Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 373242 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322281 Ursäkta men måste du har jordbruksdraget för snöplogen?
Hm har jag aldrig haft....

För skydda slangkopplingarna vid rotatorn bättre har jag svetsat ihop ett skydd av lite större mått än orginalbygeln :D

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#322283 ja, jag skriver lite missvisande, själva jordbruksdraget använder vi inte, bara fästet.
men du har ett blad från vreten väl? Holm,de har ju inte de stående pelarna framtill som hindrar oss att använda hitchen.... (utan att göra den fällbara hitch-öglan som jag länkade till i förra inlägget)
holms har ju denna holken med en horisontell dubb. holken fäste vi under jordbruksdragets fästplatta.
110216_0254R.jpg


jo jag funderare på en större skyddsbåge just när det hade hänt. tyckte den var lite snålt tilltagen. 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322380 Ja nu känner jag igen diskutionen och fästet
Vretens vikplog har jag som jag borde bygga om till st bm så jag kan ta den med Hydreman till nästa vinter :wink:
Kastar in en bild på mitt skydd på rotatorn som fått mycket stryk genom åren och är lite sned :D

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#322440 jag ser även att du har vridit fästet för rotatorn i gripen. har inte någon bra bild på vår grip att visa. men du har slangarna ut från rotorn till grip med en 90graders vinkel vilket gör dem kortare i sidled och kanske t.o.m inte lika känsliga för att slås av tänker jag.
de tillfället jag tycker är lättast att skada den slangen är när man satt ner gripen i backen som ett extra stödben för att avlasta kranen när man winschar med wiren. eftersom winschen sitter på kranen så vill man gärna vila gripen i backen. då när stocken dras in mot vagnen så står ju gripen i vägen.. :sad:



byggde en förvaringslåda till vagnen;
viewtopic.php?f=38&t=12120&p=322445#p322445

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322454 De 6 bultade fästet i supergripen blir så om jag inte ska borra nya hål, de är väl egentligen mest tänkt för att bulta rotator direkt i gripen.
Gr46an jag har har tapp så då blir de såhär men de har en fördel till med arbron och de är att jag kan vrida de ena anslutningen då att båda blir bakåt pekande från trädet jag ska fälla

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#322461 Jaha det är därför. :wink:

om jag hade en grävlastare så skulle jag som du funderat över, fixa ett eget fäste till den.
Holms som vi har, går ju lätt att lossa från dragstången. Det skulle innebära att om grävlastaren inte går kan man fortfarande koppla på bladet på traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#322712 någon som vet vad som döljs innanför denna kåpa? är det en massa fjädrar och elände om man öppnar?
20150321_6672R.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Blondin 750  
#322737 Misstänker att det är orginalventilen till 805 som är sönderskruvad?! Då vill jag minnas att det är några kulor och någon fjäder som kommer lös när man öppnar. Jag HAR FÖR MIG att det översta locket döljer en m6-mutter som är påskruvad på änden av ventilsliden. Om man lossar denna så delar det sig mellan del 2-3 och det är där kulorna finns. Tips är att öppna försiktigt på en handduk e.dyl som förhindrar att kulorna försvinner när de ramlar ut, vid återmontering hålls kulorna på plats i sin hållare med lite fett. Det dessa som fixar "håll-funktionen" och som gör att spaken återgår till neutralläge när hydraulkolven når ändläget. Och som alltid....en reservation för att minnet sviktar!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#322750 Jo det är orginal ventilerna för extern hydralik på valmeten.
Den hade börjat läcka mellan blocken. Men det var inre så konstigt, o-ringarna var jättehårda.
vi behöver inte öppna den ventilen pilen pekade på men var lite nyfiken på vad som fanns innanför. Men jag har stor respekt för att skruva isär sliderna..
det borde vara som du säger, funktionen för låsning och/eller återgång/fjädring av spaken i den övre delen som pilen pekat på. Detta är den enda spaken som har låsning och det är ochså den enda av sliderna som är högre i kåpan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#323093 Ett tips: När man skruvar isär nåt där man misstänker att det kommer att spruta fjädrar, kulor och andra smådelar så tar man en rejäl kartong, "fodrar" den med en gammal filt eller skynke så inget kan studsa och så skruvar man isär nere i den. Alternativt bara filten, viker den och stoppar in händerna och lossar de sista varven.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#336941 vi har som jag nämnt haft problem med att slangarna lossnar från rotatorn, man får efterdra dem titt som tätt.
hörde att de hade gjort om slangdragningen av en försäljare på lantmännen när jag var på elmia i början på juni.
första bilden visar hur det var gjort först.
20150606_7726L.jpg


efter att Moheda tydligen har fått klagomål på slangarna vid rotatorn så har de förändrat dragningen, så de som tillverkas idag ser ut som på denna bild.
20150606_7727L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

stegmaster  
#336957 Så där er det på min Farmi ochså. med slangerna vändt innåt mot stickan, sen har dom lagt slangerna på undersidan av skyddbygelen. :smile:
Har ingen närbild, men syns på detta om ni forstörrar det.

20141001_132118.jpg

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Jim_the_one  
#336962 Slangarna ska gå nedåt. Annars tar dom i länken när stickan är långt in eller gripen gungar.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#342715 kom på en sak jag inte berättat, när jag var på skogselmia frågade jag om eftermontage av pump och tank på vagnen men tyvärr så vill inte de montera pump och tank tillsammans med lättvikspaketet som vi har, då det ventilpaketet bara klarar 50 minutliter. Trist men det hade far nog heller inte prioriterat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#347045 var länge sedan några bilder blev uppladdade så jag bjuder på några från en annorlunda frakt i söndags.
1445283921_20151018_0619lr.jpg

1445284150_20151018_0625lr.jpg

och så har jag påbörjat ett projekt som jag pratade om för länge sedan. men eftersom jag har läst i höst samtidigt som jag har jobbat. Hållbart familjeskogsbruk vid Växjö universitet
så har det inte blivit så mkt gjort på det än.
1445284226_20150918_0209.jpg
1445284220_20150918_0212.jpg

1445284195_20150918_0211.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).