Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ombyggnation av en Avant 218

19 inlägg 17511 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ombyggnation av en Avant 218

Rasken  
#317668 Jag skulle vilja dela med mig om min ombyggnation av en kompaktlastare Avant 218.

Jag skulle införskaffa en kompaktlastare, som skulle användas som redskapsbärare till olika uppdrag åt lantbrukare, privat personer och länsstyrelsen. Jag kollade lite på Avant 200 och Avant 400, Norcar. Valet föll på Avant 218 på grund av den låga vilkten. Jag vill ju kunna köra på gräsmattor utan att köra sönder. Maskinen skulle utrustas med gräsklippare, jordborr, grävarm, skopa, slåtterbalk.

Det första som jag märkte var ostadig i sidled och det hände att jag välte med maskinen. Då främst när marken var ojämn. Efter att jag hade ovarsam användning av en grävarm så havererade midjan, maskinen gick av. Då tänkte jag att det var dax att försöka få maskinen som jag ville ha den.

Det första som jag önskade mig var en pendlade axlar. Få midjan att pendla verkade inte allt för svårt. Sagt och gjort, jag tog draget från en 10 ton lantbruksvagn och svetsade öglan i midjan, förlängde balken till bakljulen för att få plats med pendlingen. Detta gjorde maskinen dock ännu ostadigare, men vilken fäste det blev även om underlaget var ojämnt.

För att få maskinen stabilare tänkte jag flytta ut ljulen och bredare ljul. Beställde splacerplattor och breda atv däck. Fortfarande var det svårt med bärigheten på ett arbete i ett kärr åt länsstyrelsen, en boggi med band tänkte jag skulle hjälpa. Maskinen förlängdes och ett extra ljulpar monterades.

Band från en Bobcat in förskaffades.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Fredrik Reuter  
#317670 Wow! Vilket bygge!
Har du löst någon form av midjestabilisering på den efter ombyggnaden?
Om man ser på ex stora skördare så har några av dem typ 1/3 av en förvuxen bromsskiva med ett bromsok på mitten som slår till när maskinen står still.

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Rasken  
#317678 Nästa steg i ombyggnationen, blev att bredda bandet för bärigheten och på med plattor på framljulen.

Jag funderade lite på att en kran på denna smidiga maskinen skulle ju vara väldigt bra. Jag har en kran på en lantbrukstraktor, men framkomligheten när det är trångt är ju uselt. Med en kran på en så liten maskin skulle man kunna göra många manuella arbeten, maskinellt.

Jag tänker mej att förutom att använda den med grip skulle man kunna ha en slåtterbalk i kranen för att
klippa kuperad slåtterängs mark och dikeskanter. Man kanske skulle kunna monterar trimmer huvud, klipp mm. Användningslistan kan göras lång...

Men jag insåg snabbt att kranen inte får blir för stor till den så liten maskin, fick bli den mista kranen med bästa kvaliteten Kranman 330.

Stödbenen blev det svåraste att ordna, de var ju tvungna att gå över banden. Men jag är nöjd med resultatet av dessa. Dock så är maskinen fortfarande väldigt liten, med både för och nackdelar.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Hema  
#317680 Det var ju tur att jag frågade om din maskin. Följer med intresse tråden.

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Rasken  
#317683 Sedan skulle ju ventilpaket till kranen monteras... Jag har funderat och funderat på placering, ändrat och ändrat. Trodde att jag skulle lösa det med att bygga mer som en hytt så jag kunde fästa ventil paketet i denna.

Hytt gör ju en del på komforten.... så det var bara att sätta fart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Hema  
#317686 Vätskefylla hjulen kanske skulle kunna vara intressant, för än bättre stabilitet?

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Rasken  
#317688 Nu det färdiga resultatet....

Dock så för man tänka sig för att det är en liten maskin, tur att valet föll på en liten kran. Ventilpaketets placering är jag fortfarande inte nöjd med. Men det finns ju ingen plats!

Får nog spara lite pengar, så får det pli någon typ av el propps spakar. Tacksam för förslag på prisvärda sådana.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Rasken  
#317690 Jag har ingen midjestabilesering på maskinen, får inte riktigt plats under maskinen. testade med några små klackar så att den inte skulle kunna slå runt, men fick inte detta att fundera. Midjan sitter under stolen, så jag sitter på framändan av maskinen. Får räcka med stödbenen, när man kör kranen.

Med banden och breda däck gör det att maskinen inte slår runt.

Vätska i däcken, har jag funderat på. Men problemet är ju att det är nog bökigt när det blir punktering utan vätskan. Jag råkar ut för punktering rätt ofta, tror att det beror på att atv däcken inte riktigt är avsedda för dessa vikter. Funderar nu på punkteringsfria däck, fyllde med gummi. Någon som har erfarenhet av detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

totte  
#317781 Rikktigt häftigt bygge! :-BD

Avatar Fallback

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317789 Dum fråga kanske, är det drivning bak?

Spännande och ovanligt bygge!

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Rasken  
#317817 Ja den driver på framljulen och de första bakljulen framifrån. Men eftersom det sitter band på den blir driften på dåda ljulen bak. Det är sällan det slirar i banden. Endast vid väldigt kall pudersnö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Kse  
#326285 Hur går det med Avanten? Har du provat köra ut nå virke med den än?
Riktigt fränt bygge. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

Rasken  
#326291 Jo visst har jag använt den i skogen. Har väl kört kanske 30 timmar med kranen. Dock så var det väldigt blött där jag körde på en myr, så det var ingen enkel terräng med stora tuvor mm.

Så det blev så att jag körde med en atv med band istället men lastade med avanten. Det finns en tråd om detta.

Jag tycker att midjan blev för svag när kranen monterades, hänger man sedan på en vagn så känns midjan väldigt glapp och gungig. Klurar på en grövre midja, men det blir mer mycket ombyggnad och jag skulle tro att det drar iväg med pengar. Därför avvaktar jag med detta!

Får se vad jag beslutar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ombyggnation av en Avant 218

åberg  
#326363 Sätter fem spänn på att det blir av. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av en Avant 218

aliasbumpa  
#330851 Jag hade silikon fyllda hjul på min 220,
blev en helt annan stabilitet!
Betalade ca 5000 ink. det var det värt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).