tor 29 jan 2015, 13:57#313575
Jag står kvar med ett Nyckelbiotopklassat område utan hotade arter.
Skogsstyrelsen vill göra biotopskydd men först år 2017.
Jag vet inte vad de tänker erbjuda mig i pris.
Vad har hänt sedan sist då?
Jag har undanröjt ett antal påståenden som Skogsstyrelsen haft fel i
-Det har växt Gran här i flera hundra år, ej sant då det var betesmark 1856
-Stort inslag av gamla träd, ej sant, de äldsta träden är ca 100 år vilket stöds av nedlagd betesmark.
-Violgubbe har hittats här år 2000, osäkert, violgubben är postionerad med 500m noggrannhet, inget som experterna på skogsstyrelsen vet.
Jag fick frågan om några svampexperter kunde inventera området, jag tackade nej men trots detta skickades dessa dit på uppdrag av Länsstyrelsen. De passerade en skylt med fordonstrafik förbjuden och gjorde sig skyldiga till ett lagbrott på myndighetrnas uppdrag.
Jag överklagade o fick en sekundär inventerare
När jag pratade med inventeraren så visade det sig att inventeraren skulle analysera en svamp o efter det göra sin bedömmning.
Det visade sig att inventeraren i själva verket väntade på en artlista från svampinventerarna.
Denna kom också vidarebefordrad via mail från den första inventeraren som skulle varit frikopplad från ärendet.
Svampinventeringen täckte då en tre gånger så stor yta men pga av slarv eller inkompetens från inventerarna trodde man att detta låg i Nyckelbiotopsområdet Mao blev det betydligt fler arter i området. Alltså fler dokumeterade arter än vad som finns
Jag står alltså med ett Nyckelbiotopklassat område som saknar hotade arter.
De nya opartiska bedömningen blev partisk då den lokala Skogsstyrelsen inte kunde låta bli o jobba vidare.
Jag kan inte förstå deras beslut då felmängden är enorm
Jag skall under våren få besök av en expert för att få en tredje bedömning.
Jag hoppas då på en dialog jag kan förstå.
Min nuvarande bedömning är Skogsstyrelsen är en rättsosäker myndighet.