Skotare

Skördaraggregat uppåner!!!

21 inlägg 11974 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördaraggregat uppåner!!!

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31019 Har en lite tanke till min tegare, har fått tag på ett skördaraggregat som jag tänkte vända uppåner och fastmontera fram på traktorn och andvända som en traktor processor.

Manuellfälla en hög med träd, lyfta på med gripen och processa upp och sen lyfta det direkt på vagnen bak.

Funderar väl lite på hur kapsvärdet kommer att fungera iochmed att det ska kapa "uppåt" finns ju risk för att svärdet kläms fast när man börjar kapa. Kanske man skulle kunna andvända gripen för att avlasta..........

Många funderingar, kom med lite synpunkter



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31021 varför inte låta aggregatet hänga åt rätt håll? då blir ju principen som niabs stegmatare å med en rotator kan du lätt vända aggregater å köra från andra hållet.....

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31023 Tror det blir svårt att ladda ett aggregat med drivrullar om det hänger "rätt" väg.

Niab är väl stegmatat och kan gripa tag i trädet dör att ladda det i maskinen

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31025 Det finns nån Rottne skotare och ytterligare någon volvo med ett skördar agregat hängandes rätt i midjan.
Ska det ligga upp o ner så krävs det att du bygger om såglådan och svärds matningen.

Avatar Fallback
m_guld  
#31026 Har funderat på samma sak och kollat på ett timberjack agg som det skulle vara lätt att vända kapsågen på problemet är mju att komma upp i flöde för att driva matningen.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31031
Braxsele skrev:Tror det blir svårt att ladda ett aggregat med drivrullar om det hänger "rätt" väg.

Niab är väl stegmatat och kan gripa tag i trädet dör att ladda det i maskinen


ja kansek fatta fel men fick för mej att du skulle "ladda" me kran....

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31035
nutte skrev:
Braxsele skrev:Tror det blir svårt att ladda ett aggregat med drivrullar om det hänger "rätt" väg.

Niab är väl stegmatat och kan gripa tag i trädet dör att ladda det i maskinen


ja kansek fatta fel men fick för mej att du skulle "ladda" me kran....


Det måste gå. Blir ju som en två greppare fast du får klämma åt innan du släpper trädet.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31040
Henrik K skrev:
nutte skrev:
Braxsele skrev:Tror det blir svårt att ladda ett aggregat med drivrullar om det hänger "rätt" väg.

Niab är väl stegmatat och kan gripa tag i trädet dör att ladda det i maskinen


ja kansek fatta fel men fick för mej att du skulle "ladda" me kran....


Det måste gå. Blir ju som en två greppare fast du får klämma åt innan du släpper trädet.


d va så ja mena... kan ju gå med vinsch åxå om man sätter vajern på rätt ställe... måste gå att göra ngt sådant å hänga aggregatet i trepunkten åxå inbillar ja mej....

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31047 jag du så långt tänkte jag inte, hadde hela tiden en bild i huvvet på att jag skulle lägga trädet i aggregatet, men med kranen kan man ju lika bra trä in det från sidan och sen nypa åt och börja processa..........

Placering av aggregatet i midjan var åxå en bra ide, får bara kolla så att inte svängradien påverkas av att placera aggregatet där.....

Flödet på tegarn tror jag är 60 minut liter vet inte vad som krävs för ett aggregat för att sågen ska gå bra? nånstans runt 100 inbillar jag mig.

En xtra pump går ju alltid att ordna

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#31048 Matarhjulen kräver mycket flöde om det är ett större agg, dom har ju 400cc motorer och uppåt som jag fattat det, mindre timberjack aggregatet jag kollade på tror jag hadde 180cc motorer .
Jag har tänkt ungefär som du men jag ska ha en fällsåg på kranen så det blir i princip en 2 grepare.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31050 Ja skulle kunna tänka mej att det är en relativt billig lösning att göra på d viset om man har ett litet aggregat vsa.... troligen billigare än en traktorprocessor iaf...

Typ så här fast ha det hängande i 3 punkten... ni som kan hydraulik? kan man köra ett aggregat med ventilpaket som dom gör här? fast ett större aggregat då... typ valmets 945 eller liknande. en stor pump på kraftuttagsaxeln borde va enkelt att lösa?!?


http://www.blocket.se/vi/15537409.htm?ca=6_s

Avatar Fallback

Husqvarna processor SP-28

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31065 Husqvarna hade ett aggregat som hängde i en båge över midjan. Husqvarna SP-28.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31080 Det går nog finemang att köra ett aggregat helt manuellt, de e nog så jag planerar att köra mitt om elventilerna på aggregatet är pajj, annars så blir det mini spakstyrning.

