Avverkning (slutavverkning)

Hur arg ska man bli??? och vilka krav

59 inlägg 33595 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291234 Jag uppskattar att vissa delar ligger mellan 30-35% röta (därav anledningen att jag skulle hugga i förtid) o börja om på nytt. Det verkar stört omöjligt att behandla stubbar här i östra Blekinge. Det händer att man ser sommar gallringar som inte behandlas. Slutavverkning har jag aldrig sett i mina trakter. Jag har försökt hitta någon som gör det men inte lyckats hittills. Det är alltså inte behandlat. Då hade jag varit lugn.
Jag kommer att se till att grannen blir nöjd. Betalar inte dom så tänker jag gå in o stötta med resten för att han ska vara "nöjd". Om man nu kan bli det efter sånt här.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

sundelius  
#291238 Tråkig erfarenhet men tycker du resonerar och handlar väldigt bra Seb

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

elis  
#291267
Chuck Norris skrev:
elis skrev:Stackars granne, hade det varit jag hade avverkaren varit polisanmäld på direkten.


Tur att inte alla är som dig då.

Trevligt värre om alla skall polisanmäla varandra för småsaker som 7 felavverkade träd. Hoppas verkligen polisen har bättre saker för sig.


Synd att de är som dig då, för det har ju gett oss de skogsföretag vi har och uppenbart förtjänar. En gränsöverträdelse är en väldigt allvarlig sak som kräver åtgärder i linje med tillgreppet.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

isteskog  
#291268 Fel kan alltid ske, men gör bolaget rätt för sig med generösa ersättningar för felen så är det bättre än att polisanmäla. Ett bolag som inte sköter sig får i mina trakter dålig reklam ute bland skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291269 Förslag:
Ring köparen och berätta om den här tråden på detta forum. När hen har läst den frågar du om hen tycker att du ska berätta bolagets namn mm och att det är bra reklam

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

elis  
#291270
isteskog skrev:Fel kan alltid ske, men gör bolaget rätt för sig med generösa ersättningar för felen så är det bättre än att polisanmäla. Ett bolag som inte sköter sig får i mina trakter dålig reklam ute bland skogsägarna.


Absolut, men här var det inte fråga om någon generositet.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

isteskog  
#291272 Vi får väl se hur bolaget gör mot Seb macahan innan vi dömer ut bolaget helt. :???:

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

surjämten  
#291276 Bolaget har visat sin inkompetens genom att inte omedelbart göra rätt för sig.
Trots att bolaget verkar ha att göra med vettiga människor nonchalerar man ärendet och tycks tro att tiden ska läka såren. Uruselt !!!

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Chuck Norris  
#291298
elis skrev:
Chuck Norris skrev:
elis skrev:Stackars granne, hade det varit jag hade avverkaren varit polisanmäld på direkten.


Tur att inte alla är som dig då.

Trevligt värre om alla skall polisanmäla varandra för småsaker som 7 felavverkade träd. Hoppas verkligen polisen har bättre saker för sig.


Synd att de är som dig då, för det har ju gett oss de skogsföretag vi har och uppenbart förtjänar. En gränsöverträdelse är en väldigt allvarlig sak som kräver åtgärder i linje med tillgreppet.


Jag har inte sagt att man skall strunta i saken och acceptera felen men att polisanmäla är ju bara löjligt.

Det diskuteras om köparens rykte men man bör även tänka på sitt eget rykte. Om man ställer till med storbråk och polisanmäler för småsaker så får man rykte som rättshaverist och bråkstake. Även virkesköpare pratar med varandra och nästa gång du vill sälja virke så kommer de inte bjuda till något extra på rotposten som leder till bråk och stämningar.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

