Virkesmätning och Matrisfub

manuell dimensionsmätning

9 inlägg 6784 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

manuell dimensionsmätning

Lindianerna  
#296126 Hur mäter ni diametern när ni manuell-hugger??
Klave i bältet verkar lite besvärligt o risk för att man tappar den.
Diametermåttband verkar bra om man snabbt kan få fram/undan det!
Har ni några andra trix för att mäta diametern eller vad går snabbast o enklast??



   TS
Avatar Fallback

Re: manuell dimensionsmätning

Hansmoen  
#296128 Hei!

Har som regel klaven smøyd ned i beltet på ryggen. Dette fungerer fint, har aldri mistet en klave.

Avatar Fallback

Re: manuell dimensionsmätning

Tosca  
#296129 Använder vanliga måttbandet.

Avatar Fallback

Re: manuell dimensionsmätning

rikard_e  
#296161 Har klave. Men en fast klave som är kortat borde vara smidigare.

Avatar Fallback

Re: manuell dimensionsmätning

husqvarna_med_sthil  
#296164 Jag har en klave i bältet bak på ryggen och det har fungerat utan att jag tappat den. Dock är det i första hand den som är i vägen om jag tillfälligt behöver sätta mig i traktorn men då kan man ju plocka ur den den stunden man gör detta.

Avatar Fallback

Re: manuell dimensionsmätning

isteskog  
#296174 Har klaven bakom kroken på vänster sida. Har hänt några gånger under 35 år att man tappat den. Men ska man hugga timmer och kubb mot de nedra diametergränserna är klaven ett måste enligt mig.

Avatar Fallback

Re: manuell dimensionsmätning

axwell  
#296549 Oftast bara ett 5 meters band, behövs ju ändå som komplement till 15 m-bandet.

Syftar från max armlängd med bandet på stocken, lägger på från 10% och mer för grövre dimensioner.

Tex 13,5 cm är egentligen 15 cm på bark, 18 cm på bandet blir 20 cm med klave.

Släpar inte med klave speciellt ofta, passar inte mot vare sig traktor- eller ATV-sits.

Avatar Fallback

Re: manuell dimensionsmätning

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296758 Klave känns nödvändigt för mig. Hänger i bältet och skall man in i traktorn så åker bältet av. Blir inte så mycket i och urtraktorn för mig så det funkar.

Användarvisningsbild

Re: manuell dimensionsmätning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296760 Använder tumstock, passar också bra i sidofickan på byxorna tillsammans med en kil. Upptäcker att man över upp ögonmåttet ganska snabbt för vad som duger till timmer men ibland vill man ju kontrollmäta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).