Verkstan

spricka växellåda

16 inlägg 11773 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

spricka växellåda

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29158 har blivit en spricka i sidan på lådan och jag misstänker att det inte går att laga eftersom lådan är gjuten ,. :( :(
någon som vet nå mera om problemet?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29160 kan gärna få beskriva lite mer om vad det handlar om.....

Avatar Fallback
M_M  
#29173 Växellådan på vad?
Material i godset?
Tjocklek på godset?
Gärna bilder!
:D

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29243 skotare mini 578, kran infäst i växellådan. spricka där lådan är som mest försvagad från början alltså ovanför hålet där hydralpumpen sitter..
har ingen aning om vilket material den är gjord i. kan kanske fixa någon bild på den imorrn.
lådan som är trasig står brevid maskin och en hel låda sitter i idag.
men vi äger inte maskin än och lådan kan ev följa med, då är det mycket bra att veta om man kan laga den om den andra skulle paja.

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#29251 Är jag ute och cyklar om jag gissar att materialet är vanligt gjutjärn?
Isf borde det då att svetsa.
Hör med nån svetskunnig så tror jag nog det löser sej.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29267 Gjutjärn är fullt svetsbart.
Värm lika mycket på motsvarande sida eljest är risken stor för nya sprickor.
Såg nyligen ett program som påstog sig använde magneter å pulver för att lokalisera sprickor i gjutjärn.
Aldrig testat så jag kan ej bedöma sanningshalten....

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29268 Är det gjutjärn eller gjutstål så går det alldeles utmärkt att svetsa. Svetsade en boggielåda på en Tigercat i höstas och det är inga tedenser till sprickor efter vinterns körningar. Materialet behöver oftast förvärmas samt efterarbetas dvs smidas(läs banka och slå) sedan måste du skaffa rätt elektroder. Det bästa är om du har någon kontakt som är både svetskunnig samt insatt i hur material fungerar, annars kan det bli tokfel.

Avatar Fallback
M_M  
#29318 Här finns kanske en lämplig elektrod:
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13743

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29390 bra ,, svetsningen skall nog inte vara nåra problem alls. :D

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29415 Hej enligt en av svetsarna vid "våran"verkstad så är det stor skillnad på var det är gjutet.Det mesta nordiska gjutet går å svetsa men speciellt de österrikiska kan de va bekymmer med,lär bero på att kolhalten är hög,gjutet blir "segare"och svetsfogen ser perfekt ut men när materialet kallnar så spricker det mitt i fogen.Enda sättet är å provsvetsa först för att kolla.Hans tips var att prova förvärmning och cromnickelelektroder,går det inte med det så går det inte att svetsa.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29426 Läste i en pdf.fil från ESAB, (tror dne ligger på deras hemsida)
något tillvägagångsätt att svetsa gjutjärn utan förvärmning.

1. Andvänd "skärelektrod" (ok inte rätt namn men den andvänds för att skära i metall tror den heter OK 21.**?) för att bränna rent/bort oljerester i porer nere i sprickan och på ytan.
2. Lägg på ett lager på ytan med en härdande elektrod för att förstärka bindningen mellan materialen.
3. svetsa med en elektrod avsed för gjutjärns svetsning.

Metoden var utan förvärmning, men att förvärma låter som en smart idè

Nu har jag dåligt minne och benämningar osv är säkert helt fel, ska se om jag kan hitta pdf igen.
men att snacka med något svetskunnig eller etablerad elektrod/svets försäljare skadar ju aldrig.
varför inte ringa till ESAB själva ?

//Martin

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29427 Här var pdf:en finns säkert mer att läsa på ESAB`s hemsida eller google.

http://www.esab.se/se/se/support/upload ... erhall.pdf

sidan 14 nämner gjutjärns lagning.

Bågmejslingselektrod OK 21.03, hete elektroden för att bränna rent/skära i metallen.

Den nämner även att man bör borra ett hål i vardera ände av sprickan för att förhindra fortsatt sprickbildning.

Avatar Fallback
gallrarn  
#31514 Går ej att svetsa pga. konstruktionen. Vanligt fel på 578. Finns nog inga lådor kvar.
Bra betalt för järnskrot nuförtiden.
Tyvärr.

Avatar Fallback
peter l  
#32448 Har lagat en del saker som är av gjutjärn. Vilket inte var svetsbart, det går att löda med lod under uppvärmning och långsam avkylning. Och detta borde inte vara speciellt mycket svagare än orginalgodset.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39403 578: ornas lådor har spruckit allihop. Fanns en förstärkningssats men den ska monteras innan det spricker. Gläd dig åt att du inte har köpt den än och gå långt därifrån.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).