tis 13 jan 2015, 21:38#311102
Jag ska försöka utveckla mitt tidigare inlägg.
i mitt gamla aggregat finns i princip ingen el alls men en massa olika kopplingar hydrauliskt. Bla så sitter retur av sågsvärd med en liten tryckluftstank som har ett konstantryck på 10bar. När sågen går ut så komprimeras detta för att när sågcylindern släpper tryck så ska svärdet hem. Detta är bara ett exempel. Det känns som man har löst många funktioner med specialventiler och funktioner.
I mitt "moderna" aggregat på skördaren så sitter där egentligen bara en stor ventil. Visst så finns där en o annan korskoppling hydrauliskt men det mesta styrs via datorn. I grund och botten funkar de nog ungefär lika. Men JAG skulle inte ge mig på o bygga ett eget från scratch av någon av modellerna. Det finns säkerligen de som klarar det men jag är nöjd om jag kan hitta eventuella fel på en färdig konstruktion. När man tittat i flödesschemat så inser jag hur mycket kunskap som ligger inbakat i ett aggregat. Är själv en "hobby fixare" som anser att det mesta är möjligt men, nja. Möjligt är det givetvis men absolut inte enkelt och det blir nog ganska dyrt också.
Imponerande patruuna med eget bygge
Helt klart imponerad. Hoppas det funkar bra.
Jag har tänkt i dessa banor tro mig, men i bland så ser även en sann optimist som jag sina begränsningar.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem