Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87265 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered CS2252 tomgång

traktorz  
#322456
Nisse Husberg skrev:Jag har en Jonsered 2252 som är ett år gammal. Annars bra men den är svår att starta och går dåligt på tomgång. Den har CarbControl - troligen samma elektroniska system som Husqvarna så det är omöjligt att ställa in tomgången.

Skriv INTE att jag skall åka in till butiken mitt på en arbetsdag för att få den inställd. Då är sågen helt felkonstruerad och direkt olämplig för sitt ändamål. Om inte Husqvarna/Jonsered får elektroniken att fungera utan stadsresor så skall de sluta tillverka motorsågar med elektronik.

Vi själva har och har haft en drös med Jonsered, tidigare 535 och de CS2150 & CS2152 som vi dagligdags använder. Utöver dessa 50-kubikare har vi två nyare, dels en lättare Stihl 30cc och en större Stihl 60cc såg.

Helt självklart ligger det i ägarens intresse att underhålla de egna sågarna och att se till att de får den service de behöver, ibland nödvändigtvis hos verkstad. Hur skulle annars de 11 år resp 14 år gamla Jonsered-sågarna i vår ägo, fortfarande vara våra brukssågar?

Det är ingen skillnad med din CS2252 (motsvarar HVA 545) och ditt ägande, ifall du önskar få valuta för din gjorda investering. Lyft ur sitt historiska sammanhang, så skriver du att sågen är svår att starta och går dåligt på tomgång. Du har väl bara två alternativ, antingen att tjuras på med sågen som djävlas, eller att lämna in den på garantin.

Problemorsakerna går bara att spekulera i; Felaktigt inkörningsförfarande, oblandad bensin, okunskap i handhavande, sågen felaktig vid leverans, fel som utvecklats med tiden.

CarbControl/AutoTune, nyttjar den inte en adaptiv algoritm, med ett inlärningsförfarande? I så fall borde den ju efterhand optimera parametrarna till aktuella driftförhållanden. Men med sin programvara kan den ju låsa i ett ogynnsamt läge, en "glitch" som kan behöva en reset, eller en uppdatering. Randvillkoren för bränsle, temp, varvtal, förgasarjustering kanske behöver förnyas.

Startsvårigheter beror ibland på handhavandefel, choke eller inte choke, halvgasläge vid varm motor, mm.

Jag är själv elektroingenjör som du, så rimligtvis borde även du kunna göra en "engineering assessment", för att hypotetiskt utröna om det är tändnings- eller bränslerelaterade problem med sågen. T.ex. är tändstiftet rätt i färgen? Hur många timmar har sågen gått på det tändstiftet? Dålig tomgång kan vara tändningsförställningen, men även luftläckage.

Avslutningsvis, ett tips:
Vår Stihl MS362C-Q gick inte alls på tomgången i vintras. Tidigare har jag berömt den sågen för att ha så stabil tomgång, vilket beror på variabel tändförställning hos dagens moderna motorsågar. Felet berodde på tändstiftet, avståndet mellan elektroderna var för stort, nästan 0.60mm! Knackade ner det till 0.45mm mot rekommenderade 0.50mm. Skrapade ur och blåste rent tändstiftet och sågen går nu perfekt på tomgång igen. (Har läst att Stihl MS362 har haft problem med svaga tändmoduler, vår verkar i alla fall vara känslig för gapet).

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#322464 Så här är det. Kalibrering av autotune kan endast utföras på första söndagen efter fullmåne i månader som innehåller bokstaven R. Vid kapningen av trissor skall svärdet vara exakt geografiskt riktat mot Husqvarnas första fabrik.

Jag tycker det börja låta väldigt mycket skrock kring kalibreringen. Själv har jag aldrig ställt mig och kapat trissor för att kalibrera en såg det fixar sig självt under de första minuterna av användning

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322465 Tyvärr har nog Nisse rätt. Detta tar död på märkets renommé. Bara för att man inte talar om det så går det inte att dölja fullt ut.
Bättre att lösa problemen och få upp driftsäkerheten till den standard det var. Då visar man att man bryr sig om sina produkter och vill få det att fungera.
De som vill ha fungerande såg av den kvalité de betalar för och blir lovade, hittar andra vägar .

