Jag skulle införskaffa en kompaktlastare, som skulle användas som redskapsbärare till olika uppdrag åt lantbrukare, privat personer och länsstyrelsen. Jag kollade lite på Avant 200 och Avant 400, Norcar. Valet föll på Avant 218 på grund av den låga vilkten. Jag vill ju kunna köra på gräsmattor utan att köra sönder. Maskinen skulle utrustas med gräsklippare, jordborr, grävarm, skopa, slåtterbalk.
Det första som jag märkte var ostadig i sidled och det hände att jag välte med maskinen. Då främst när marken var ojämn. Efter att jag hade ovarsam användning av en grävarm så havererade midjan, maskinen gick av. Då tänkte jag att det var dax att försöka få maskinen som jag ville ha den.
Det första som jag önskade mig var en pendlade axlar. Få midjan att pendla verkade inte allt för svårt. Sagt och gjort, jag tog draget från en 10 ton lantbruksvagn och svetsade öglan i midjan, förlängde balken till bakljulen för att få plats med pendlingen. Detta gjorde maskinen dock ännu ostadigare, men vilken fäste det blev även om underlaget var ojämnt.
För att få maskinen stabilare tänkte jag flytta ut ljulen och bredare ljul. Beställde splacerplattor och breda atv däck. Fortfarande var det svårt med bärigheten på ett arbete i ett kärr åt länsstyrelsen, en boggi med band tänkte jag skulle hjälpa. Maskinen förlängdes och ett extra ljulpar monterades.
Band från en Bobcat in förskaffades.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto