Socialt (mer om oss)

Nu jävlar ska ja ner några kilo...

190 inlägg 68904 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

isteskog  
#294369 Fick en chock när jag var ner till jäntan i Kista och hälsade på. Efter en löp/gå runda vägde jag mig(har ingen våg hemma :wink: ) 96.5 kg på 184cm var ingen trevlig syn :shock:
En gång i tiden när man jobbade minst 10 timmar om dan och tränade 4-5 gånger i veckan (löpning och orientering) vägde man 82 kg !!! :surp:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294378 Det är ibland oväntat bra med skogsforum. Man fåt hjälp komma ihåg. Noterade i den här tråden att jag för 2,5 år sedan hade gått ner i vikt och byxorna passade bättre. Detta efter en massa motionerande med cykel och promenader.
Lika roligt är det inte att konstatera att jag i juni i år vägde mer än jag någonsin gjort och så hur 100 låg inom räckhåll! Inte första gången jag gått ner med träning för att sen gå upp allt igen om träningen minskade.
Hursomhelst, sen i juni äter och lever jag mitt liv annorlunda. Det är framförallt ätandet som är väldigt nytt. Alltihop med ätandet började i slutet av augusti då jag av en slump ramlade över ett program på kunskapskanalen. Massor med budskap, men jag vill inte vara någon profet kring hur man ska äta, tror var och en ska hitta fram till det. Men för min del handlar det sen dess om rena produkter in i kroppen, inget halvfabrikat, inget socker och väldigt lite kolhydrater i övrigt. Massor, och menar verkligen massor, med grönsaker i mixad form.

Resultatet sen dess är att jag tappat +10 kg, alla mina värden är väsentligt bättre och en av medicinerna jag äter har halverats i mängd. Målet är att bli av med ännu fler av dem, ja både kg och mediciner alltså.
Detta utan jag tränat något märkvärdig så den delen spelar inte in alls. Har faktiskt hållit tillbaka på det med avsikt för att se hur stor roll kosten spelar.

Är nu helt övertygad om att det är endast genom kosten man kan långsiktigt hitta till en balanserad och stadigvarande vikt. Träning är träning och ger en massa andra fördelar men har inget med viktkontroll att göra. Tränar man ska man stoppa in lika mycket energi och protein som behövs för den.

Har nu även börjat träna med promenader och cykel igen, men också en hel del styrketräning och byggt ett eget gym i källaren av skrot (bra med en svets). Då blir det av. Finns inget i världen som skulle få mig till ett gym idag.

Det här inget tillfälligt utan så kommer mitt liv se ut framöver, om jag får råda. Kommer förstås introducera lite av "gamla godingar" framöver. Har inte ätit något godis eller glass på 2 månader snart och inte en öl! Då ska du veta att jag älskar öl. Men det kommer bli väldigt mycket mer sällan, utvalda helger 3-5 gånger per år.

(Eftersom jag insåg från början att jag inte klarar hur mycket omställningar som helst om jag ska orka fokusera så har tillåtit mig alkohol i form av vin och sprit, trots högt kaloriinnehåll. Men även det ska dras ned på nu när det andra så sakteliga sitter som en naturlig del i mitt liv.)

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag nu har en energi som jag inte kan minnas när jag hade senast.

Så, en långt pratigt inlägg, men kände att jag vill dela med mig då förändringen är så positiv i alla delar och inte på något sätt varit jobbig eller så. Kanske kan inspirera någon, jag blev inspirerad av en slump med är oändligt glad för att jag snubblade över programmet.

Avatar Fallback

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

axwell  
#294383
Niking skrev:Inlägg av Niking » Igår, 23:55
Skrivbordet gör dig fetare http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/skri ... ig-fetare/
/Niklas


Visar på samma effekt som en annan undersökning: Den som sitter för långa perioder under en arbetsdag blir fet.

De som utför samma typ av lättare jobb stående, eller gör avbrott och lämnar stolen då och då, får en bättre hälsa.

