Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Heco släpvagn köpråd

30 inlägg 14876 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Heco släpvagn köpråd

kasken  
#298984 Är på väg att köpa beg släpvagn, har hittat en lämplig vagn tror jag, det är en Heco med kåpa, totalvikt 1350kg, flakstorlek 4,70x1,80 årsmodell -97. Någon som har erfarenhet av Heco vagnar? Eller av andra aluminium vagnar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

bgl  
#298987 Har ett Löövesläp. En stor fördel är att Lööve använder(använde) en axel med bättre frigångshöjd då nedstickande stötdämparfästen saknas. 2 nackdelar med aluminium. Bulor och sneda luckor är svårare att laga. Flakyta av aluminium kan vara mycket sträv, det är bra för lasten ligger stadigare, men det är svårt, nästan omöjligt ibland att skjuta fram en lastpall när man inte når tillräckligt långt med lastaren.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

Vardon  
#298989 Kolla så att bromsen inte går när du backar och att den verkar bromsa för övrigt då det alltid är ett gissel på släpvagnar.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299002 Kolla hur det är med reservdelstillgången.

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

ÅsaNisse  
#299003 Jag har en gammal -81 ILR 1000 helaluminium. Helt perfekt kärra. Går lätt, lastar bra och rostar inte.
Enda att tänka på är att kåpor och lämmar ska sitta stadigt och gärna med gummipluttar som stöd. Det är inte bra om det vibrerar och gnager för då blir det hål.

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

Valfridsson  
#299074 Vi har en heco 1000l -85, 1000kg totalvikr 1,3x2,7m flak. En kanonvagn, den ligger som ett strykjärn efter vägen och är lättdragen, enda felet är att den är lite liten ibland. Det som är gjort på den vad jag vet (född -91) är att jag renoverade bromsarna för några två år sedan, bytt hjullagren och bytt nått reflex å nån lampa och så, helt okej reparationskonto på 29 år. Felet då backautomatiken inte fungerar stavas ROST OCH SMUTS, samma oavsett vagn, ny belägg och monteringsstats samt rengöring och smörjning av delar som ska röra sig löser det problemet och du kan köra i 25 år till! Sammanfattningsvis, mycket bra vagn och vore jag du skulle jag inte tveka att köpa!

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

Jonathan maskiner  
#299100 Heco är släpvagnarnas släpvagn. Helbyggd med profiler och kvalitetsgrejer rekt igenom. Köp.

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299270 Rekommenderar köp.
Valfridssons beskrivning av väghållningen är definitivt ingen överdrift.
Reservdelar är inget problem.
Heco tillverkas fortfarande mer än någonsin.
Äger en Heco BT 2100 från 1986. Helt problemfri hittills, förutom däck och blinkersglas.
Har den helförsäkrad pga, stöldrisken.
Sist men inte minst.
Det finns inte något annat fabrikat med högre kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#579448 Någon med erfarenhet av HECO 1600M? Vad kostar den ny?

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

JoTh  
#579476 Rekomenderar köp om vagnen inte är totalt misshandlad.
Bättre släpvagn har då inte jag skådat.
Många av vagnarna är väldigt fina trots hög ålder.
Länk till tillverkaren:
http://www.heco.nu/index2.htm

Dock är erfarenheten att aluminiumvagnar skall vara stora kärror.
Vanliga typ 750kg vagnar blir för lätta om det är alu vagnar och bara studsar runt bakom bilen tomma.
Finns även olika varianter av axlar att beställa en Heco trailer med från början.
Det dyrare och bättre alternativet var tidigare i alla fall BPW axlar med smörjning och ståltorrisionsfjädring,
istället för den vanligare gummifjädringen som är på billigare släpvagnsaxlar.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#579521 Har nu svaret. Riktpris är 69 200:- +m.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

Arvid0  
#579529 pratade med några renskötare angående släpvagn (lite större boggievagn). och de var inte imponerade av aluminiumsläp då deras erfarenhet var att de mattades ut snabbare än plåt(!)vagnar. särskilt vid infästningar /bulthål. nu kör väl de förvisso på rätt dåliga inlandsvägar oftast men är det någon annan som har samma erfarenhet? kommer själv köpa en 2-2,5 tons boggievagn framöver så är intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

halvproffs  
#579532
Famag skrev:Rekommenderar köp.
Valfridssons beskrivning av väghållningen är definitivt ingen överdrift.
Reservdelar är inget problem.
Heco tillverkas fortfarande mer än någonsin.
Äger en Heco BT 2100 från 1986. Helt problemfri hittills, förutom däck och blinkersglas.
Har den helförsäkrad pga, stöldrisken.
Sist men inte minst.
Det finns inte något annat fabrikat med högre kvalitet.


Arvid0 skrev:pratade med några renskötare angående släpvagn (lite större boggievagn). och de var inte imponerade av aluminiumsläp då deras erfarenhet var att de mattades ut snabbare än plåt(!)vagnar. särskilt vid infästningar /bulthål. nu kör väl de förvisso på rätt dåliga inlandsvägar oftast men är det någon annan som har samma erfarenhet? kommer själv köpa en 2-2,5 tons boggievagn framöver så är intresserad.


Detta släp är mycket använt. @famag kanske kan ge mer info.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

Vedproducent  
#579533 Ska man lasta tungt och köra mycket dagligen så vet jag inget släp som är starkare och bättre än Ifor Williams. Har själv kört mer än 25 000 mil med mitt släp på snart 6 år. Ligger stadigt på vägen även vid 3500 kg+.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#580650 Besökte HECO i Sala i förgår. Imponerande teknik och mycket intressant, men man satsar mest på rena specialbyggen, där man till fullo kan utnyttja sin LEGO-princip med aluminiumprofiler och kan ta betalt för detta. Nu lutar det åt 3s, som kan erbjuda ett enaxlat släp med 1600 kg totalvikt (axel 1800 kg). Ganska likt gamla Lööve, som jag var väldigt nöjd med. Får väl se var offerten hamnar. Jag lovar att ge en prisindikation, om någon mer här är intresserad av ett släparnas RR.
Senast redigerad av hlb tor 08 aug 2019, 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).