Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stegmatare till gallring och vedklipp

26 inlägg 19300 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#299112 Allt om att göra gallring till ett enkelt och billigt nöje för att få färdig ved smidigt, samt om någon har det till salu!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

stegmaster  
#299129 Er nåt sånt som detta du söker??
koster nytt ca 85tkr.


Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

axwell  
#299135
stegmaster skrev:Länk till videon på YouTube:



Vad sades eller skrevs i texterna, som max och min diametrar, fasta längder eller ögonmått osv?

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

stegmaster  
#299142
axwell skrev:Vad sades eller skrevs i texterna, som max och min diametrar, fasta längder eller ögonmått osv?

Maks diam. er vel 23cm, och längden justeras med stång langs bommen som begrensar hur langt steg ut får vara.
Maks steg er ju 50cm, sen setter man dit denna stång som begrenser t.eks til 30cm.
(längdbegrensaren finns inte med i början på filmen, utan syns efter han skruvat dit klyvstålen)

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#299150 Missade en på blocket , han kallade den för Vimek vedprocessor som var stegmatare och klipp.Kvistade och klapp ved i en korg som sedan gick att tippa ur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#299151 Den var gjord för max 14cm , meningen var att den ska ta allt som man kan lägga på för hand, inget vajerspel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

stegmaster  
#299164 Vimek 90


Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

brassel  
#299167 Naarva S23 finns med svärd o kedja numera också.
Ny pris är då 110+ ca 40 kkr har jag för mig
Finns även till frontlastare visa de på Mellanskogselmia.
Går själv o grunnar på en S23 eller en S25. Eller så kanske en Kesla stegmatare...
S25 kan också klyva sa de i Finland när jag fråga, men de blir ju inte lika snyggt ju längre klabben är...
Tapio har också sin 160 modell för ca 110 kkr. Den har ryllmatning för den som föredrar det.
Jaja de finns ju mera i ämnet men dessa kom jag på spontant.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

stenberg77  
#299170 Klyver med s25 och matar ca 35cm med ögonmått. Funkar ok, men gran ville inte alltid spricka helt så jag fick klyva med vanlig vedklyv en extra gång. Oftast vill man ju dela i fyra bitar. Är inte tapio 160 stegmatare. Däremot har den såg.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

brassel  
#299171 Sorry, skrev Tapio 160 men tänkte Keto, typ denna ( som kan fås med giljotin enl dem)
http://www.kone-ketonen.fi/sv/modeller/ ... r?vwoid=15

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#299308 Snyggt jobbat "stegmaster " ! Det är ju en sådan som jag söker Vimek 90, nu är ju bara fråga om någon har en sådan till salu. Hör er om jag köper den direkt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#299319 Eller om någon har något hemma-bygge som fungerar på liknade sätt vore jätteintressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299382 Var i landet håller du till Rocpeer?

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#299388 Örebrotrakten

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till gallring och vedklipp

rocpeer  
#299791 Inga som har ideer eller något intressant?
Som gör livet litet enklare.
När det gäller gallringsved?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).