Se e ju nästa grej, sitter det proportional ventiler i paketet på aggregatet eller är det on/off ventiler?

On off skulle ju göra det så mycket enklare

   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31084 Hej!

Aggregatet i länken ovan ( http://www.blocket.se/vi/15537409.htm?ca=6_s ) kan se trevligt ut, men efter att ha kört skördare får man en annan syn på saken. En skördare lär vara många gånger snabbare än ett löst aggregat med on/off-ventiler. Jag skulle köpt en traktorprocessor eller ett riktigt skördaraggregat istället för aggregatet ovan..

Om du har möjligt, se till att få med en passande dator och lägg ner lite energi på att få det att fungera. Ett skördaraggregat ser lättkört ut på film, men det beror mest på att datorn gör grovjobbet. Några saker som datorn gör:
-Mjuk start/stopp av matarvalsar samt krypkörning för att hitta rätt dimension.
-Knivstyrning, automatisk stängning när trädet smalnar av och öppning av knivar vid slirning.
-Inställning av trycket på matarvalsarna.
-Styrninng av kapen så att matning inte kan ske när kapen är ute samt styrning så att kapen inte kapar längre än nödvändigt.
-Mätning av längd, diameter, kapens position och ev. trädets volym.
-Automatikläge där datorn automatiskt kvistar rätt längder och kapar.
-Automatik vid stora kvistar, aggregatet öppnar kvistknivar, höjer trycket på matarvalsarna samt vid behov backar och tar fart.

Kan du få allt detta gratis genom en passande dator så är det mycket värt. Datorn är mycket på att bearbeta träden än vad man kan vara själv, trots att man har mycket av automatiken även vid manuell körning i en skördare.
När man kör massaved med en skördare så håller man bara in automatikknappen, så arbetar dartorn upp hela trädet åt en. Vid timmer brukar man ha kvittering vid kapning och val av längder ur en tabell, men annars sköter datorna allt.

De flesta funktionerna är on/off, men vissa, tex matarvalsarna och matarvalstryck, går att köra proportionellt.

Tänk förresten på att skördaraggregatets ventilpaket är avsett för avlastat konstanttryckssystem eller lastkännande system.

Vad är det för aggregat du köpt förresten?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31091
Anders Olsson skrev:Hej!

Aggregatet i länken ovan ( http://www.blocket.se/vi/15537409.htm?ca=6_s ) kan se trevligt ut, men efter att ha kört skördare får man en annan syn på saken. En skördare lär vara många gånger snabbare än ett löst aggregat med on/off-ventiler. Jag skulle köpt en traktorprocessor eller ett riktigt skördaraggregat istället för aggregatet ovan..

Om du har möjligt, se till att få med en passande dator och lägg ner lite energi på att få det att fungera. Ett skördaraggregat ser lättkört ut på film, men det beror mest på att datorn gör grovjobbet. Några saker som datorn gör:
-Mjuk start/stopp av matarvalsar samt krypkörning för att hitta rätt dimension.
-Knivstyrning, automatisk stängning när trädet smalnar av och öppning av knivar vid slirning.
-Inställning av trycket på matarvalsarna.
-Styrninng av kapen så att matning inte kan ske när kapen är ute samt styrning så att kapen inte kapar längre än nödvändigt.
-Mätning av längd, diameter, kapens position och ev. trädets volym.
-Automatikläge där datorn automatiskt kvistar rätt längder och kapar.
-Automatik vid stora kvistar, aggregatet öppnar kvistknivar, höjer trycket på matarvalsarna samt vid behov backar och tar fart.

Kan du få allt detta gratis genom en passande dator så är det mycket värt. Datorn är mycket på att bearbeta träden än vad man kan vara själv, trots att man har mycket av automatiken även vid manuell körning i en skördare.
När man kör massaved med en skördare så håller man bara in automatikknappen, så arbetar dartorn upp hela trädet åt en. Vid timmer brukar man ha kvittering vid kapning och val av längder ur en tabell, men annars sköter datorna allt.

De flesta funktionerna är on/off, men vissa, tex matarvalsarna och matarvalstryck, går att köra proportionellt.

Tänk förresten på att skördaraggregatets ventilpaket är avsett för avlastat konstanttryckssystem eller lastkännande system.

Vad är det för aggregat du köpt förresten?


Jag tycker inte det ser trevligt ut 8) men det var principen att göra på det viset... det aggreagatet på blocket har ju så inåt me slangar så man skulle bli fattig om alla skulle behövas bytas ut... å när just det där är så dyrt kan man lika gärna köpa en stegmatare eller liknande som du säger.
men som budget variant att hänga det bakom traktorn å med manuella "spakar" så borde ju resultatet bli ngt i likhet med hypro fast billigare.... eller nått....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).