På köpet mindre risk att bli en soffpotatis :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

anersimyra  
#294385
isteskog skrev:Fick en chock när jag var ner till jäntan i Kista och hälsade på. Efter en löp/gå runda vägde jag mig(har ingen våg hemma :wink: ) 96.5 kg på 184cm var ingen trevlig syn :shock:
En gång i tiden när man jobbade minst 10 timmar om dan och tränade 4-5 gånger i veckan (löpning och orientering) vägde man 82 kg !!! :surp:

Det var fan.. :smile: samma längd, och i vart fall tidigare samma vikt. Konsekvent mindre portioner på " mathaket " och fisk tre gånger i veckan gör att vågen numera visar drygt nittio.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294393 Bra gjort md viktminskningen, Uvskogen, Anersimyra, Isteskog och ni andra! Vikten justerar man med maten, hälsan justerar man med träningen.

Själv har jag lagt på mig några kg sen bilden, även om jag tränar lika mycket. Slutat med styrketräning, så är rädd att jag tappat ett kg muskler också. Men jag fryser inte lika mycket, samt blir lite pigggare och gladare. Skall se vad vinterns skogsarbete kan göra, men just nu väger jag 74 kg.

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

anersimyra  
#294401
Uvskogen skrev:Det är ibland oväntat bra med skogsforum. Man fåt hjälp komma ihåg. Noterade i den här tråden att jag för 2,5 år sedan hade gått ner i vikt och byxorna passade bättre. Detta efter en massa motionerande med cykel och promenader.
Lika roligt är det inte att konstatera att jag i juni i år vägde mer än jag någonsin gjort och så hur 100 låg inom räckhåll! Inte första gången jag gått ner med träning för att sen gå upp allt igen om träningen minskade.
Hursomhelst, sen i juni äter och lever jag mitt liv annorlunda. Det är framförallt ätandet som är väldigt nytt. Alltihop med ätandet började i slutet av augusti då jag av en slump ramlade över ett program på kunskapskanalen. Massor med budskap, men jag vill inte vara någon profet kring hur man ska äta, tror var och en ska hitta fram till det. Men för min del handlar det sen dess om rena produkter in i kroppen, inget halvfabrikat, inget socker och väldigt lite kolhydrater i övrigt. Massor, och menar verkligen massor, med grönsaker i mixad form.

Resultatet sen dess är att jag tappat +10 kg, alla mina värden är väsentligt bättre och en av medicinerna jag äter har halverats i mängd. Målet är att bli av med ännu fler av dem, ja både kg och mediciner alltså.
Detta utan jag tränat något märkvärdig så den delen spelar inte in alls. Har faktiskt hållit tillbaka på det med avsikt för att se hur stor roll kosten spelar.

Är nu helt övertygad om att det är endast genom kosten man kan långsiktigt hitta till en balanserad och stadigvarande vikt. Träning är träning och ger en massa andra fördelar men har inget med viktkontroll att göra. Tränar man ska man stoppa in lika mycket energi och protein som behövs för den.

Har nu även börjat träna med promenader och cykel igen, men också en hel del styrketräning och byggt ett eget gym i källaren av skrot (bra med en svets). Då blir det av. Finns inget i världen som skulle få mig till ett gym idag.

Det här inget tillfälligt utan så kommer mitt liv se ut framöver, om jag får råda. Kommer förstås introducera lite av "gamla godingar" framöver. Har inte ätit något godis eller glass på 2 månader snart och inte en öl! Då ska du veta att jag älskar öl. Men det kommer bli väldigt mycket mer sällan, utvalda helger 3-5 gånger per år.

(Eftersom jag insåg från början att jag inte klarar hur mycket omställningar som helst om jag ska orka fokusera så har tillåtit mig alkohol i form av vin och sprit, trots högt kaloriinnehåll. Men även det ska dras ned på nu när det andra så sakteliga sitter som en naturlig del i mitt liv.)

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag nu har en energi som jag inte kan minnas när jag hade senast.

