse är en av de egenskaper som vägs in så är frågan vilken kund det avser, virkesköpande bolag man kör åt eller skogsägare? Eller båda?
Annars tycker jag ekonomin är svår att komma ifrån. Den genomsyrar hela verksamheten och det bör rimligtvis finnas någon form av likhetstecken mellan god lönsamhet och bra entreprenörskap, i alla fall över tid.
Ett exempel är Röjdåfors skogs AB i Torsby som drivs av Olle Olsson.
35 anställda och över 20 skogsmaskiner. Men det som imponerar är kassalikviditeten och nettoomsättningen per anställd. 1,2Mkr per anställd tycker jag är riktigt bra siffror, ta då också i beaktning att eftersom han har så många anställda så är det troligtvis inte något familjeföretag.
Alltså, att driva runt över 20 skogsmaskiner och få varje anställd att generera över 100kkr per månad i snitt med dessa tycker jag är imponerande. Om det sedan är morot eller piska låter jag vara osagt, imponerande är det.
http://www.vf.se/nyheter/torsby/superhe ... betsgivareVad tycker ni andra?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!