Servicebyggnader

Från 12 Volt till 230 Volt

23 inlägg 15814 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Från 12 Volt till 230 Volt

machonisti  
#288141 Det finns massor med info på nätet i ärendet men det jag är mest fundersam över är hur noggrann sinuskurva som krävs för olika apparater.

Exempel:

Elmotorer (vinkelslip)
Motstånd (kaffebryggare)
Elektronik (dator etc.)

Ämnar investera, tyngdpunkten ligger i det övre skiktet. Frun har förbjudit dator på sommarstugan.



   TS
Avatar Fallback

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

Tosca  
#288154 Vinkelslip helt okänslig för fyrkantvåg enligt min erfarenhet, bryggare borde ju inte vara något problem.
Det är väl elektronik som inte ska gå så bra, men en bärbar med laddare vore ju bra att kunna köra på fyrkantvåg.

Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288165 Det kan vara bra att tänka på spänningen också. Om man kör med fyrkantvåg så bör toppamplituden vara lägre än om man kör med sinusvåg eftersom grundtonens sinusvåg har högre toppamplitud än fyrkantvågens.

Det finns en bra animering på Wikipedia som visar detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Square_wave

Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

machonisti  
#288169 Tack Tosca och th!

Siktar på att köpa inverter runt 1500 W. Det jag funderar på är prisnivån. Fyrkantvåg är väl billigare men....

th: jag förstår delvis informationen; det jag undrar över är i vilken grad fyrkant kontra ren sinus inverkar på en motor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288170 Troligtvis filtrerar motorn stora delar av övertonerna i fyrkantvågen eftersom den är en induktans som har högre motstånd ju högre frekvensen är, så det borde inte bli några problem.

Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

machonisti  
#288171 Tolkar jag rätt om jag påstår högre varvtal och mer värme?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288172 Varvtalet borde väl inte bli högre för en växelspänningsmotor. En asynkronmotor har ju alltid ett varvtal som ligger lite lägre än den matade frekvensen, en synkronmotor har alltid samma frekvens som matningen. Det är bara likströmsmotorer som varierar med matningsspänningen (eller snarare matningsströmmen).

Avatar Fallback

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

Rolfnilsson400  
#288173 Varvtalet är bara beroende av frekvensen, det blir samma hastighet och lite mera värme.
Tänk på startströmmen om du ska köra en motor, den är ofta 4-8 gånger högre än normal max ström.

1500W -> 125A + ca 10% som blir värme i omformare totalt 135-140A.
Du får ha skapliga batterier :wink:

Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

machonisti  
#288176 th: m. a. o. faller jag tillbaks till startrutan. Trodde i ett vagt ögonblick att jag hade kläm på det här med elektricitet!

Rolf: batterier finns de är kanske inte i superkondition men duger gott till ändamålet i alla fall sommartid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

Vardon  
#288223 Jag kör en 1800w inverter i bilen. Ett extra batteri om ca 75 ah. Funkar så där, behöver ha motorn igång för att köra Micro längre stunder. Vet dock inte hur generatorn är då jag köpt en gammal vattenfall bil. Dock är det fantastiskt smidigt.

Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

machonisti  
#288250 Har ca 150 w i solpaneler samt ett antal batterier om 60, 125 och 175, totalt 5 -6 st.

Vad skall man tro om kinesgrejerna???
https://www.google.fi/search?q=intellig ... 67&bih=507

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

Vardon  
#288378 Tja det är ju bara att prova :)

Kina prylar är väl ett lotteri. Kan vara helt okej, kan vara uruselt. Det beror väl lite på hur viktigt det är. Jag hade hellre köpt en beganad sådan:

http://www.blocket.se/lund/Inverter_PRO ... ?ca=15&w=3

Får du ren sinus med...

Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

machonisti  
#288420
Vardon skrev:Tja det är ju bara att prova :)

Kina prylar är väl ett lotteri. Kan vara helt okej, kan vara uruselt. Det beror väl lite på hur viktigt det är. Jag hade hellre köpt en beganad sådan:

http://www.blocket.se/lund/Inverter_PRO ... ?ca=15&w=3

Får du ren sinus med...

Verkar onekligen tilltalande!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

rokon  
#288429 Clas Ohlsson har en modell med ren Sinusvåg lämplig till Dator och lite till ca 300 Watt

Användarvisningsbild

Re: Från 12 Volt till 230 Volt

machonisti  
#288444 Säkert bra men mina behov är mer Watt men ingen vet ju förrän efteråt vilka de riktiga behoven är.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar