Före och efter jobbet

Montera extraljus på bilen?

178 inlägg 215018 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Robertberg  
#302021 Den rampen lär du bli nöjd med på taket Uvskogen! Det som imponerar mest är att det tänds så snabbt, ljustutan blir grym ;)

Jag beställde två 35w xenonlampor i lördags som komplement till min lilla ledramp, börjar redan tröttna på att vänta.. hehe
Detta var arbetslampor med både bred och lång ljusbild, är det någon egentlig skillnad mellan extraljus och arbetsljus?

http://www.prestandabelysning.se/vision ... ampa/121-0

Elmia
Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

OliT  
#302077 Jag köpte en 100-wattsramp och slängde på (eller ja, verkstan fixade det gratis som tack för bilköpet). Det är en Viklight ER1, något eget märke som Bilupplysningen kör med. Har sett liknande ramper hos andra säljare med andra märkesnamn, så det är nog OEM-tillverkat. Bra kvalitetskänsla, inget större fel på priset (fick ge knappt 2 400:- med reläkablage).

Först tänkte jag köpa något lite dyrare, men sen såg jag att Cree (tillverkaren av de ledande led:arna, hihi) har tagit fram en ny. Det verkar handla om fyra led-chip på varje enhet - och som klarar högre temperaturer. Det borde kunna öppna för mer lumen från mindre ramper och dessutom lägre tillverkningskostnader när kylflänsarna kan krympa.

Så här ser det ut nu:
bild (15).JPG

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302080
obantteg skrev: det tänds så snabbt, ljustutan blir grym ;)



He he.... 😈

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302154 Nu är allt beställt och på väg, det var slut på dem jag tänkte så jag fick köpa dessa istället till ett ok pris. Det verkar ju lysa minst lika bra! Återkommer med testfilm sen när allt är på plats.

http://www.prestandabelysning.se/30-vis ... ramp/382-0

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302287 Spänki, verkar vara bra grejer.

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Robertberg  
#302294 Alltid kul när man får bättre grejer än man tänkt sig, till nästan samma pengar!

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303800 Så här blev det, monterat, på en Volvo XC60. Ska fixa till en film med lite med och utan bilder. Men kan direkt säga att ljuskänslan framför bilen är helt oöverträffad. Visst, värsta spotljuset lyser längre, men totalupplevelsen är helt överlägsen. Jag har kört med x-ljus i 30 år nu, så har lite att jämföra med.
Tillslaget är blixtsnabbt.
DSC_0011 1.JPG
DSC_0012 1.JPG

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Robertberg  
#303850 Och såhär blev mina xenonlampor, är inte riktigt i klass med Uvskogen..

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

bodaedet  
#303860 Snyggt bägge två, ser fram emot Uvskogens film. Den rampen verkar riktigt tuff

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303900 Mkt trevligt att se, väldigt kul att folk börjar haja att det ska lira ihop och se bra ut,
förut satte ju folk stekpannestora extraljus framför grillen och sabbade helt bilens utseende.
De nya ledramperna är en fröjd att skåda, det finns ju alla modeller och sorter, de böjda
verkar intressanta och om de finns i slim version, då borde de gå att montera på de flesta bilar.

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Elfving  
#303904
Uvskogen skrev:Så här blev det, monterat, på en Volvo XC60. Ska fixa till en film med lite med och utan bilder. Men kan direkt säga att ljuskänslan framför bilen är helt oöverträffad. Visst, värsta spotljuset lyser längre, men totalupplevelsen är helt överlägsen. Jag har kört med x-ljus i 30 år nu, så har lite att jämföra med.
Tillslaget är blixtsnabbt.
DSC_0011 1.JPG
DSC_0012 1.JPG

Snyggt!

Borde det inte vara en fördel att flytta rampen ännu längre fram, tänker på att taket i nuvarande monteringsposition begränsar ljusets möjligheter att nå närområdet framför bilen? Svårt att uppskatta från bilden.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304063 Ska kolla på lite olika placeringar av rampen efterhand. Den kan nog flyttas lite längre bak till.

Har varit ute och provat den i kväll, i snövädret. Tyvärr så verkar inte GoPro kameran vara så bra för mörkerfilmning eller så kan jag inte ställa in den riktigt. Men filmen ger en indikering på skillnaden i varje fall. Den största överraskningen i kväll var att placeringen gjorde att det gick alldeles utmäkrt att köra i snöfallet med helljuset på, stör inte alls!

(I vanlig ordning så får jag inte direktvisningen att fungera....)


Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

jannee  
#304078 Efter att ha kört ca 200 000 mil med extraljus på taket, tycker jag i alla fall att bäst placering är ungefär 1 meter in på taket. Fördelen är att regndroppar/dimma och inte minst snöflingor framför ögonen INTE blir belysta - PROVA SJÄLVA får ni se skillnaden. Räcker gott och väl med att huvudstrålkastarna lyser upp och FÖRSTÖR synfältet.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304141


Ser fint ut.
Klippte bort &feature osv så funkar länken.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Kse  
#304174
Slurfi skrev:Mkt trevligt att se, väldigt kul att folk börjar haja att det ska lira ihop och se bra ut,
förut satte ju folk stekpannestora extraljus framför grillen och sabbade helt bilens utseende.
De nya ledramperna är en fröjd att skåda, det finns ju alla modeller och sorter, de böjda
verkar intressanta och om de finns i slim version, då borde de gå att montera på de flesta bilar.

Nackdelen med curve ramper är att dom nästan alltid bara har fästpunkter längst ut i kanterna vilket försvårar monteringen.
Annars så är dom nästan alltid snyggare än raka ramper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).