Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stegmatare till gallring och vedklipp

26 inlägg 19302 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

brassel  
#299830 De av mig nämnda stegmatarna kan ju sättas antingen på trepunkten, vagnen, kranspetsen, grävarn eller tom frontlastaren.
Nån av de teknikerna som föredras?

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

Stegskördare  
#312616 Stegmatare är väl ingen dum ide att göra en del av livet lättare, om du dessutom bygger din egen så är det dubbel glädje (eller delad glädje då jag ser det från mitt perspektiv)
Vi har byggsatsen för gallringar och vedhuggning. Det tråkiga är att nu går det så snabbt att nöjet blir så kort. http://www.sykeharvesteri.fi
Kanske vi ses på SkogsElmia.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

skogsterri  
#312647
brassel skrev:Sorry, skrev Tapio 160 men tänkte Keto, typ denna ( som kan fås med giljotin enl dem)
http://www.kone-ketonen.fi/sv/modeller/ ... r?vwoid=15



Någon som vet vad Keto forst kostar och kvalité? 8)

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312711 Jag är också inne på att skaffa någon typ av avverkningsagrigat.
Funderat lite på varför stegmatare bara har utskjut åt ett håll.
Borde bli dubbelt så snabba med utskjut åt bägge håll.

Strgskördare, som tillverkar JOBO kanske kan svara.
Det vore förnämligt att få ha dig som bollplank i stegmatardiskussionen.

Antar det finns en hake, efter som dom inte är konstruerade så.
Naarva S 25 R hittar jag bara två filmer om på tuben.
Den stegmataren är det `lite drag i´ tack vare wiredrivna rullarna.
Om konstruktionen är bra eller bara räppel är svårt att utvärdera med att bara titta på filmer.
Kan inte heller hitta några andra kommentarer från riktiga användare.
Är här någon läsare som kan/vet något mer om denna S25R kan ni väl pm:a mig.
Eftersom tråden ska handla om stegmatare med vedklipp.
Eller om tråden kan delas .

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

Stegskördare  
#312760 Det är nog många som ställt den frågan, det är nog möjligt men blir onödigt invecklat, tillförlitligheten lider säkert.
Men jag vill nu ta tag i frågan om snabbhet. Det är klart att själva frammatningen är 3-5 ggr långsammare än med rulle men vad är helheten? Vi vet att med en stegmatare producerar man 3-5 cub per timme in normal tallgallring. Om rullmatare är 3-5 ggr snabbare borde produktionen ligga på 9-25 cub per timme i gallring. Tiden som ett träd processas kan med stegmataren bättre utnyttjas att planera nästa träd, med rulle är koncentrationen helt på vart trädet är på väg.
Hybriden S25R blev veterligen ingen succe, trassel med vajern har jag förstått av användare, däremot har den lilla Narvan sålt otroligt bra tack vare den saknar el.
En sak som litet ventileras är möjligheten till flerträdplock. Vi har infört en lösning som verkligen spar tid i tät gallring, skall återkomma med uppgifter på den om man så önskar.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

brassel  
#312777 Jag har ju en tanke att ha en stegmatare med kap, på skogskranen tillsammans med skogsvagnen.
Tanken är att backa in förstagallringar med dubbelkommandot och kanske mestadels plocka motorsågsfällt bakom vagnen; men även kunna fälla lämpligt aggregatet.
En del vinschning blir de nog med, lutar åt att köpa en Weimer 2,2ton.
På vägen ut är det ju inte fel att ev kunna plocka med sig de gottaste man huggit :)
Så är min arbetshypotes iaf, vad tror ni andra, nån som gör nå liknande?
Tanken hitintills är en nog att en Naarva S23 passar min nuvarande vagn (KMAn 10 ton) men jag är öppen för andra förslag!

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

stegmaster  
#312778
Stegskördare skrev:Hybriden S25R blev veterligen ingen succe, trassel med vajern har jag förstått av användare.

Nja, har ochså hört liknandet, men inget direkt från nån användare.
Annars kan det ju vara et problem at den er 100kg( 400kg) tyngre en modellen utan ruller(som jag själv har(290kg)).
Dock har jag kört med mitt 2005-25(numera S25) sedan år 2005 utan el,problem (finns ju endast 5 kabler och inga dator).
Ska man ha aggregatet på en mindre skogskran ligger balanspunkten för va man kan henga i kranspetsen på maks ca 300kg i mitt tycke. På en grävmaskin spelar det inte lika stor roll.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

Stegskördare  
#312779 Har sett flera som hugger från vagnen, går för den som är van och när marken det tillåter. Men S23 har en nackdel om du vill plocka godbitarna på väg ut, väldigt svårt att svänga för plock från marken, saknar kommandon.
Svar till stegmaster, mycket riktigt rullnarvan är för tung för maskiner som den normalt skall användas.
300kg är nog rätt tungt, skall vara en stabil traktor (typ Valtra 6400..) åxå tungt för mindre grävmaskiner, med jibb blir nog 300kg gräns för en 5-6tons grävare.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#320664 Nu lever livet , har just köpt en Vimek 90 med extra klyv.
Så nu gallraste för fullt så enkelt livet har blivit..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

stektlök  
#320689 Nu måste du lägga upp en film här :)

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

molnia  
#369653 såg att weimer nu säljer jobo ST75
http://www.weimerforest.com/sv/jobo-skordare/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).