Är det miljötänk man är ute efter på ett så smalt område som motorsåg så finns det enklare sätt, betydligt billigare att få bättre emissioner och en finare miljökonsekvens.

Jag tror inte Autotune som sådan eller tändning är problemet i sig. Jag är övertygad om att denna motortyp inte funkar så bra som man skulle önska för att nå de mål man vill. Tvåtaktarens princip kommer man inte ifrån, "Lite rörliga delar och mycket kraft/kg motor". Det är inte tänkt att vara bränsle effektivt eller miljö vänligt. Den blir tyngre och mindre driftsäker ju mer den motorn "förbättras" .

Användarvisningsbild

Hämtat från Husqvarnas manual: AutoTune

traktorz  
#322540
AutoTune
Motorn är utrustad med AutoTune, då bortfaller manuell justering av förgasarens H och L nålar samt T-skruven. Båda nålarna och T-skruven är borttagna. AutoTune är en funktion som justerar förgasaren elektroniskt till en alltid optimal inställning.


Några forum-trådar vittnar om främst problem vid tomgång, undrar därför om bruksanvisningens formulering "optimal inställning" främst gäller vid arbetsvarv, men inte för tomgång?

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=19405
viewtopic.php?f=12&t=21865

Användarvisningsbild

Hämtat från Husqvarnas manual: parametrar

traktorz  
#322541
Funktion
•Via gasreglaget styr förgasaren motorns varvtal. I förgasaren blandas luft/bränsle. Denna luft/bränsleblandning är justerbar.

•Den automatiska justeringen av förgasaren innebär att motorn kontinuerligt anpassas till lokala förhållanden t ex klimat, höjdförhållanden, bensin och typ av 2-taktsolja. Denna funktion regleras av AutoTune.


Här står det ju att motorn kontinuerligt anpassas till diverse parametrar. Är det inte därför motsägande att en kalibrering behöver göras om vissa randvillkor ändras, se nedan om "Motorjustering"?

Användarvisningsbild

Hämtat från Husqvarnas manual: kalibrering

traktorz  
#322542
Motorjustering
När motorsågen startas för första gången eller när yttre förhållanden ändras (bränsle, höjd över havet, luftfilter m.m.) bör följande göras: Starta motorn. Accelerera upp motorn och kapa några skär i en grov stock (3-5 min.). Sågen ska vara under belastning (8 000 - 12 000 rpm) hela tiden för att förgasaren skall kunna självjusteras.

Vid långvarigt arbete i yngre skog med låga dimensioner och/eller mycket kvistning bör kapning i grov stock göras mer frekvent. Kapning ska göras med fullgas under belastning. Detta för att förgasarens automatiska reglerfunktion ska kunna aktiveras.


Det låter primitivt att operatören verkligen måste upprepa kalibreringarna frekvent vid vissa nämnda körförhållanden.

Kanske skulle man kika på en annan lösning, t.ex. som med automatlådor i bilar som har lägen för "sport" alt. "economy".

Har slutligen svårt att förstå att en kalibrering verkligen skulle förbättra tomgångsegenskaperna hos sågen. Att sågen går dåligt och stannar på tomgång, ska det verkligen bero på att man kört sågen länge i yngre skog eller till klen kvistning?

Jag tror då mera på problem med tankluftningen!

Användarvisningsbild

Tankventilationen?

traktorz  
#322543 Med de erfarenheter vi har från vår gamla Jonserd CS2152, så skulle det kunna vara fel på tankluftningen även på dessa nyare sågar. Brorsan löste det med den något ortodoxa metoden att helt sonika borra ett litet lufthål i tanklocket!

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=3914

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

jannee  
#322547 Har ingen aning om hur lika motorerna på 2253:an (Jonsered motorsåg) och min 555 (röjsåg) är men de uppför sig i princip likadant. Bägge går dj**gt bra när de verkligen får arbeta men går man och småduttar eller klenkvistar/apterar klenvirke är det nästan tvärtom, vill gärna tjuvstanna och tomgången kan vi glömma, som jag tidigare skrivet är det 1 max 2 min sedan stopp.
Utan tvivel är det förgasarna som inte fungerar till 100%.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skogsmänniska  
#322566
Skouli skrev:Sorry att jag inte har svarat hur det gick till slut. Sågen gick lite bättre ibland och ganska dåligt ibland. Fick bli en tur till ÅF som bytte förgasare. Efter några dar fick jag tillbaka den och nu är allt frid och fröjd!

