Skotare

Bräckes nya 4 radiga harv

48 inlägg 16432 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#30839 vet om här på en verkstaden finns de ne bild på nån gamm kockum med 4a harvar, ska ta enbild där under dagen och lägga in så ni får se

Rottne skotare
Avatar Fallback
Ponsse  
#30843 Joda.Har du inte läst i JD tidningen,där hade dom aggregatet på en 1710a,men 250 klarar ju allt inga problem och dra deet aggregatet :lol: :oops:

Avatar Fallback
kjell62  
#31144
Lill Junior skrev:Är en i Älvdalen som ska testköra den 4 radiga harven på en Lokomo 933D. Vet dock inte när han får aggregatet. Men de kanske Kjell62 kan svara på....



Jag var & tittade på den nya 4-radiga harven
den var monterad på en valmet 890.3
nog årkade den dra den
man kunde fälla upp de två yttersta harvarna
om det var för brant
men traktor var nog lite för lätt
den höll på att slå runt när den vände
såg maffig ut när den tog 8 meter brett
kjell

Avatar Fallback

4radig harv

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31149 tallrikarna blir mindre har sett den i drift

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#31318 Bilder?? Någon....

   TS
Avatar Fallback
kjell62  
#31322
Lill Junior skrev:Bilder?? Någon....



jag har bilder
hur går man tillväga
för att få in dom här ?
kjell

Avatar Fallback
eliasson  
#31760 Borde inte maskinen som Huggarn82 har lagt in i bildarkivet med en treradig högläggare efter vara nåt att sätta framför??? Den borde bäl orka dra tycker jag!!

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#31808 här kommer de bilder från Kjell62

   TS
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#31809 mer bilder

   TS
Avatar Fallback
Månstorpan  
#31838 fy fasen alltså vilket bygge, roligt att se faktiskt!! me risk för att låta som en pessimist nu, kommer ju gå åt minst en fettpatron per dag till den dära, snacka om daglig motion!! :D

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32132
Månstorpan skrev:ja om en högläggare går tungt, va gör då inte en harv? är tveksam till om ens en tigercat klarar av å dra en 4 harv...

å en liten annan fundering på detta, vilken marknad hade dom tänkt rikta denna maskin till???

för uppe i norrland är de inte mycke som harvas i dagsläget, utan högläggare som gäller?? ni som vet hur de är där uppe, stämmer de?
och här nere i söder i all sten och block, kan inte va skoj å ge sig in där me en sån bjässe men framför allt, måste bli dyrt me alla små hyggen som finns som ligger på sisådär 0.3-1.5 ha....

bara en liten tanke ja fick idag när ja höll på att bråka me våra små kära vänner, baggarna 😡


här i västernorrland skulle jag gissa på att 90% harvas

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32461
Månstorpan skrev:fy fasen alltså vilket bygge, roligt att se faktiskt!! me risk för att låta som en pessimist nu, kommer ju gå åt minst en fettpatron per dag till den dära, snacka om daglig motion!! :D


det är lite o smörja på en fyrradigharv jämfört med en fyrradighögläggare sen tycker jag man borde dra ledningar så amn kan använda centralsmörjningen om man har sånt på maskin vill säga

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#33615 Hur länge sitter dom slangarna kvar då? Om de inte är ris skotat såm är de mycke skit kvar på hyggena när markberedaren kommer, och de har en förmåga att trassla in sig runt aggregatet.

   TS
Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33619 [på en harv bör de ju gå o dra dom inuti armarna till lagringen sen går de ju o bygga skydd runt ledningarna sååå dom sitter skyttart som på skotar kranarna på JD, så ska dom klara sig

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#33781 Farsan kör en Lokomo 933D med de där aggregatet, och jag kan lova att de tar tid att smörja. Ca 1,5 timme med vanlig handspruta....
Bredd ihop fällt: 3,65 m
Höjd uppfällt: 4,4 m
Bara på aggregatet är det över 100 meter hydralslang.
De som enligt Bräcke skulle ta 3-5 dagar att montera tog över 3 veckor, bl.a pga att armarna var för korta när de väl satt på maskinen. Dessutom så har inte bräcke nogon travers/telfer som orkar lyfta ens ett 2 radigt agg. (tar bara 1000 kg). Så de tar tid hos Bräcke bysmedja...... :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).