isteskog skrev:Sveaskog uppe här hos mig bygger vägar om skotningsavståndet överstiger 600m. Tror nog att de kan kalkylera
550 skrev:isteskog skrev:Sveaskog uppe här hos mig bygger vägar om skotningsavståndet överstiger 600m. Tror nog att de kan kalkylera
Låter som ett rimligt avstånd, beroende på hur terrängen är.
Någon som tänker på att det tar extra mark att slå upp onödiga bilvägar?
isteskog skrev:Sveaskog uppe här hos mig bygger vägar om skotningsavståndet överstiger 600m. Tror nog att de kan kalkylera
Gero skrev:1km skogsbilväg tar 1ha ur produktion och investeringen kostar kanske 150.000.
Mangan skrev:Om man måste bygga lastbislväg för att komma ut och röja, så tror jag den bästa investeringen man kan göra är att sälja röjsågen och låta någon annan göra jobbet.
isteskog skrev:Vad menar du med onödiga vägar i så fall?
Seb macahan skrev:550 skrev:isteskog skrev:Sveaskog uppe här hos mig bygger vägar om skotningsavståndet överstiger 600m. Tror nog att de kan kalkylera
Låter som ett rimligt avstånd, beroende på hur terrängen är.
Någon som tänker på att det tar extra mark att slå upp onödiga bilvägar?
Förvisso, men skotar man genom marken till väg så blir ju den sträckan ofta fullständigt värdelös till allt och improduktiv för många år framåt. Vägen höjer värdet skotar sår sänker kanske inte nämnvärt men ändå.