Synd att det verkar vara en del problem med denna såg! Den har ju trots allt varit på marknaden några år nu och barnsjukdomarna borde vara borta!? [b]Handlarn verkade lite småfrustrerad när jag beskrev mina problem, tror det är svårt för dem också att veta hur de skall hantera sågar som går halvbra/halvdåligt.[/b]

Tack för alla tips så långt i alla fall!



Hmm... Som jag upplevt det har försäljarna verkligen svårt att hantera kritiken/besvikelsen från kunder som haft problem med sågen.

Hade en demonstrationssåg på prov i 2-3 dagar i höstas och jag blev aldrig riktigt vän med sågen.

Jag fick den aldrig upp i varv så att man kände att den jobbade optimalt plus att den drack soppa som om den hade varit på torken i flera veckor.
Dessutom var jag tvungen att köpa Aspen då handlaren var rädd att jag skulle köra oljefritt.
Har några bekanta som även har testat 550 och upplevt typ samma problem. En av dem sprang tre gånger till ÅF med sågen innan han fick dom att ta in den och testa den. Då konstaterade dom att bränslet började koka i förgasaren!

När jag försökte förklara detta för min handlare blev han mest stor i munnen


OK! Nu är jag medveten om att detta var en demosåg och fan vet hur den har blivit körd innan jag lånade den, men jag fick iof. heller inga instruktioner hur jag skulle köra in den.

En sak till som störde mej var det andra kedjebromssystemet dom hade monterat på gashandtaget. Går säkert att vänja sig vid men t.ex när man fällde var det mest i vägen
Senast redigerad av Skogsmänniska sön 22 mar 2015, 07:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322570 Egentligen är det inte tekniken (elektroniken) jag är emot utan själva konceptet "ta med sågen till ÅF och koppla till datorn". Det tänker jag aldrig göra. Det är enligt min mening ett svinaktigt koncept som ingen borde godkänna. Det kan man ha som EN möjlighet, jo, men var och en skall själv kunna ställa in tomgången åtminstone hemma. Dela ut gratisprogram då som man kan sätta in i sin egen dator och justera förgasaren.

Jag köper heller aldrig en bil som fungerar enligt det konceptet om jag också skall köra gamla Volvo 850 som antikbil tills jag dör. Eller om det kommer piratburkar som man kan koppla till sågen/bilen och göra inställningarna själva.

Konceptet bryter enligt min mening mot andan i EU:s direktiv att man inte får kräva att "märkesverkstäder" måste användas för service. Och om bara dessa har tillgång till datorprogrammen ? Det är att kringgå direktivet.

Om inte Husqvarna ändrar konceptet så blir det att gå över till kinesiska sågar. Visst är de usla ännu men det var japansk elektronik också i början ... Husqvarna skjuter sej i foten med den här stilen.

Nå, ännu får man tag i gamla 2147:or som fungerar i flera år framåt.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skogsmänniska  
#322571
Nisse Husberg skrev:
Nå, ännu får man tag i gamla 2147:or som fungerar i flera år framåt.


Eller varför inte splitterny Dolmar/Makita, valbar nummerserie. Fortfarande ställbara :smile:

Användarvisningsbild

Ånglås pga förgasarvärmen

traktorz  
#322594
Skogsmänniska skrev: Har några bekanta som även har testat 550 och upplevt typ samma problem. En av dem sprang tre gånger till ÅF med sågen innan han fick dom att ta in den och testa den. Då konstaterade dom att bränslet började koka i förgasaren!


Det kan mycket väl stämma, ifall det var en XPG modell, som ju har både handtagsvärme och förgasarvärme. Lämnar man värmen på i tid och otid, kan det mycket väl hända att sågen råkar ut för s.k. ånglås i förgasaren. Testa med att slå av handtagsvärmen!

