Inomgårdsmaskiner

Kärra + plog till trädgårdstraktor

12 inlägg 12991 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kärra + plog till trädgårdstraktor

Slugg0  
#292130 Osäker om detta är rätt ställe att fråga på, men chansar ändå:
Har just köpt en Husqvarna LTH 154 åk- klippare/traktor och tänkte skaffa en kärra till den att dra runt grejor på gården.

Nån som vet vart man kan köpa detta billigt? Eller vad man kan söka på för att få upp bra resultat? -Finns ju så många termer att välja på och de flesta ger fel resultat, som kärra, traktorkärra, gräsklipparsläp m.m. Lyckas inte hitta något vidare bra..

Behöver egentligen inte vara jättestor, men vore toppen (inget krav dock) om det fanns nån man kan köra brädor med den (typ att det är lång dragstång på den och starka lämmar att lasta på eller något)
Tippfunktion ej nödvändigt.


Skulle Även vara tacksam för tips om plog till denna. HQV har ju egen plog, men tänkte ändå kolla om man kan spara några slantar här, kanske finns nåt annat som passar också?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Rolf Zetterberg  
#292442 Prova att söka på "kärra vagn åkgräsklippare".

Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Slugg0  
#292577 Har hittat denna, kanske kan vara värt att testa. 1000:- är väl vad jag känner är rimligt att lägga för mitt användande..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

axwell  
#292583
Slugg0 skrev:Har hittat denna, kanske kan vara värt att testa. 1000:- är väl vad jag känner är rimligt att lägga för mitt användande..


Å vad blev det, bilder :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Slugg0  
#292602
axwell skrev:Å vad blev det, bilder :?: :?:


Missade länken, tror jag :P Här är den: LÄNK.

Har inte köpt den än, men verkar helt OK

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292634
Slugg0 skrev:
axwell skrev:Å vad blev det, bilder :?: :?:


Missade länken, tror jag :P Här är den: LÄNK.

Har inte köpt den än, men verkar helt OK


Har en sådan, ursprungligen inköpt för att köra flissäckar (jutesäckar med flis i) med. Fått svetsa den en gång. Hjulen rullar lite väl trögt, tycker jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Rolf Zetterberg  
#292666 Jula har samma för 799 SEK.
Ser ut skilja något på antal fälgbultar och däck,men har inte kollat detta i verkligheten.Ibland stämmer inte heller bilderna med vad man får.
I mitt tycke ngt klen styranordning när jag kikade lite snabbt på den.Skulle jag köpa en så skulle jag direkt kapa den på mitten och bredda den.Den är ganska smal i original.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... gn-325012/

Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

axwell  
#292671 Lite större hjul på den här, ändå i minsta laget, 12" istf 10".

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... agn-14495/

Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Slugg0  
#292680 Antar att man får vad man betalar för, men den hade iaf fått många bra recensioner på ClasOhlson och många skrev att de tålde rätt mycket och många hade köpt flera för att de var så prisvärda.

Har kikat på den på jula också, men det verkar inte följa med traktorfäste till den (Har ingen svets hemma, så kan inte fixa till det på ett bra sätt själv heller)
Hade inte sett biltemavarianten innan, ser ut att inte vara lika robust som de andra dock.. Inget traktorfäste på den heller verkar det som.


Hittills är detta det enda 4- hjulade alternativet jag hittat (om man inte kollar i 10'000:- klassen).
Känns som 4 hjul kan vara bra så man inte råkar böja fästet på traktorn när man lastar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

elis  
#292683 Googla "vagn till åkklippare" och kolla under bilder, du får hur mycket uppslag som helst. Fyrhjulsvagn är val bara till besvär om du vill ha ett smidigt fordon, frakta långa bräder platsar inte riktigt i denna fordonskombo. Då kanske du ska tänka lite amerikanskt, en banke på vagnen för framdelen av virket och en släpaxel som du drar fast med spännband runt bakre delen. Borde funka för det blir väl inte dagliga virkestransporter.
Du behöver ingen svets för att få till ett traktordrag, plattjärn, bultar och en borrmaskin kommer du långt med.

Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296068 Kärran från Jula är pinsamt ranglig. Kollade på den i ett annat syfte och gjorde bedömningen att den inte tål någon last på ojämnt underlag. Den lär inte heller tåla några svetsoperationer då materialtjockleken och materialet knappt kan anses svetsbart.

Men det finns ju många fina kärror på duabhuset och entreprenadbutiken mfl.

Avatar Fallback

Re: Kärra + plog till trädgårdstraktor

Slugg0  
#297686 Tack alla för era tips!
Det kom ett tillfälle här, där jag behövde kärra snabbt, och clas-ohlson var närmast och billigast, så det fick bli en sån denna gång ändå, trots dåliga omdömen här.
Får se hur bra den håller. Blir nog en kraftigare variant när denna ger upp.

Tar med mig det ni sagt, får se om det blir dragkroksmontering eller bara en traktorkärra sedan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).