Kse skrev:Vi har lite samma problem fast vi leverera till värmeverk, är iof bara snäppet kraftigare grejer än en större villapanna i det verket så det är apoteksflis som gäller.
I en Bruuks hugg går det tydligen inte att komma ifrån att det blir en del stickor ock kvistar, vi har dock en hel del som är halvmetern och längre så jag misstänker att det del beror på dåliga stål då fliskvalitén varierar från gång till gång.
Men jag skulle behöva tips och idéer på hur man sållar flisen på ett effektivt sätt så att man iaf får bort dom värsta stickorna.
Jag får kvistar som är många dm långa, tror jag fick det även när både huggstålen och motstålet var helt nyslipade, men det blev säkert lite bättre då än nu när jag kört igenom ett gäng kubik.
Det är inte mycket kvistar som går in i huggen, men är en liten kvist klar på en stam så får den följa med in, har aldrig blivit några problem i flisförådet. Är det mycket mer klenare kvistar så vill jag dock inte köra ner det i flisförrådet och riskera att få gräva ur allting.
Ett sätt att lösa det är att hälla allting genom ett vibrerande såll när det väl är flisat, t.ex. som han har gjort i denna film:
Om man inte hittar en hugg som löser problemet, eller om man inte har råd med en sån bra hugg