Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 373209 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Mikael A  
#305558 Hade nog satsat på en 90 graders vinkel för att slippa ha slangarna spretande rätt ut och sen virat ihop dem med övriga slangar.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#305964 Ja 2st 90 gradare blir det. Och plast skydds spiraler.

konstaterade ikväll att när vi vinklar paketeet så sträcks slangarna och blir på gränsen till för korta. Förhoppningsvis går det att lösa med att montera 45graders vinklar på alla slangar ifrån ventil paketet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#306304 i eftermiddag kom jag till att fixa lite mer.
lödde ihop matningen till xenonljuset fram i grillen och la tråden till batteriet i en gammal röd trädgårds vattenslang som skyddshölje. syns nertill i bild. men blev inte helt klar så jag kunde inte prova ljuset ikväll.
20141220_6189R.jpg

vi har upptäckt att det är en sprickbildning i fundamentet för kylaren vid den blå pilen.
jag läste på maskinisten att detta är en lite svag punkt på X05 valmetarna och att när man har snöblad ska det egentligen infästas likt denna bild.
jag har sedan vi upptäckte sprickan funderat på en förstärkning mellan de gröna pilarna och även då göra det så att det täcker motorutrymmet mot grenar som vill in i generatorn, startmotorn . mm.. likt @johan83 och @mannfolk har gjort.
Hyttpansar Valmet 705
Valtra 6000 serien bottenpansar @johan83

har även sett en liten sprickbildning i lastarfundamentet :sad:
Senast redigerad av molnia sön 21 dec 2014, 01:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#306305 Jag fick dit de nyinköpta vinklarna och slangskydden.
jag förespråkar 45graders vinklar på alla slangar men fick inte godkännande av VD´n (far) när jag var i butiken för det. :| Han vill utvärdera och se. jag är ganska säker på att det krävs för att få detta bra till slut.
20141220_6190L.jpg

20141220_6191L.jpg

20141220_6193L.jpg

20141220_6194L.jpg

20141220_6195L.jpg


principen vi jobbar efter är samma som visas på sida 4 i denna tråd även om vi då inte hade en gängstång för höjdregleringen.
ev skulle vi behöva flytta de röda kullagercylindrarna längre från hytten för att ge längre slaglängd på stängerna, (komma längre ner med paketet). ev skaffa längre stänger också.
20141220_6196L.jpg


vi pratar om att bygga om gångjärnsleden uppe vid ventilpaketet. för att kunna få ett stummare montage utan att paketet vickar och har sig vid körning.
måhända att det tar väldigt mkt tid att bygga det såhär avancerat, men när vi hade denna konstruktion på förra vagnen var det helt bekymmerslöst att koppla av och på vagnen helt ensam utan ansträngning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Blondin 750  
#306315 Ventilpaketet som sitter på traktorn går att sänka ett par cm med rimlig insats, det gjorde jag på den 805 jag hade förut och det blev en avsevärd skillnad då ventilpaketet skulle in i nedre rutan. Rutan skruvades bort och ersattes med en låda där ventilpaktet för kranen var monterat och allt detta var anpassat med snabbfästen i hyttväggen. Snabbt att skifta, tätt och med bra ergonomi vid körning (så bra det nu går utan att bygga om hytten). Det ska tilläggas att det var ett 6-spakspaket.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#306323 Jaså mkt intressant att höra blondin!
Behövde du förändra ledstängerna till ventilpaketet något? Eller tog du bara bort ventilpaketet, borrade nya hål och monterade tillbaka i de lägre hålen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Blondin 750  
#306324 Vill minnas att jag kortade av både plattjärnet som håller paketet och gjorde nya/kortade av ledstänger. Ett par timmars jobb. En av orsakerna till jobbet var risken om du stjälper med vagnen och slangarna sträcks och drar med sig ventilpaketet, som i sin tur hakar i och drar med sig paketet på traktorn... Allt var gjort för "värsta tänkbara scenario" och kunde ryckas ur utan att skada allt för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#306522 nu har jag funderat av och till sen jag vaknade i morse, var och mätte på traktorn och ritade upp i datorn, det SKA gå att få till en bättre gångjärnsled om jag inte mätte helt galet..
ska titta på det i morgon, är ledig då.


fixade en film ifrån cadprogrammet för att även far skulle förstå, men skogsforum ville inte med avi-fomatet så jag kunde inte lägga upp den. :sad: och jag orkar inte fixa en inloggning till youtube nu

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

stektlök  
#306523 Vi kan vänta lite :) de ä lugnt !

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#306532 Jag hade lika dant ventilpaket i min 705a och jag fick in det och hade det rakt upp på insidan.
Hade två rörhylsor insidan hytten och två rundjärn på paketet.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#306562 Jonathan, jag antar att du lyfte in det för hand?

jag har byggt ett "ventilpaket" i trä. Håller på med fästet också det i trä. Enklare på alla sätt och vis. Ska snart få se om jag tänkt rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#307875
20141229_6211L.jpg
20141229_6224L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

stegmaster  
#307884 Fina bilder och et snyggt ekvipasj. :-bd
Dock er jag mest avis på dom fina raka björkpinnerna, varför finns det inte sånt rakt virke i "min" skog. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#308100 tackar :wink: ja det har varit väldigt fint och bra väder de sista dagarna.
ja det finns krokiga pinnar även i denna skogen Master :wink:
20141230_6291L.jpg

varit 2 njutbara dagar i skogen med vagnen än så länge. ska summera lite tankar om egenskaperna på vagnen längre fram, förmodligen nästa år. :wink:
20141230_6301L.jpg

😈 får bli lite eljobb i morgon för att åtgärda det. köpte ju exenon till grillen, men blev lite kabelbrott på 4 ställen när grillen åkte i golvet
20141230_6303L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#308239 fick liv i exenonljusen i grillen idag, men vi har något fel på arbetslysena framåt.
Är det någon som har ett elschema till en valmet X05? hittade inte något när jag sökte på nätet..
säkringarna är hela, reläet är helt. spänning finns vid säkringar, reläer, och brytare i instrumentpanelen. Men mäter vi uppe vid lampan så saknas det ström.
hittade 3 kablar som gick vid golvet och upp längs med den högra A-pelaren, vet inte om det var till radio, fläkt och belysning eller inte.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).