Skotare

SitRight

18 inlägg 6908 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SitRight

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13408 Jag undrar om det finns nån med erfarenhet av sitright i skotarn? Fungerar det bra eller? Har aldrig testat men det sägs ju att komforten och prouktiviteten höjs....



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#13411 har provat det nångång,och sitrighten funkar ju rätt bra,men då den nivilerar av sig själv och man ska snurra stolen slår man i runt om sig på panelerna med paletterna så det är ju lite dåligt

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13450 Skulle aldrig vilja vara uten sit righten i skotaren. Dock tycker ja att livslängen är lite för kort på dem,bytte ut våran igen nu nyligen. Den höll väl iallfall 1,5 år. I början hade vi mkt strul me dem,men de verkar fått ordning på det nu.

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#13485 Jag har nog samma uppfatning som Engstrand.
Använder den jämt när jag lastar,men ej när man kör basvägen.
Vill absolut inte vara utan nu.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13545 Jag har nästan bara kört med sitrighten under den tiden jag har kört skotare.... första dagarna man åkte med den höll jag nästan på att bli åksjuk men efter nåra dar så var man fast.... det sparar otroligt mycket på kroppen... den tillsammans med höftbältet så upplever man inte samma trötthet efter ett 8timmars pass i skotaren... visst det var lite strul i början när den var ny men när allt fungerar som den ska så e den guldvärd..Än har inte våran gått sönder och den e 2,5 år men det kommer kanske...

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13561 man tappar inte känslan hur mycket det lutar?

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13562 Hinner den med på typ en basväg? När man kör upp å ner på stenar??

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13585 visst kan det vara så att man missar att det lutar mycket... men det e nog mest vana som krävs för att inte tippa maskinen...jag känner min maskin så väl nu så det e inte så stor risk att det välter... man kan ställa hastigheten på sitrighten

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13641 När det lutar fast du har stirighten igång,alltså den har gått i ändläget å lite till,då är de dax att börja fundera lite. :D

sunemangs skrev:man tappar inte känslan hur mycket det lutar?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13642 Den kommer lite efter då om du åker,men de är inte i sån körning den är som bäst,det är ju när man stannar till och lastar det är fint. Annars om du står på en stubbe snett så sitter du å spänner dig mot hela tiden.
Lika om man lastar av inifrån vägen ibland så kan de ju vara lite si å så hur man står under en hel lossning.

Johan_84 skrev:Hinner den med på typ en basväg? När man kör upp å ner på stenar??

Avatar Fallback
Trod  
#29963
Engstrand skrev:Den kommer lite efter då om du åker,men de är inte i sån körning den är som bäst,det är ju när man stannar till och lastar det är fint. Annars om du står på en stubbe snett så sitter du å spänner dig mot hela tiden.
Lika om man lastar av inifrån vägen ibland så kan de ju vara lite si å så hur man står under en hel lossning.

Johan_84 skrev:Hinner den med på typ en basväg? När man kör upp å ner på stenar??


Köpte en sitright för några veckor sen till en 810D Kostade 18000:- :shock:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29965 Ja dom e ju inte gratis direkt. Nu verkar de fått till dem. I början fick vi byta ut den en gång om året typ.

Användarvisningsbild
Skog  
#29971 finns ju inte många tillverkare som har hytter som möliggör att sit-righten
kan jobba till ändlägena heller :roll:
Definitivt inte 1110 me dator å skrivare mm, kan ju tänka att Valmet 840
är likadan . Håller med att det är fint med niviellering när man lastar, tror de är standard nu på Ponsse :wink:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29985 Elephanten tog ju i styrningen när stolen nivillerade ut fullt. Blev en liten aha uppleveles ibland. Men den var väl inte riktigt injuseterad på ändlägena.

Användarvisningsbild
Skog  
#29987 Nej även på Ponssen så tar de i,men som sagt man lär justera ändlägena
Kanske funkar på Tigercaten den ytten är de ju gott om plats i :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).