Nisse Husberg skrev:Jag har en Jonsered 2252 som är ett år gammal. Annars bra men den är svår att starta och går dåligt på tomgång. Den har CarbControl - troligen samma elektroniska system som Husqvarna så det är omöjligt att ställa in tomgången.
Skriv INTE att jag skall åka in till butiken mitt på en arbetsdag för att få den inställd. Då är sågen helt felkonstruerad och direkt olämplig för sitt ändamål. Om inte Husqvarna/Jonsered får elektroniken att fungera utan stadsresor så skall de sluta tillverka motorsågar med elektronik.
Vi själva har och har haft en drös med Jonsered, tidigare 535 och de CS2150 & CS2152 som vi dagligdags använder. Utöver dessa 50-kubikare har vi två nyare, dels en lättare Stihl 30cc och en större Stihl 60cc såg.
Helt självklart ligger det i ägarens intresse att underhålla de egna sågarna och att se till att de får den service de behöver, ibland nödvändigtvis hos verkstad. Hur skulle annars de 11 år resp 14 år gamla Jonsered-sågarna i vår ägo, fortfarande vara våra brukssågar?
Det är ingen skillnad med din CS2252 (motsvarar HVA 545) och ditt ägande, ifall du önskar få valuta för din gjorda investering. Lyft ur sitt historiska sammanhang, så skriver du att sågen är svår att starta och går dåligt på tomgång. Du har väl bara två alternativ, antingen att tjuras på med sågen som djävlas, eller att lämna in den på garantin.
Problemorsakerna går bara att spekulera i; Felaktigt inkörningsförfarande, oblandad bensin, okunskap i handhavande, sågen felaktig vid leverans, fel som utvecklats med tiden.
CarbControl/AutoTune, nyttjar den inte en adaptiv algoritm, med ett inlärningsförfarande? I så fall borde den ju efterhand optimera parametrarna till aktuella driftförhållanden. Men med sin programvara kan den ju låsa i ett ogynnsamt läge, en "glitch" som kan behöva en reset, eller en uppdatering. Randvillkoren för bränsle, temp, varvtal, förgasarjustering kanske behöver förnyas.
Startsvårigheter beror ibland på handhavandefel, choke eller inte choke, halvgasläge vid varm motor, mm.
Jag är själv elektroingenjör som du, så rimligtvis borde även du kunna göra en "engineering assessment", för att hypotetiskt utröna om det är tändnings- eller bränslerelaterade problem med sågen. T.ex. är tändstiftet rätt i färgen? Hur många timmar har sågen gått på det tändstiftet? Dålig tomgång kan vara tändningsförställningen, men även luftläckage.
Avslutningsvis, ett tips:
Vår Stihl MS362C-Q gick inte alls på tomgången i vintras. Tidigare har jag berömt den sågen för att ha så stabil tomgång, vilket beror på variabel tändförställning hos dagens moderna motorsågar. Felet berodde på tändstiftet, avståndet mellan elektroderna var för stort, nästan 0.60mm! Knackade ner det till 0.45mm mot rekommenderade 0.50mm. Skrapade ur och blåste rent tändstiftet och sågen går nu perfekt på tomgång igen. (Har läst att Stihl MS362 har haft problem med svaga tändmoduler, vår verkar i alla fall vara känslig för gapet).