Verkstan

Rengöring hydrauloljefilter

7 inlägg 5860 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rengöring hydrauloljefilter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319690 Har en hydraulpump och tank som drivs av en liten hondamotor till min kranvagn för ATV.
Har nu efter 6 år upptäckt filtret i tanken :oops:
Det är inte helt rent om man ska uttrycka det snällt. Hur/med vad gör jag bäst rent det?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Rengöring hydrauloljefilter

tallen100  
#319697 Diesel skulle jag tro är bäst...

Avatar Fallback

Re: Rengöring hydrauloljefilter

zeetorg  
#319700 Är det returfiltret? byt i sådana fall till ett nytt.
Det är nog läge att byta olja också om du inte gjort det någon gång innan.

Är det något annat sorts filter så går det nog blåsa rent lite försiktigt med tryckluft (inifrån och ut).

Avatar Fallback

Re: Rengöring hydrauloljefilter

ulfgustav  
#319709 Hej
Byt filtret, det är dt enda rätta, att försöka remgöra är dömt att misslyckas, ok du kan tro att om du får bort det du ser så är det rent, men faktum är att det är de partiklar som du inte ser som är de allvarligaste. Att snåla på filterbyten är det mest oekonomiska du kan göra. Filterinsats kostar kanske 100 - 150 kr en pump kostar det tiodubbla

Avatar Fallback

Re: Rengöring hydrauloljefilter

Blivande snickare  
#319722 Byt både olja och filter när du ändå håller på. Har du så mycket skit i filtret som det verkar stå skrivet mellan raderna så har du snart det nya filtret fullt åxå.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring hydrauloljefilter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319760 Filter beställt. Ny olja blir det också. Tack igen SF för hjälpen.

Kan väldigt lortigt returfilter även påverka prestandan månntro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring hydrauloljefilter

ulfgustav  
#319761 Ett lortigt returfilter påverkar i sig inte prestanda, däremot om det bypasat ett antal ggr t.ex vid kallstarter bla så då har föroreningar åkt ut i systemet igen och dessa i sin tur orsakar förslitning i hydraulpumpen och försämrar därmed prestanda

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).