Skotare

HSP 028 grip, vad tycker ni?

27 inlägg 18555 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

javelhaven  
#132539 tror ni en 0,28:a är för liten till SA? Blev övertalad att prova de på den nya maskinen. Fick höra att de skulle funka bättre med den än 0,35:an när man har långkran (typ 9-10m).
Man blir ju lite orolig när man ser att de går små 10-tons maskiner med den på ;).
Jaja, man får la ösa lite mer bara :).
Någon som har erfarenheter/synpunkter?

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132545
grotförare skrev:
weilan skrev:Älskar Hsp :)


jag kan inget annat säga än att jag håller med dig :)


Ställer mig i ledet oxå.

Var i kontakt med HSP i veckan om artikel nummer på p-sats till en kolv.

Vilken Goodvill på det företaget!! :) :)
HSP är verkligen ute för att göra sin kunder nöjda och vid eventuell kritik ta åt sig erkänna eventuella brister och förbättra.

Har 2 st HSP 28or mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132546 Köp en cranab istället, dom är så lättkörda att tillåmed en inbiten skördarförare klarar att skota,
ang. storlek man ska nog ha så stor grip som möjligt bara man tänker lite när man kör, ex en full 036 med talltimmer med en 1110 på 9 meter är knappast hälsosamt men funkar fint att lasta av fulla gripar kubb vid vältan på normal kranlängd.

Avatar Fallback

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

blåmes  
#132626 hej!......hastigheten ska inte va högre än vad slang och rör hinner med.........om du kör med enbart grip in alt. ut...hör du att pumpen trycker olja över överströmsventilen........ställ ner hastigheten..........annars bränner du bara diesel......tips.....för att den inte ska "nypa" virke i lasset....låt inte bommen va stilla........lyft lite sakta så får du se..........mvh...blåmes

Användarvisningsbild

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Kse  
#310997 Funderade på en HSP 035 till timmerbilen men den kanske blir liten?

Användarvisningsbild

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Fredrik Reuter  
#311003 Tja, ska det inte vara 42 eller över? :wink:

Detta med gripar är inte lätt och det verkar som att varje förare får sin egen favorit (kanske en förlängning av handen).
Har dock hört mycket gott om just HSP, varför är det så? Kvalitet eller fin irullning, både och eller ...?

Användarvisningsbild

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Kse  
#311023
Admin@skogsforum skrev:Tja, ska det inte vara 42 eller över? :wink:

Detta med gripar är inte lätt och det verkar som att varje förare får sin egen favorit (kanske en förlängning av handen).
Har dock hört mycket gott om just HSP, varför är det så? Kvalitet eller fin irullning, både och eller ...?

Mest för att jag hittade en ny risgrip, HSP 035R på auktion.
Tro det är en 040 som sitter där nu och den känns lagom , har ju ingen jättekran , CRX2.

Avatar Fallback

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Tosca  
#311063 Skillnaden är kanske tre eller fyra stockar i greppet, utmattningsmässigt röstar jag nog på 035.
Tidsvinsten är nog inte så enorm heller med en större grip.

Användarvisningsbild

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404408 Är det någon som kör med HSP-grip i kombination med komatsus sorteringsstöttor? Undrar om dom är tät nog underifrån så inte kolvstängerna blir repade. Detta är ett problem när man kör med cranab/komatsu grip.

Avatar Fallback

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404505 Vad gör du med gripen stöttorna? Har sett att vissa bultar ett stag högst upp mellan de två skiljestöttorna på bakbanken på så sätt slipper du ju det problemet

Användarvisningsbild

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404558
Valmet 890 skrev:Vad gör du med gripen stöttorna? Har sett att vissa bultar ett stag högst upp mellan de två skiljestöttorna på bakbanken på så sätt slipper du ju det problemet


Ja man är väl en klantskalle. Har sett den lösningen.

Avatar Fallback

Re: HSP 028 grip, vad tycker ni?

i skogen  
#404565 dom nyaste modellerna av skiljestöttor (Loadflex stöttor) från Komatsu ska tydligen ha ändrats så att den inte ska kunna skada kolvstången på gripen, tidigare så var dom lite spetsig längst upp med nu är dom bredare upptill som en trumpet liksom och då kommer dom inte in i gripen.
flera som så det vid Komatsudagarna i Umeå i maj, hoppas någon har det på bild så vi kan få se det här på forumet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).