Skotare

Köpa skotare.

43 inlägg 28154 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

rikard_e  
#301230 Många mekaniker säger att rapiden är den bästa maskinen rottne har byggt.
Väger den bara 10? trodde den var uppe i runt 13-14 ton

Men jag vill börja med något billigare runt 150 000 kr. jag har inget kundnät eller nått. jag ska köra ut det jag hugger åt folk, och har inte haft så många rena skotaruppdrag precis.

Tanken är att börja billigt och jobba sig uppåt om jag får mera jobb.
Vill gärna ha en timberjack 810b eller valmet 820, men jag kommer kanske dit senare.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301239 Jag har hört att maskiner som Brunetten inte tål längre landsvägskörningar pga hydrostaten.
Vet inte om det stämmer för nyare maskiner har inte det problemet.
Om det är så, så kan det vara något att väga in för du lär ju köra maskinen från dig till det ställe där du ska skota.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

kooog  
#301821 Har haft två blondiner förut. Bara krångel och jävelskap konstant. Fordmotorer som aldrig startade,converterhaveri som blev DYYYYYRT! Krånglande bromsar mm mm. Dessutom trångt å jävligt att skruva med allt som sitter under hytten.ligga på hyttgolvet och skruva genom små luckor...nej dom saknar jag inte en sekund.

Köpte sen en rapid g med vagnsstyrning. Vilket lyft! Lättskruvat och fint med tippbar hytt. Visst får man svetsa lite här och var. Men den har gått 25000 timmar också. Plus att den är nästan osannolikt smidig med vagnsstyrningen. Kan varmt rekommenderas:-)

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

Anders Hansson  
#301887 Ska du köpa Mini Bruunett så bör du lägga dit nån krona och köpa en 678. Men kolla så att hjulen inte lutar och att kranplattan på taket ser bra ut. Annars är det en trevlig och smidig maskin. Hade en sån i fem år. Du kommer dock få skruva en hel del men det tror jag inte du var rädd för eller? ;)

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

rikard_e  
#301922 Kooog: du är nog den förste som är missnöjd med blondinerna, har bara hört bra tills nu.
Men vill ha allas åsikter! Convertern är väl det mest viktiga på maskinen vid köp, det lär vara 50 000 för en begagnad, och nya finns väl inte alls att få tag i.

Hade gärna haft en rapid, fulldriven, bra öppen hytt, rätt kort vagn och kattskallar istället för min hemskaste skräck , 6 spakspaketet...




Anders: Bruunetten är väl det optimala i prisklassen, 8 hjul med möjlighet att lägga band på.
Perfekt sikt och smidigt ekipage, men tycker både att mini 578, 678 och rapiden är för dyra att starta med just nu. Vet inte hur mycket jobb jag får.

Jag har väl möjlighet att ta maskinen till jobbet så jag kan meka större saker där.
Har väl inte annat än räknat med att meka själv

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

kooog  
#301953 Ja det är inge roligt med converterras på blondinen. 100 papp för att renovera var priset jag fick.... Gick väl på ca 35 000 att fixa det akutaste i den. Och då skruvade jag ur den och allt själv. Blir ju billigare med hydrostatras på en rapid om man skruvar själv och sätter i begagnade grejer.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

kooog  
#301954 Allt från midjan och bakåt funkade dock klockrent på mina blondiner. En fulldriven och en rulldriven med höga hjul så det gick att ha band på den. Fordmotorerna sög då skit på riktigt tyvärr.dock billiga delar och allt fanns att få tag på till fordgrejerna.

Och om du köper en blondin så ta diffpedalen och släng den långt ut i en myr. Det håller inte för att diffa.;-)

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

granqvist  
#301963 Fortsätter lite på blondinsnacket.

Vid införskaffning hade min blondin problem med hydraultrycket till kopplings-skivorna. Det var stopp i sugslangen som förorsakat kavitation och pumpras. Det var en skarp krok i slangen med invärtes fjäder som skurit in sig i gummit. När oljan blev varm och gummit mjukt så blev det som klaffar som täppte till sugsidan.

Lyckligtvis var själva convertern ok. Köpte reservdelar från BHTransmissions i England och en fingervisning på deras prisnivå var att pumpen kostade 1/10 av vad den officiella reservdelsförsäljningen för Blondiner i Finland skulle ha. Tror nog du skulle klara av att reparera en kass convertertransmission själv vid behov.

Men men, som skrivits ovan i tråden så är komforten i blondinen inte på den nivån att man gärna jobbar fulla arbetsdar någon längre tid. En rapid skulle inte jag tacka nej till, vill helst inte vara utan ett tiltbart krantorn när man blivit van.

Har du små arbetsfält så blir det kanske förhållandevis mycket flytt. Om du hjular så kan det slita på transmissionen en del, vilket inte gäller för maskiner med urkopplingsbar rulldrift.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

kooog  
#301968 Nej ska man hjula mycket väg så är ju blondinen kanon.se upp med värmen i converter och motor bara. Jag upplevde att den fulldrivna gick bättre efter vägen pga starkare motor. Vart inte alls lika varm och kokbenägen. Men en rulldriven med starkare motorn bör ju vara ännu bättre. Men i skogen är det ungefär en miljon gånger bättre med fulldrift.:-)

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

Tosca  
#302008 På konvertern är det viktigt att hålla koll på tempen när det går tungt, helst aldrig över 90-95 grader, annars kan beläggen bli kupiga.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

kooog  
#302010 Den värmer dessutom motorvattnet när den plågas. Med kokning som följd. Vore bättre med en hydraulkylare med fläkt till den.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

granqvist  
#302144 Min '73a med Ford 5000 motor utan turbo orkar inte plåga convertern till den mån att oljan skulle bli het. Åtminstone inte vid tranportkörning. Råkar man däremot i 'stall' läge i terrängen kan sluta illa.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

fastfälld  
#303290 Här är en maskin med få timmar på iaf, en skolskotare Valmet 838 från Södra viken, iof många olika förare dvs olika körstilar och kanske inte alltid behandlad med varsam hand :grin: Men kanske kan va nått?

http://www.blocket.se/varmland/Skotare_ ... m?ca=7&w=1

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303307 Jag tänkte på dig, Rikard.

http://www.blocket.se/alvsborg/Skotare_ ... ?ca=16&w=1

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

skogsbonne  
#303309
fastfälld skrev:Här är en maskin med få timmar på iaf, en skolskotare Valmet 838 från Södra viken, iof många olika förare dvs olika körstilar och kanske inte alltid behandlad med varsam hand :grin: Men kanske kan va nått?

http://www.blocket.se/varmland/Skotare_ ... m?ca=7&w=1


Den skulle jag inte köpa ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).