ons 18 feb 2015, 12:33#317103
Det är relevant att diskutera 471 och klasser och inte....
http://www.av.se/pressrum/pressmeddelan ... eSupport=1"Varselkläder som är tillverkade enligt standarden SS EN 471 uppfyller kraven i föreskrifterna" säger deras pressmeddelande. Det innebär ju att varselkläder som inte uppfyller EN 471 kan vara godkända, frågan är väl bara hur man bevisar det. En fråga man nog ska fundera lite på....
"Det är viktigt att varselkläder och deras klassning är valda med hänsyn
till de risker som förekommer vid varje enskilt arbete
Det är viktigt att varselkläder är så valda att de underlättar att hitta en
skadad person under svåra förhållanden" [AFS 2012:1, sid 21]
Som vanligt svenska gummiparagrafer som säger ungefär "Vi säger inte hur du ska göra men om något händer kan vi alltid tolka paragrafen så att du gjort fel".
Samtidigt är man ganska ofta efter väg med biltrafik på tycker jag. Allt från lastning och man måste ut och justera något, hämta något man tappat, gå från basvägen till bilen eller tar en kratta och städar vägen. Och blir man påkörd på vägen med klass 1 plagg lär säkert någon tolka som att klassningen inte var vald med hänsyn till risker vid varje enskild arbete.... Det kan försäkringsbolaget ha åsikter om, att man inte uppfyllt AFS och därmed blivit skadad.
Jag hade nog satsat på klass 3 just för att då lär man klara de flesta typer av arbeten och kunna bevisa det. Och ändrar de föreskrifterna så skulle jag gissa att de inte kommer kräva mer än klass 3 så slipper man byta. Men jag skulle även tro att företaget kan göra en riskanalys som säger att maskinförare klarar sig med något annat och ska han ut på väg får han hänga på sig en varselväst, men kanske bra att ha den dokumentationen.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...