Skotare

Köpa maskin eller ej?

45 inlägg 18971 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312657 Absolut Mangan, jag håller med. Men inte ska man ge upp. Köra som f-skattare är kanske en väg in? Och efter några år så har kanske Simon även han röven så full att han har en hyfsad kontantinsats på en maskin, och desto mer erfarenhet att stödja sitt beslut på.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

jannee  
#312659 Ber Zeb om ursäkt men inte var du väl medellös när du köpte din begagnade skördare.
Måste man inte innan man satsar göra en kontroll om behovet finns eller?. Kan man inte hitta jobb som förare varför ska det då bli enklare om man kommer med en egen maskin.
Förresten vem anlitar en snickare (F skattare) som inte har några rekommendationer - eller yrkesbevis?
ZEB = Horsaryd - är jag helt fel ute?

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

opekka  
#312683 Det viktigaste man skaffar sig som företagare är erfarenhet och kontakter plus kundreferenser. Jag tror modellen att börja som F-skattare och hyra ut sig är bra. Det ger just erfarenhet, kontakter och kundreferenser.

Att starta utan detta med egna maskiner, som ung människa betyder också att det blir svårt att få finansiering (lån) till maskinanskaffning. Banker kommer att kräva säkerhet i form av en eller flera borgenärer.

Jag gillar verkligen ungdomar som har suget att driva eget och uppmuntrar det. Men starta på ett sätt som håller riskerna på begränsad nivå och väx och investera i takt med möjligheterna. Var försiktig med fasta kostnader, sök regelbundna inkomster och ta bra betalt för bra jobb. Precis som Seb skriver, priset är inte ditt främsta konkurrensmedel. Det går fort att vänja kunder vid låga priser men tar evigheter att få upp priser. Regelbundna jobb med fasta inkomster är jobb som kan vara värda att ta till något som kan vara ett lågt pris.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312707 SEB=horsaryd. Nej förstår nog inte. Vi har ett horsaryd inom 4mil. Förklara.
Nej jag var inte black när jag köpte skördaren. Men de medel jag hade, hade jag pga lite annat tänk o rätt mycket driv. Simon skulle med största sannolikhet inte få låna utan någon grund, men det jag menar är att visionen ska finnas kvar och att han ska fokusera på hur han kommer dit. Och det gör han fortast om han tänker i andra banor än att tro att en anställning är vägen dit. Förstår ni hur jag menar?

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

jannee  
#312725 Är man riktigt duktig och har F-skatt är det inte svårt att få jobb. Är man som normalsvensken i allmänhet är tror jag att vanligt lönearbeta är att föredra.
Vissa passar för att vara anställda andra bör driva eget. Vilket som är lämpligast för Simon vet han nog bäst själv. Dock bör man ha både kunskap och en viss ekonomisk säkerhet innan man bara försöker starta eget.
Nu är det en annan bransch men jag vet om flera unga killar som leasat en dragbil för att dra löstrailers kors och tvärs här i Norden. Flera har gått i personlig KK andra håller på för de har inte RÅD att upphöra. Hoppas (drömmer) om bättre tider.
Risken finns att det kan bli så även för Simon, tror inte skogsbranschen är någon direkt guldgruva att ösa ur.
Lyckas han få kontrakterad körning kan han lätt räkna in ungefär vad han kommer att köra in. Däremot kommer utgifter många ggr som obehagliga överraskningar och många gånger större än man förväntat, framförallt för de som är ovana vid branschen.
Zeb, visste om (bekant till en bekant) en byggnadsentreprenör i Horsaryd som det gått bra för senaste tiden trodde att det kanske vatt du.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312745 har kommit fram till efter och att ha pratat med en hel del personer, att jag inte kommer köpa en maskin, däremot enbart F-Skatt. Ska ringa runt lite däribland till skatteverket och höra med diverse saker. kommer hålla på med maskinkörning då de behövs och manuell fällning åt min kompis m.fl. då de behöver hjälp. Har även hjullastar behörighet bara någon öppnar upp lite för en rätt så ny hjullastar förare å :) Och priser kommer ja komma överens med a-givaren om, för en lämpligare start :) och som någon sa, att om några år då jag kanske har råd med en kontantinsats och då någon behöver en maskin (skördare eller skotare), så kanske jag köper en då :) Tack för alla svar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

