Servicebyggnader

Såghusbygge

47 inlägg 40640 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#312624
IMG_0488[3].JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312660 1,5 kubik den blir snar full! Blir mycket spå av bara en stock.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#312673 Ja så är det ju men tänkte prova med d till en början,har en del säckar som jag får på retur vid ved försäljningen som jag tänkt anv. Har nytta av en spånet skälv till stallet och det finns även intr från ett par grannar som har hästar och då är det smidigt att lasta dom säckarna på kärra direkt.
Hur löser ni d med spånet? Är d spånhus som gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312682 Vi har en gammal fläkt från ett tröskverk, skrapar ihop spånet och öser i fläkten.
Sedan blåser det rakt ut i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312975 Har placerat sågverket i toppen av en slänt. Bara att skyffla spånet ut lite då och då sedan gör gravitationen resten av jobbet :grin: :grin: Funkar bra att slänga ut bakarna också.

Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

skogshasse  
#312995 sågade ca 2 timmar i dag och spånet räcker till husets dygnsbehov för värme och varmvatten. bakarna läggs på tork för att flisas till sensommaren när dom är torra.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#313003 Blev lite sågat i dag bara 7-8 stockar men allt funkade fint,ang spånet så blev d en halv storsäck spån så d kommer nog funka bra för mig med säckar.Har dom hängande i gafflarna så d går snabbt och smidigt att byta när d blir fullt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#314696 Nu funkar sågningen hantering av spån,barkar,och färdigt virke bra.Ska såga fram virke till rep av återstående del av byggnaden som sågen är mont i. Är stor skillnad på att stå ute och såga i väder och vind,framför allt att ha alla grejer under tak med möjlighet att köra när d finns tid.
Nästa steg är att kolla närmare på en hyvel,Logosol ph 260 ser ut att vara en mångsidig hyvel eller är d en solohyvel som gäller?
Någon som har en sådan och kan dela med sig lite matnyttigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

Tosca  
#314843 Titta även på gamla hyvlar, gjutjärnsklumparna är oftast väldigt bra även om de är långsamma och tunga.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#314873 Ja har lite koll på dom men det måste vara en maskin som ligger under 25A och där passar logosolen in för mig.Kör du en stor klump?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

Bax  
#314882 Jag har en solohyvel. (SH230)
Liten, behändig, mobil, okänslig.
Men jag saknar att kunna hyvla helspont, och att kunna hyvla tjockare än 52mm.
Tjockleksproblemet är ju löst på SH410 så den suktar jag verkligen efter, men det är ju stora pengar.
En gjutjärnsklump vore häftigt att ha, men jag har inte utrymmen för en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#314897 Solohyveln är den som jag haft ögonen på men som du säger är d ju möjligheten att hyvla helspont som hägrar.När hela mitt såghus är klart så tror jag att möjligheten att få plats med en större hyvel finns men d känns som att en ph 260 är en bra hyvel,Såg att logosol skulle visa den på elmia så d blir att ta en titt på den där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

Bax  
#314909 Om du inte ska hyvla riktigt professionellt så är det ganska viktigt att kunna posta om fort, tänk på det när du kollar hyvel.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#318023
IMG_0551.JPG
Kört lite fram lite mera i helgen så d blir virke till fortsättningen av bygget

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#318034
image.jpg
gonzzos skrev:
IMG_0551.JPG
Kört fram lite mera i helgen så d blir virke till fortsättningen av bygget
:wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).