Arbetskläder för skogen

Huggarkängor HVA

13 inlägg 9232 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkängor HVA

Sture Andersson  
#290898 Har ett par huggarkängor av märket husqvarna,som jag haft i många år.Dom har blivit så stela i skinnet så det går inte snöra åt dem bra längre ,förövrigt är det inget fel på dom.
Nån som har nån bra lösning på hur man får skinnet mjukt.
Eller är det bara kasta och köpa nya.Men dom är ju inte helt gratis!



   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290903 Går det inte bara att smörja in dem rejält?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Ferguson system  
#290906 Sett de varmt å gni de inn med vaselin.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Sture Andersson  
#290907 Är vaselin det som är bäst?

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Ferguson system  
#290908 Jeg synes at det er best. Mjukner skinnet og gjør det samtidig vann ressistent. Legg på tykt å gni det godt inn.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
#290916 Smörjfettet ska inte innehålla alltför mycket djurfett vilket gör materialet genomsläppligt för vatten. :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

hayabusa 08  
#290917 Ett tips jag hört är att när man har smörjt in lädret är att stoppa in dom i en plastpåse så att medlet inte torkar för snabbt utan dras in i lädret istället.

Kanske kan fungera

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
#290919 Och inte ställa kängorna för varmt. Där smör smälter där " brinner " läder, är ett gammalt talesätt.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

BM 35  
#290922 Minkolja!

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

axwell  
#290935 Vaselin med Aloe Vera, finns bla. till vettigt pris på ÖB.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

traktorz  
#290957 Jag har gått in nya kängor efter att först blött lädret genom att vattenfylla upp över skaften en stund.
Sen i med torra sulor och stövla iväg några kilometer, helst över en blötmyr, så att lädret mjukas upp.

Lundhags själva rekommenderar Nikwax och inte typ fiskarsmorning (fett) till sina läderkängor, ty det senare fyller lädrets struktur och försämrar därmed köldisoleringsförmågan, samt gör att lädret töjs mer, än om man håller sig skovax.

Viktigt är att inte utsätta kängorna för hög värme, ty då spricker lädret.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
#290970 Sthil skriver i ett skötselråd att kängorna gärna ska användas i dammiga miljöer den första tiden, anledningen till detta är att dammet tillsammans med fettet gör kängan vattentät. Fettet får dock inte innehålla alltför mycket djurfett enligt samma råd. Själv använde jag minkolja med bra resultat, lädret var " bomtätt " även när limningen släppt i sulorna.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

T Landström  
#290998 Nygammal lädersmorning tycker jag funkar bra...och så luktar det gott oxå ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).