Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 373165 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

olli  
#299920 Ser inget samband. :wink: :wink:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Mannfolk  
#299927 Jag e ju förståss värre och har alla hjulen i luften :D

20131208_154433.jpg

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299988 Ja Olli jag tog den smällen när jag bytte från 400/60-22,5 till 500/45-22,5 då min blev ca 240 men de gör inte så mycket för mej då traktorn med 600 hjul är 235.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

olli  
#299999 Min Valtra A72 mäter ca 220 cm bredd med 18,4*34. Vagnen med 400 hjul är 225 cm, så jag tror den blir lite otymplig med 500 hjul och 245 cm bredd. Men det hade varit gött med 500 hjul idag i skogen när man ser sjunkningstendenserna i "blöten" med skapligt björkvedslass. Sjunkningen minimeras dock när man använder robsondriften, som gör att vagnen vill klättra "uppåt". :???: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#300106 Tidigare så fixade min far lite med valmeten, han bytte ut stereon mot en nyare med cd, usb-port mm hittade några bättre begagnade högtalare som han monterade i taket. köpte även ny kabel, fäste och en ny radioantenn som var typ 1,2 meter. nu är det bra ljud och radiomottagning :grin: antennen lade han under kepsen fram.

nu i veckan kom det tidiga julklappar.... :P
20141122_6075L.jpg


en ny bakruta... 🤷‍♂️ %-( x_x och en massa annat smått och gott.
20141122_6078L.jpg

kollade för en tid sedan upp alla redskapens fästen och även traktorns fäste. konstaterade att traktorn hade kategori typ 3 och alla vår redskap var typ 2. den dragstången vi tidigare hade var typ2-typ2 , den nya är typ3-typ2. en ny dragsprint som även den var typ3. nu sitter det helt glappfritt. passades även på att köpa ett gäng med ringsprintar. bla;
http://www.oie.se/Produkt/ringsprint-m- ... Id=2951873

http://www.oie.se/Produkt/ringsprint-in ... Id=2951873
ringsprint med fäste popnitade jag fast en med en gång i skyddet för kraftutaget, syns längst ner i bild.
20141122_6079L.jpg

vi fixade även lite med vår patu-vagn, en förlängningsstötta som hade trängt ner i stöttan och nypt fast. vi satte allt i spänn och värmde länge med gas så släppte det till slut. demonterade även fästet för spakarna från ventilpaketet. så nu är vagnen redo att hämtas hos oss. men det är ännu inte klart när det nya inköpet kommer... :-l

köptes även in lite delar till fyrhjulingen. Massey fergusson 35
2(!) tryck/dragstänger och en ny lyftarm,
ett annat kul projekt.. :mrgreen:
Senast redigerad av molnia sön 23 nov 2014, 11:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Valfridsson  
#300110 Är det inte kat.1 på redskapen och kat.2 på traktorn!? På våran 605 är det kat.2 i alla fall och det känns lite konstigt om det är olika på så pass närbesläktade traktorer. I min värd är för övrigt kat.3 ganska ovanligt, men det är i min värd det! Jag fick förresten lite byggbegär då jag fick se dina "dubbar" till lyftarmarna så dom kan vara upplyfta när dom inte används. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#300120 ja jag var nog lite otydlig, det är kategori typ 3 på dragstångens fäste i traktorn men inte på lyftarmarna, de har typ 2 men nu sitter det perfekt.
www.maskinisten.net/download/file.php?id=8677
ja de dubbarna att hänga lyftarmarna på uppskattar man bara mer och mer, även vid körning med "vanlig vagn" är det guld värt

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Valfridsson  
#300126 Jaha, då förstår jag, kanske inte läste jättenoga heller. Vi har en lite annorlunda infästning av toppstången med kat. 2.
Ja, det måste vars väldigt smidigt att slippa vara rädd att dom ska strypa och gå sönder eller nått sånt.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#301319 har hört rykten om att hjulafton närmar sig... :-w

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#302001 Okej nu får ni veta..
källfris största vagn och kran..
bilder kommer senare ikväll. ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

stegmaster  
#302011
molnia skrev:Okej nu får ni veta..
källfris största vagn och kran..
bilder kommer senare ikväll. ..


Stort grattis. :-bd
Ser fram imot bilder. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#302013 ja det var ett lite dåligt skämt från min sida stegmaster, skulle inte känna någon större lycka av att byta från en patu till kellfri. snarare beklaga sorgen än att gratulera.. :???:

gnisten83 skrev:Ta bilderna underifrån med då :mrgreen:

jajamen :mrgreen:
20141201_6110R.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302015 Där fick jag :lol:
Odriven Mowi eller Moheda, tror nog Mowi men storlek el årsmodell kan jag inte gissa :mrgreen:
Välmålad på undersidan iaf :lol:
Grattis :D

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#302019 jaha då börjar gissningsleken... :mrgreen:

Ned, du får inte vara med! [-x

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#302025 ja det ger ju en mkt god ledtråd detta..
20141201_6115R.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).