Servicebyggnader

Såghusbygge

47 inlägg 40654 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såghusbygge

gonzzos  
#306693 Här kommer lite info om mitt såghus projekt.Köpte 2 st logosol sågar med el motor förra våren en 5m och 7.5 som jag riggade ute på gårdsplanen,sågandet gick fint och d var en trevlig avkoppling.Fick en ide om att renovera en gammal byggnad som stått till ingen nytta under många år så jag sågade fram virke till detta.Huset i sig var i dåligt skick så det blev en hel del pyssel med väggar golv och tak.
2014-07-04 18.47.09.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306696
2014-07-10 13.35.38.jpg

Här har gamla väggar åkt bort uppgrusat och armerat,
Best vibrofri betong lättflyt men den var trög som f... hur som åkte den ut och det blev bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306697
2014-07-15 17.56.49.jpg

Betongen klar och en av sågarna inne på prov,kommer att bli lite modifiering av sågen senare för att passa in i den betong klack som jag lämnat kvar som stöd vid intaget av stockar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306698
2014-07-24 17.21.09.jpg

Passade på att fixa lite ute jobb med panel fönster och en ny dörr när d var fint väder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306700
IMG_0304.JPG

Sågen på plats invägd och fastsatt,fyllde upp bjälklaget med dom sista 3tumarna och reglade på väggarna samt isolerade dito,osb på tak och väggar och elen klar.Golvet fick en omgång med dammbindnings medel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306704
IMG_0386 (1).JPG

Då var d dags att ta tag i inmatningen,jag har en liten slänt på utsidan där tanken var att stockarna ska rulla ner efter man lagt dom på plats med gripen.Är blött å skitigt där nu så till våren ska Åkerman få jobba lite och snygga till där

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306706
IMG_0389.JPG

Så här blev anslutningen mot sågen,Planken sitter lösa i spår ifall dom är ivägen så går d lätt att plocka bort.Ska bli en port men har inte klart vilken typ,skulle va fint med snabbport rulle men d blir dyrt så troligen blir d en skjutport på skena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

stektlök  
#306731 Bra jobbat gonzzos ! Intressant projekt du håller på med.

Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

jeg  
#306733 Hur blir spånhanteringen? Själv har jag en 3kw utsugningsfläkt 2800 varv på motorn med 100 mm slang funka bra

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306772 Ja spånen är inte klart,blir ju en hel del så där måste d till en lösning.som det är nu blir d kärra och skopa på traktorn in på platta under tak i stallet men d är inte den långsiktiga lösningen.Ett spånutsug ska d bli har funderat på att sätta en skena med kabelvagnar i taket ovan sågen,och om intresset finns kvar ska d bli en hyvel med i framtiden.Har du ett utsug med säckar eller leder du ut d i någon ficka eller kärra jeg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

jeg  
#306780 Byggde mig ett spån hus det blir mycket spån. Suger även från en timmerfräs i samma hus Har dragit 100 mm spiro rör mitt ovanför sågen så slangen blir kortast möjlig den är ju tämligen styv 100 mm slang så den gör en vridrörelse kan man säga när man sågar med bamsesågen är väl 3 m under takstolarna har funkat bra i ca15 år nu :grin:

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306804 Japp något sånt får d bli framöver,Funderar på om man kunde få till ett utsug direkt i tippkärran men d ligger på planerings bordet än,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#306807
IMG_0392 (1).JPG

En enkel modell av intag som jag hoppas ska funka,Ska ta och snygga till med Åkerman här när d torkat upp så man kommer intill med kärran smidigt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#307933 Beställde en El matning E 37 till sågen idag.Någon som har koll på hur mycket den bygger på längden?
Gott Nytt År till alla forum gubbar och gummor :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#311273
IMG_0466.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).