jannee  
#291315 Råkade själv ut för en incident några år efter Gudrun härjningar. Hade iordningställt områdena och plantat, plantorna var ungefär meterhöga när EON fick för sig att ta bort en kraftledning som de hade rakt över mina planterade hyggen. Detta var väl helt ok och hade varit så om de INTE fått för sig att i stället för att utnyttja ledningsgatan (vilket de hade servitut på) kört rakt igenom mina nyplanteringar. De gjorde detta på ett flertal ställen vilket innebar att ca 200 plantor blev mosade, de drog både stolpar och vajer genom mina 1 meters höga plantor.
Vad göra?
Jag ringde skogsvårdsstyrelsen berättade om mitt problem, de rådde mig att skicka en räkning till ansvarig för linjeborttagningen och kräva ersättning. Min fråga blev då, hur mycket?
Svaret blev att de kunde åka ut och göra en värdering vilket bara den skulle kosta x antal kronor + då kostnaden för en ny föryngring med stora barrotsplantor. Meddela dem detta eller kräv dem på skäligt belopp vilket borde ligga i klassen 4 000 kronor för en omplantering.
Jag ringde EONs ansvarige och meddelande dem resultatet efter kontakten med skogsvårdsstyrelsen - 2 veckor senare hade jag mina 4 000 kronor - skattefritt.
M.a.o. kan vara bra att få en opartisk bedömning, och vilka följder det kan bli om ingen frivillig uppgörelse nås.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

elis  
#291317
Chuck Norris skrev:
Jag har inte sagt att man skall strunta i saken och acceptera felen men att polisanmäla är ju bara löjligt.

Det diskuteras om köparens rykte men man bör även tänka på sitt eget rykte. Om man ställer till med storbråk och polisanmäler för småsaker så får man rykte som rättshaverist och bråkstake. Även virkesköpare pratar med varandra och nästa gång du vill sälja virke så kommer de inte bjuda till något extra på rotposten som leder till bråk och stämningar.


Att reducera en gränsöverträdelse till en småsak tycker jag är löjligt. Och därmed har jag hävdat min åsikt klart för denna gång. 8)

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291327 jag undrar just om alla är lika tuffa och hårda när det väl kommer till kritan. Precis som någon tidigare skrev så är det inte bara inköparen som har ett rykte att tänka på.
Alla gör misstag, det är mänskligt men givetvis inte bra. Det märks att Seb har huvudet på skaft, jag tycker han agerat helt rätt. inte värt att riva upp himmel och jord för vad som helst. En polisanmälan hade skapat väldigt mycket irritation men inget konstruktivt.

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291354 För o ge insikt. Jag är själv entreprenör o vet att i bland begås misstag hur gärna man än ville göra ett bra jobb. De flesta o näst intill alla har som vision att göra ett bra jobb varje dag dom stiger upp ur bingen.
Om man inte kan inse att misstag har begåtts av oförstånd eller missförstånd så anser jag den like ha lika svårt o se sina egna brister. Alltså en väldigt osympatisk människa enl. Mig. Vad vinner man på att anmäla o köra över varandra? Då har man ju "grusat" de flesta förutsättningar för en lycklig utgång på ett problem för båda parter. Anmälningar ska göras när man avsiktligt begått ett brott eller handling. Detta hela handlar om ett misstag o bristande kommunikation och förståelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

elis  
#291365 "Trots att posten är mycket noga snitslad och stämplad så har dom tagit 7st träd inne i grannens kohage där det till och med var snitslat på eltrådar och stolpar samt fält över trådarna på 2ställen där det går djur utan och ens ringa o meddela "
Ett misstag?? Kommunikationsbrist? Oavsiktligt?

"Hur hade ni resonerat?"
Tjaa, det ville du tydligen inte veta för den som resonerar fel (enl er) är osympatisk och gravt felaktig med stora fel och brister. Tack för de fina orden mina herrar, särskilt stort tack till dig Seb som verkligen visar vilken ödmjuk och förnuftig person du är, särskilt gentemot den som tycker annorlunda. En person du aldrig träffat, sannolikt inte kommer att träffa döms ut efter några rader i ett forum.

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291375 Du ska inte ta det som personligt påhopp. Jag menar absolut inte att du Elis skulle ha något fel eller brist. Det jag menar är att om jag anmäler händelsen för polisen så har jag agerat som om jag skulle vara ofelbar, vilket jag inte är. Jag uttryckte mig kanske klumpigt i mitt tidigare inlägg och ber i så fall om ursäkt Elis. Jag ville ha allas åsikt och din är minst lika mycket "värd" som alla andras. Finns ingen rätt o fel åsikt. Men Mitt agerande behöver inte vara "fel" bara för att jag blivit behandlad fel. Dessutom så tror inte jag att en anmälan leder någon vart. Givetvis anser jag också att gränsöverskridan är allvarligt och det är därför "tråden" startades. Hur resonerar du Elis att utgången blir efter en polisanmälan?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).