Traktorer och processorer

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

139 inlägg 82249 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#291505 Ja som rubriken lyder så kommer jag jakta en begagnat traktor til nu innför vinteren.
Vil gärna ha synspunkter om fördeler/näckdeler/svagheter på dom traktor jag kommer lista här.
Ska primärt brukas i skogen före skogsvagnen, men even lite snörjning och vägunderhåll er aktuelt. (Har redan en valmet med lastare, så det er inget måste. )
Kommer köras ca 200t varje år.
Mitt maks budget er 300tkr+mva, men er veldig osäker på om jag ska gå för en billigare och ha lite penger över til annat roligt, eller kommer det bara bli knas med traktorer med ca 6000- 8000timar på mätaren?? :???:
Bör man helt enkelt skippa en traktor med över 5000timar, eller va säger ekspertisen??
Alla synspunkter er velkomna.




Först en billig, langt bort:
valmet 6100 hi-trol 1993mod, ingen lastare, 6000t, bromsar nya, däck slut framme, pris 110tkr(tänkte pruta ner den til 100tkr).Frakt tilkommer på denna.

image1.jpeg


Sen en lite dyrare som finns nära:
valtra 6850HT: 2000mod.(tror dock den er lite nyare) bra däck, inte hi-trol. lastare med combiramme, 7200timar, pris 235tkr (tänkte pruta til 230 och et sett piggkedjor på köpet)

Bild


Sen en til nära:
Valtra M150: 2003mod,50km/t, inte hi-trol, nya bromsar och turbo, 8300timar, ok däck, pris 226tkr(tänkte bjuda 200tkr då den stått til salu lenge)

Bild



Sen min kompis Valtra N101: med hi-trol, twin track, 2008mod, 2800timar, pris ca 300tkr
Nästan nya däck, men tveksamt skött allment.
P1010744.JPG




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

rikard_e  
#291506 Till en farmi 90, antar att det är 9 ton. Så räcker 6100 gott och väl till.

Jag hade iaf kört på 6100:an, smidigaste utav dessa. Lättare att laga själv då det inte är tokmycket el på dom ändå.

Jag vet inte när man bör räkna en traktor som slutkörd. valmetarna verkar iaf ha dubbla livslängden.
Man ser många som gått både 10 000 och 14 000 timmar.

Men det finns säkert dom här som kör dessa traktorer som kan mer ingående fakta om dom!

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

ÅsaNisse  
#291520 Livslängd och timmar kan jag inte uttala mig om, men för skogskörning så finns bara traktorer med Twin Trac och turbinkoppling i min värld. Har själv en 6200 med denna utrustning och det är ju så smidigt att åka baklänges när man lastar och sen vända på sig och köra hem lasset.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#291541
ÅsaNisse skrev:, men för skogskörning så finns bara traktorer med Twin Trac och turbinkoppling i min värld.

Jo, det tror jag gärna.
Problemet er bara at denna kombo (twin-track och turbin) er svår at hitta, och dyker det först upp nån salu, så hinnar man inte til luren innan den er solgt.


Annars så tog jag med 6100`n för at den ser smidig ut, samtidig så kan man skära/anpassa en såpass gammal til skogsvagnen, utan at det stikker i hjärta.
At börja skära i paneler och likn, på en 300tkr traktor er jag mer tveksam til. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

ss0803  
#291544 Instämmer med ÅsaNisse, TwinTrac och turbinkoppling är mycket värt i skogen om du har möjlighet att välja!