Så, en långt pratigt inlägg, men kände att jag vill dela med mig då förändringen är så positiv i alla delar och inte på något sätt varit jobbig eller så. Kanske kan inspirera någon, jag blev inspirerad av en slump med är oändligt glad för att jag snubblade över programmet.
Ren sprit har mig veterligen högre kaloriinnehåll än öl.. :shock: föreställningen att öl lägger sig på magen är inte vetenskapligt belagt, en troligare förklaring är att öl ökar hungern varför man helt enkelt äter mer mat. Jag tror alltså du kan ta din öl med gott samvete...skål.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

anersimyra  
#294402 :smile: Jag kan tillägga att jag efter intensivt skogsarbete det senaste halvåret kastat artroxen och är nära nog besvärsfri i knät. För ett år sedan var jag en sjukskriven " stappelgubbe."..

Avatar Fallback

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

isteskog  
#294404 Ska pröva ditt recept Anersiamyra! Har själv artros i vänster höft/höger knä. Ska pröva att gå upp till att hugga 3 tankar om dan och försöka löp/gå träna 4 ggr/veckan.
Ska ner under 90 iaf!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

anersimyra  
#294410 När jag känner efter kan jag konstatera att även min axelskada har förbättrats betydligt, häll jag armen över huvudet någon längre tid fick jag " hjälpa " armen ned. Jag minns att när jag på sjuttiotalet arbetade fyra år på en trävaruindustri fick stora besvär från rygg och i stort sett varenda led, jag hade nära nog klippkort till vårdcentralen. Men efter att ha börjat med huggning på heltid försvann de besvären lika effektivt som en avlöning. Skogsarbete utan stress och med rätt teknik är alltså rena hälsokuren för kroppen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294482
axwell skrev:
Niking skrev:Inlägg av Niking » Igår, 23:55
Skrivbordet gör dig fetare http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/skri ... ig-fetare/
/Niklas


Visar på samma effekt som en annan undersökning: Den som sitter för långa perioder under en arbetsdag blir fet.

De som utför samma typ av lättare jobb stående, eller gör avbrott och lämnar stolen då och då, får en bättre hälsa.

På köpet mindre risk att bli en soffpotatis :wink:


Sedan jag fixade ett ståbord till datorn, så har mitt ryggont i princip försvunnit. Dessutom:
stillasittande ger större risk för cancer http://www.expressen.se/halsoliv/sitter ... 6-procent/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

sundelius  
#294488 Gott Uvskogen att du hittat ditt sätt att må bättre!!
Kan bara skriva under på det som alla skriver de fyra månader om året jag jobbar i skogen mår jag bättre och orkar mer än när jag snickrar

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320275 Måste bara återkomma, med risk för drygstämpel. Men nu är jag i mars och har gått ner något till
Har inga som helst problem hålla vikten så min modell verkar perfekt för mig. Minskat 16 cm i midjemått! :surp:. Detta sen midsommar förra året. Visst lite mindre "pondus" när man ska knuffa en stock till bättre läge, men å andra sida mer av gasell uppför backen nu. För att inte tala om när man ska kvista grov gran och tall. Där märker jag skillnaden
Varför skriver jag om det här då? Jo för jag är så himla glad att det fungerar och mängden mediciner minskar i lika snabb takt. :smile:
Det tog 56 år men nu vet jag hur! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

machonisti  
#320287
Uvskogen skrev:Måste bara återkomma, med risk för drygstämpel. Men nu är jag i mars och har gått ner något till
Har inga som helst problem hålla vikten så min modell verkar perfekt för mig. Minskat 16 cm i midjemått! :surp:. Detta sen midsommar förra året. Visst lite mindre "pondus" när man ska knuffa en stock till bättre läge, men å andra sida mer av gasell uppför backen nu. För att inte tala om när man ska kvista grov gran och tall. Där märker jag skillnaden
Varför skriver jag om det här då? Jo för jag är så himla glad att det fungerar och mängden mediciner minskar i lika snabb takt. :smile:
Det tog 56 år men nu vet jag hur! :grin:

Du är helt omöjlig!

Avatar Fallback

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320330 Satt just och undrade hur många mindre cm i midjemått motsvarar i mindre vikt. Det verkar också som att en sådan omvandlingstabell skulle vara olika för män och kvinnor (egna observationer).

Avatar Fallback

Re: Nu jävlar ska ja ner några kilo...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320335 Det är väldigt individuellt, ungefär ett kg per cm för mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).