Sture Andersson skrev:Har tittat på dina bilder ,det är inget fel på tankarnas isolering eller rör.På vänster sida på pannan har du laddomaten,Det skulle vara intresant med mer bilder på pannan så man ser shunten(ventilen som styr elementvattnet)
Dragluckan måste du stänga när du eldat klart annars kyler du pannan.
Det känns som det är rätt kopplat med den typen av panna.Du tar elementvattnet ur pannan men du har inget att välja på med en sån panna.
Sanningen är nog att det går åt så mycket värme.
Lessen sture men nu håller jag inte med dig.
Det där är en värmebaronen vedolux 40 ub, en mkt bra självdragspanna om man har tillräkligt stor skorsten.
Har själv satt in en sådan i ett av mina hus.
Det finns ingen shunt på den pannan utan det är meningen att man ska ta värmen från tankarna om man har en sådan.
Sen kan jag inte se på bilden om det verkligen är en laddomat eller en vanlig cirkulationspump.
Till trådstartaren, förlåt om jag ställer en dum fråga, men är du säker att det finns laddomat i systemet? Det ska gå 3 st rör in i den och pump, ventiler och termometrar brukar sitta i ett paket.
Dessutom så borde det finnas styrning som startar laddomaten vid eldningens början och stannar den när elden slocknat.
Mistänker fortfarande att det bara sitter en cirkulationspump mellan tank o panna, eftersom du säger att pumpen alltid går.
Cirkulationspumpen till elementen ska ju givitvis alltid gå men inte den mellan tankar o panna.
Innan du fått ordning på systemet så föreslår jag att du slår av pumpen mellan tank o panna när du inte eldar.
Det kan spara en del värme i tankarna.
Lycka till, jörgen