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#322597
Nisse Husberg skrev:Egentligen är det inte tekniken (elektroniken) jag är emot utan själva konceptet "ta med sågen till ÅF och koppla till datorn". Det tänker jag aldrig göra. Det är enligt min mening ett svinaktigt koncept som ingen borde godkänna. Det kan man ha som EN möjlighet, jo, men var och en skall själv kunna ställa in tomgången åtminstone hemma. Dela ut gratisprogram då som man kan sätta in i sin egen dator och justera förgasaren.
...
Nå, ännu får man tag i gamla 2147:or som fungerar i flera år framåt.


Håller med om att ett proffsverktyg, ska man kunna använda som på den klassiska tiden. Huggarna lämnade då sågarna och skogsverktygen kvar under en gran eller bakom en stor sten till nästa dag. Verkstadsbesök skall inte vara nödvändiga under säsongen.

CS2147 motsvar visst ursprungliga HVA 346.

Användarvisningsbild

Engine Diagnostic Tool - AutoTune™/ Carb Control

traktorz  
#322598 Undrade just vilka möjligheter som man i verkligheten har med Husqvarnas diagnostik-program. Handledningen till detta service-verktyg går att ladda hem från Husqvarnas websidor, se Ref nedan.

Vad jag kan se finns med diagnosverktyget endast två "reset"-möjligheter; Dels en "Master Reset", som endast skall användas efter att ha bytt ut någon vital komponent, dels "Default Reset" som ger fabriksinställningen med vikt på bränslekvalitet under rådande omgivningsförhållanden.

Tydligen kan inte tränings-sekvensen hos AutoTune/CarbControl ställa om mellan olika omgivningsförhållanden, eftersom algoritmen är så hårt låst till bränslekvalitet. Tolkar därför att användaren med problem inte har något annat val än att just åka in till återförsäljaren med sågen och få en Engine Fuel Settings/Default Reset utförd. Det trista är ifall detta förfarande med besök hos återförsäljare måste upprepas, om inte det enkla kalibreringsförfarandet enligt användarmanualen löser problemen.

Slutsats:
Antingen borde Husqvarna förbättra träningsalgoritmen för sågen, så att den startar lättare och verkligen går stabilt på tomgång, eller att man redovisar en procedur för användaren till att göra en "Default Reset", utan att behöva koppla in sågen mot ett externt diagnosverktyg.

Jag tolkar det även som att man skall undvika att ändra på bränsleblandningen, byt inte oljekvalitet, ändra inte inblandningsprocent, ej heller bensintyp. Enklast för att undvika problem med sågens känslighet för olika bränslekvalitet är därför att enbart köra med färdigblandad Aspen.


APPENDIX:

Master Reset
Click on "Master Reset" to reset all settings to factory setting.

NOTE! A master reset should never be done unless there have been a mechanical failure in the engine, e.g. a broken intake
rubber, a cracked muffler, a missing or clogged air filter, or after a major repair of the engine or fuel system.

Engine Fuel Settings

When the product is used, AutoTune / Carb Control automatically sets the carburettor optimally in spite of variations in
conditions, for instance, type of fuel. The fictional values below indicate a comparison between different types of fuel.
• Commercial petrol, 95 octane, high energy fuel 70-90
• Alkylate fuel e.g. Aspen 60-80
• E25, commercial petrol with 25% ethanol 40-60

The values are fictional and indicate a comparison between the different fuels. The range is due to other variations of the
product deciding where your product has its optimum setting for a specific fuel. The higher the number, the higher energy
content in the fuel and thus lower fuel consumption.
Data is first saved after 1 minute runtime. "Current" is also saved at stop.

Current
This value indicates the product's current setting. Click "Default Reset" to reset the carburettor settings to the factory
setting.

Default Reset
Click on "Default Reset" to set the fuel settings to factory setting.

Ref:
http://cdn.power.husqvarnagroup.com/fil ... nglish.pdf
http://cdn.power.husqvarnagroup.com/Fil ... nglish.pdf

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#322606 En master reset kan bli aktuell vid igensatt luftfilter.. :?: när " tycker sågen " att filtret är igensatt :?: En återställning kan även bli aktuell efter körning utan filter, har HVA kommit till rätta med läckaget mellan filter och förgasarhals :?: En av mina ÅF påtalade för HVA att både 550 och 560 drar i sig rejäla mängder skit mellan filter och förgasarhals, han föreslog en lösning på " problemet," tyvärr utan resultat.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).