fre 06 feb 2015, 08:57#314885
Hej,
Jag håller med Seb i resonemanget. Men!
Kan tycka det blir ett allvarligt systemfel när locket läggs på. Det ökar misstron och tror jag bara kan sluta med en surare markägare och en tröttare virkesköpare.
Det känns som ungefär 99% av skogsägarna har full förståelse för att lite virke försvinner i brobygge mm, å andra sidan är detta försvinnande lite volym så jag tror knappt det märks på en normal post.
Skogsola: Kan du få skördarnotan från Mellanskog? Om inte är det dåligt. Om man kan det så kan det vara så att de vill avlasta entreprenören? Bara en sån sak som bläck till skrivaren i skördaren. Fullständig rapport sker ju digitalt dagligen till bolaget eller SDC ändå, så siffrorna finns där.
Men som kvalitetssäkring är det nästan ett måste.
Är det ex 8 fub timmer mindre vid inmätning kan man ju diskutera fram vart felet är.
Det kan ju vara en oaktsam skördarförare och en aktsam skotarförare som ex ser krök och klassar ner till massaved. Eller tvärtom, skotarföraren missar och lägger timmer i massaveden.
Också ev fel i vägstransport kan ses. Det kan bli fel vid samlastning osv.
Det är viktigt med en förståelse i båda ändar här, men finns det så är det bara av godo och höjer kvaliteten avsevärt.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!