jannee  
#312751 Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

opekka  
#312764 Bra beslut! Skulder och utgifter kan vilken idiot som helst skaffa sig. Tillräckliga inkomster för att utveckla en rörelse kräver både energi och tanke.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312767 Rätt tänkt, tycker jag. Hoppas du får ett bre kontaktnät och lär dig et och annat så har du kanske en maskin om fem år.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312818 Har du tankar på annat än skogen men tänker att maskinkörning är nåt du vill hålla på med så kanske du kan tänka ett varv på grävmaskin. Då får man kanske ett rimligare arbetsliv jämfört branschen för skogsentreprenörer har blivit.
Som anställd maskinförare skulle jag tycka skogen var bra men egen maskin skulle grävare vara mindre affärsrisk och som sagt kl 4 går ju dom andra gubbarna hem om det är bygge exempelvis. På bygge tickar en del fina timmar på tomgången också.
En grävare är också byggd tung och grov medans en skogsmaskin är klenare, bara går hårt i terrängen, är "lättbyggd" och förbrukar däck, band, svärd/kedjor , diesel osv.
Lite tankar bara

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Fredrik Reuter  
#312824 Hej,
Jag tror du gör rätt. Men hursom, lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312864 Jag instämmer, tror inte du ångrar dig och framförallt har du inget att förlora på att F-skatta. Jag Hoppas inte någon tror jag försöker lura folk att gå in i stora skulder. Jag gillar bara inte orden: det går aldrig! Jag ser själv hur mycket jag hade tjänat på min skördare om jag skulle ge mig ut o jobba nu -20000 i månaden. Men Simon, glöm inte bort din dröm och kämpa på längs vägen och sug i dig kunskap så är jag inte förvånad om du driver en vinst drivande skogsrörelse om några år. För går måste det göra, annars hade det inte sålts en enda ny skogsmaskin.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Tosca  
#312873 En nackdel med F-skatt som jag förstått det är att man inte får A-kassa lika lätt, så en buffert är bra att ha innan.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

opekka  
#312874 Gå med i Småa, Småföretagarnas a-kassa. Ger lite skydd om det går illa.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Roshultaren  
#313164 hej du ! kul att se det finns fler folk in ens egna ålder som vill satsa lite men passa dig finns så du inte går in konkurs !
själv startade jag eget redan i 16 ålder och högg med motorsåg/förröjer och kör skotare å skördare för folk som e i behov av förare, sen när jag slutade skolan så fick jag en fast anställning man jag håller fortfarande på min mitt egna företag vi sidan typ kvällar och helger så jag har en bra omsättning på företaget är ju ganska gött å vara egen men mycket slit är det å vara egen de första åren men sen när man fått lite fart på det så rullar det på bra om man har andan för att vara eget.
OBS inte bara att jobba å köra maskin om man ska vara egen väldigt mycket annat man ska ha kolla på.
skotare är en bra idé lätt att hålla igång och om man tar hand om den väl och smörjer å service i tid så håller dom bra i från repration. visst man kanske kännar mer med en skördare i timme och glöm ej att du har mycket mer utgifter på en skördare än en skotare det är det folk bruka glömma bort. minst 20,000 fub i gallring ska du ha om det ska gå bra med en skotare/ slutaverkning ska du minst har 40,000 fub och det e lika som skördare 20,000 fub i gallring å slutaverkning 40,000 om du kör enkelsift. hoppas det var till någon hjälp
Mvh Roshultaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).