Avverkning (slutavverkning)

Avverkning - hur göra?

4 inlägg 4483 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning - hur göra?

Trävaran  
#306403 Hej på er!

Jag är ny här på forumet, har tidigare bara läst och begrundat alla intressanta ämnen.
Men nu behöver jag er hjälp. Ångesten och oron ligger över mig.

Problemet:

Jag har för några år sedan ärvt skog. På ett av skiftena står det gammal skog (lite väl gammal) som jag nu vill göra något åt. Det är runt 3-4 hektar det handlar om. Enligt skogsbruksplanen är skogen drygt 140 år. Enbart tall och gran. Jag är dock helt säker att skogen mestadels är äldre än så, på vissa ställen betydligt äldre. Det ska visst också finnas ett par signalarter där. Mängden död ved är bitvis ganska hög, det mesta står dock.
Med andra ord, det luktar skyddsvärd skog, och jag vill på alla sätt undvika det. Det vore så tragiskt att inte kunna nyttja min egen mark och ha rätten till den.

Jag vill ju självklart kunna bruka marken och avverka skogen - på något vis. Det rör sig om ca 1600 m3sk.

Så, hur ska jag göra? Våga anmäla? Gallra? Ställa timmerställning? Ta det i etapper?

Kommer inte kunna följa upp tråden så ofta, men jag önskar och ber er om hjälp och råd. Jag är så orolig.

Tack på förhand!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning - hur göra?

isteskog  
#306406 Gör en timmerställning och röj ner all underväxt! Spar gärna någon gammeltall till evighetsträd.

Avatar Fallback

Re: Avverkning - hur göra?

perpet98  
#308428 Gör det till naturreservat och få bidrag. En tant hemma nere i Blekinge fick massor av bidrag för att hon inte röt skogen på hundra år. Hon fick miljoner i bidrag har jag för mig. Skogen köptes upp av staten för att det blev barkborre som spred sig till grannarna och dyrt för dem. Nu är det skogsbete på marken

Avatar Fallback

Re: Avverkning - hur göra?

bdulf  
#308433 Absolut ingen kontakt med myndigheter om du vill behålla bestämmanderätten over din mark.
Håll dig inom skogslagstiftningens råmärken.
Avsätt 0,5 ha av det mest "skyddsvärda",gärna längst bort i en hörna(svårdrivet,blockigt,sumpigt,låg stående volym eller dyl.). Denna avsättning noterar du endast i din privata skogsbruksplan,som du inte behöver redovisa för någon.
Slutavverka något mindre än 0,5 ha där du har högst stående volym.(kräver ingen avverkningsanmälan) Resten av området gallras ner till §10 kurvan. Spara tall så långt det går eftersom den inte får rotröta och är mer stormfast.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).