Sedan om det sitter på en 6000- eller N-serie är av mindre betydelse, då handlar det mer om en avvägning mellan skick, timmar och pris.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

plutten  
#291552 Kör själv med en Valmet 6600 med ca 7500 timmar och en 6400 med lite över 10000 timmar på mätaren. Jag tror och hoppas jag kan köra lika mycket till förutsatt att man sköter dom.
Satsa på någon av 6000 serien. De nyare har mindre utrymme i hytten. Dessutom håller 6000 serien otroligt bra i pris om du någongång vill sälja eller byta.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Valmet6400  
#291555 Utan att för den delen ha någon större erfarenhet av N eller M serien så vill jag nog bara hålla med de som lovordat 6000 serien. Har själv en 6400 med snart 7000 timmar och de som gått sönder så långt (peppar, peppar) så är nog mycket sådant som jag själv förorsakat, vilket för den delen inte heller är mycket trots att jag använder den till vad den är tänkt för och inte lullar runt med den :) flera i min bekantskapskrets som oxå äger traktorer ur nämnda serie, allt upp till 17000 timmar körda och de flesta har samma erfarenhet som jag, att det är en prima traktor.


Och som någon nämnde här tidigare så har ju 6000 serien sjunkit färdigt i pris, väldigt marginell värdeminskning. (iaf i Finland, men antar att de ganska samma i övriga Norden)

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291562 Mycket intressant tråd, skall följas noga.
Har också varit inne på att byta traktor men kommit fram till att 855:an nog får bli kvar. Efter att ha provat ett antal traktorer så tycker jag fortfarande att x05 har bäst hytt för skogskörning.
Gillar inte att man ska behöva svänga stolen åt höger på 6000-serien och samtidigt föra den fram och tillbaks. Provade i går en A83 med skogshytt, rent ut sagt löjligt trångt tycker jag. Utrustad med gaspedal bak men vad gör den för nytta när det är nästan helt omöjligt att få dit fötterna med huggarstövlarna på.
På 855:an viker man bara upp ratten och snurrar åt vänster utan några problem.
Nackdelen med x05 serien är väl växellådan hade varit kanon med separat fram/back helst kopplingsfri.

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291622 Man vänjer sig snabbt med 6000 att snurra åt höger. Trampa ner spaken när man stannar bak med stolen och snurra. Tyckte det kändes konstigt i början men efter ca 2 tim går det hur bra som helst.

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291628 Står du inte ut med högersnurr får du göra som jag, bygg om till vänster.
Skulle ha svårt att gå tillbaka till att va utan twin trac o turbinen o de gick snabbt att vänja sig :)
Betalade rätt mycket för min 6550 för några år sen men tvekade inte att sätta sågen i sidopanelen ändå

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291637 Tror inte du behöver va rädd för timmarna på en valmet, farsan och min farbror har en 6300 93a som tuffat över 10 000h och den känns som det går köra många timmar till.... beror väll iofs lite på hur det är skött och använt tidigare....

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291639
gnisten83 skrev:Står du inte ut med högersnurr får du göra som jag, bygg om till vänster.
Skulle ha svårt att gå tillbaka till att va utan twin trac o turbinen o de gick snabbt att vänja sig :)
Betalade rätt mycket för min 6550 för några år sen men tvekade inte att sätta sågen i sidopanelen ändå


har du några bilder på hur du byggt om sidopanelen? Ja ändrade lite på farsans med, men ville inte flytta autocontrol knappen, så kapade bara lite och flyttade in den lite svängt 1-3 cm,mest mitt för stolen så det blir lite mer plats för knäna. fast det kanske var på andra sidan du ändrade kom jag på nu eftersom du svänger på andra hållet.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#291641 Hur er det med 6000serien, bör man leta efter en med Hi-shift(knappeclutch, kom vel som tillval från 1997 tror jag), eller spelar det inte så stor roll?
Har dessutan sett at några 6000 serie har el, handbroms(en tryckknapp i panelet), har detta varit tillval från fabrik, eller er det hemmasnikrat???

Ja, ja, Jakten forstätter, har inte jättebråttom, men vil handla senast innan nyår. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291645 Nä det var inte därför jag sågade i panelen utan för att fälla in spaken till min vajerstyrda ventil till vagnsdriften

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291672 Vore väldigt intressant att se bilder på inredningen hos er som byggt om på ett eller annat sätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).